- Nem ismerjük Istent, de mindent, amit a világról tudunk, azért tudjuk, mert Istent ismerjük.
- Nem azért fordulunk imádsággal a személyes Istenhez, mert személyt látunk benne - hiszen a személy határolt valami, Isten pedig határtalan -, hanem azért, mert az ember maga személyes lény.
- Ha zöld üveg van a szememen, mindent zöldnek látok, kell, hogy zöldnek lássam a világot, bár tudom, hogy a világ nem zöld.
(Zóhár, a Ragyogás Könyve)
Az ember attól ember, hogy van benne egy olyan szellemi középpont,
amely nincs alárendelve a dolgok áramlásának. E középpont nélkül, amely
az ember ítéletalkotó képességének a forrása - és amit az
igazságérzetet működtető szellemi erőnek nevezhetünk -, még a környező
világban zajló változásokat sem tudnánk felismerni, mivel ahogy
Arisztotelész mondta, azok, akik azt állítják, hogy minden, ideértve
az igazságot is állandóan változik, ellentmondanak önmaguknak: ha
minden változik, akkor milyen alapon gondolják, hogy megfogalmazhatnak
bármily érvényes állítást, vagy kijelentést?
A tradicionális tudomány és a modern tudomány között alig akad közös
vonás, vagy éppenséggel nincs is ilyen; nem egy tőről fakadnak és nem
azonos gyümölcsöt érlelnek. Hagyományozni annyi, mint átörökíteni; olyan
nem emberi eredetű, lényegi átörökítésről van itt szó, amely
rendeltetése szerint biztosítja egyfajta szellemi hatóerő és a
teljességre vonatkozó tudás folytonosságát, amelyeket, ha elkallódnának,
emberi erőfeszítések révén újraalkotni többé nem volna lehetséges.
Gyökeresen különbözik ettől a modern tudomány, amely az érzéki
tapasztaláson alapul, olyasvalamin tehát, ami elvileg mindenki számára
elérhető; olyannyira, hogy ez a tudomány bármikor a nulláról kiindulva
felépíthető, amennyiben elengedő tapasztalat áll rendelkezésre. Ez
utóbbi feltételt egyébként igen nehéz teljesíteni, hiszen a tudományos
tapasztalatok és a belőlük levonható konzekvenciák olyan rohamos
mértékben halmozódnak, hogy azok teljességét felölelni mára már
lehetetlenné vált. A módszeresen gyakorolt és a valóság egyetlen
lehetséges megközelítési módjának tekintett érzéki tapasztalás elmerül a
fizikai jelenségek meghatározhatatlan tömegében és fennáll a veszély,
hogy ezáltal megfeledkezik eredeti kiindulópontjáról, az emberről,
természetének teljességében, az emberről, aki nem pusztán
természettudományos adat, hanem test, lélek és szellem (jasad, nafs, rûh) egyszerre.
Kérdezzétek a modern tudományt: mi is az ember? Hallgatni fog, mert
tudatában van önnön korlátainak, vagy ha válaszol, azt fogja mondani,
hogy az ember egy olyan állat, amely rendkívül fejlett agyi
képességekkel rendelkezik. És ha rákérdeznek ennek az állatnak
eredetére, akkor véletlenek, egybeesések, esetlegességek végtelen
láncolatáról beszél majd nektek. Ami egyet jelent azzal, hogy az emberi
lét értelmetlen.
Ahhoz, hogy egy civilizációt megérthessünk, mindenekelőtt szeretnünk
kell, ezt pedig csak a benne foglalt változatlan és egyetemes értékeknek
köszönhetően lehet elérni. Ezek az értékek alapvetően valamennyi
autentikus kultúrában egybe szoktak esni, vagyis mindazokban a
kultúrákban, amelyek nemcsak a fizikai jólétet szolgálják, hanem az
örökkévalóban lehorgonyzott teljes emberrel törődnek. Ilyen értékek
nélkül az életnek nincsen értelme.
Kérdezzétek a tradicionális tudományt: mi is az ember? Képekben fog
válaszolni - Ádám teremtéséről szóló, a Bibliából és a Koránból idézett
történetekkel - melyeket hajlamosak lennénk elhessegetni magunktól,
idejétmúlt mítoszoknak tekintve azokat, ha nem látnánk, hogy a szakrális
történetek olyan képet közvetítenek felénk, amely mélységben láttatja
az embert, és sokkal mélyebbre hatol, minthogy az beilleszthető volna
bármely racionális meghatározás kereteibe. Ezek a történetek pedig első
lépésben tudatják velünk, hogy az ember létének egyedülálló oka van,
amely túlmutat mindenfajta esetlegességen, és hogy az ember földi
létezésének van értelme. A létezés értelmének - avagy a fent említett
emberről alkotott képnek -, semmi köze nincs az empirikus tudományhoz;
sem tapasztalás, sem pedig logika nem tudná újraalkotni azt, mert ez a
kép az emberre az örökkévalóság szemszögéből tekint, nem pedig térbeni
és időbeni létezése szemszögéből.
A hagyomány minden formája lényegében emlék (platóni értelemben, vö. mnémé),
az embert és eredetét magában foglaló időtlen kép felidézése, legyen
szó akár törvények és szakrális szokások, vagy ezek spirituális
jelentésének átörökítéséről, már amilyen mértékben a mestereknek
felhatalmazásuk van arra, hogy a jelentést a tanítványok előtt
kifejtsék, illetve amilyen mértékben a tanítványok készek annak
befogadására.
Mondjuk ki rögtön az
elején, hogy az akadémikus tudás csak egy teljesen másodlagos és nagyon
közvetett segítségnek bizonyul a keleti tanítások intellektuális
tartalmának asszimilálásában - a tudományos módszer, mely szükségszerűen
kívülről és tisztán történeti és esetleges aspektusaiból közelít a
dolgokhoz, valójában egyáltalán nem járul hozzá egy ilyen jellegű
asszimiláció előmozdításához. Vannak tanítások, amelyek kizárólag belülről érthetők meg, egy benső azonosuláson, egy átható
belemélyedésen keresztül, ami lényege szerint intellektuális* folyamat,
és éppen ezért túlnyúlik a diszkurzív gondolkodás határain. Valóban,
amennyiben mentális konvenciók jegyét viseli magán (nem beszélve az
agnosztikus és evolucionista előítéletekről, melyek a legtöbb nyugati
szemléletét meghatározzák), a diszkurzív gondolkodás még akadállyá is
válik. Ez ad magyarázatot arra, hogy miért érti félre csaknem minden
művelt európai, aki a szufizmust tanulmányozza, annak valódi mivoltát. A
modern kultúra embere már nincs hozzászokva a szimbolikus
kifejezésekben való gondolkodáshoz, és így a modern vizsgálatok
képtelenek megkülönböztetni két hasonló tradicionális kifejezés esetén
azt, ami a külső formához tartozik, attól, ami az esszenciális elemet
alkotja; és éppen ez az, ami a tudós európait arra kárhoztatja, hogy egy
tradíciónál egy másikból való kölcsönzéseket tételezzen fel
ott, ahol a helyzet valójában csak a spirituális látás azonossága, és
hogy alapvető különbségeket lásson ott, ahol csupán a perspektíva vagy a
kifejezésmód különbözőségéről van szó. Elkerülhetetlen az ilyesfajta
tévedések felmerülése akkor, amikor nyugaton egy egyetemi képzés és egy
könyvszagú elméleti tudás elegendő felhatalmazásnak számít ahhoz, hogy
az ember olyan dolgokkal foglalkozzon, amelyek keleten magától értetődő
módon egyedül a spirituális intuícióval megáldottak számára vannak
fenntartva, akik e dolgok tanulmányozásának valódi benső affinitás
alapján szentelik magukat, mégpedig olyanok útmutatása mellett, akik egy
élő tradíció örökösei.
Szükséges-e
megjegyezni, hogy az ember szellemi középpontja több, mint az
ösztönöknek és benyomásoknak alávetett psziché, több, mint a racionális
gondolkozás. Létezik az emberben valami, ami őt az örökkévalóhoz fűzi,
és ez pontosan ott található, ahol „az Igazi Fény, amely megvilágosít
minden e világrajövő embert" (János 1,9), megérinti a pszichikai és
fizikai képességek szintjét.
Ha ezt a megváltoztathatatlan
lényeget - csakúgy, mint a kör kiterjedés nélküli középpontját - nem is
lehet közvetlenül megragadni az emberben, a hozzá vezető utakat azért
ismerhetjük: olyanok, mint azok a sugarak, amelyek a kör középpontja
felé futnak. Ezek az utak jelentik a maradandó elemet minden szellemi
hagyományban, ezek szolgálnak útmutatóként a cselekvéshez; valamint
azokhoz a társadalmi szokásokhoz, amelyek a középpont felé irányulnak.
Rendesen a meditáció
körkörös mozgással zajlik. Egy esszenciális ideától indul el, kifejtve
annak különböző alkalmazásait, hogy végül reintegrálja őket a kezdeti
igazságba, mely így egy közvetlenebb és gazdagabb aktualitást nyer a
fölötte elmélkedő értelem számára. Ellenkezője ez a filozófiai
kutatásnak, mely nem számol úgy egy igazsággal, mint ami lényege szerint
eleve jelen van a megismerésére törekvőnek a tudatában. A gondolkozás
igazi mozgása a meditáció által követett körkörös mozgás, és minden
filozófia, ami figyelmen kívül hagyja ezt, tévedést követ el. (Az iszlámban nincsen papi hierarchia, s az
épület architektúrája az oszlopok és árkádok végtelen ismétlődésével,
tökéletes összhangban áll ezzel a ténnyel. Bárhol imádkozzék egy hívő,
állva, vagy gyékényre borulva, számára ott van a mecset középpontja,
sőt, a világ középpontja.) Az igazság, melyet a filozófia megtalálni látszik érvelések
segítségével, már bennefoglaltatik a kiindulási pontjában, már ha a
filozófus egy hosszú gondolati útvesztő végén nem pusztán valamelyik
szenvedély szülte vagy individuális vagy kollektív elfogultságban
gyökerező régi előítélete mentális fénytörését találja meg újra.
Az individualista gondolkozás mindig magában foglal egy vakfoltot,
mert nincs tudatában önnön intellektuális esszenciájának. Ami a
meditációt illeti, noha elmulasztja megragadni az Esszenciát
közvetlenül, legalább feltételezi azt. A meditáció bölcs tudatlanság,
míg a filozófiai érvelés vagy okoskodás, mely mentális
individualizmusból fakad, tudatlan tanultság. Amikor a filozófia a
tudás természetét kutatja, elkerülhetetlenül kínos ellentmondásokba
keveredik. Mikor elválasztja a szubjektumot az objektív tartománytól és
egy teljesen viszonylagos realitást tulajdonít neki az egyéni szubjektivitás értelmében, akkor megfeledkezik arról, hogy a saját
ítéletei éppenséggel a szubjektum valóságától és annak igazságaffirmáló
képességétől függenek; amikor másfelől deklarálja, hogy minden percepció
vagy intellekció pusztán szubjektív, következésképp relatív és
megbízhatatlan, akkor pedig elfelejti, hogy pontosan e kijelentéssel
objektivitásra tart voltaképpen igényt. A gondolkozás számára nincs kiút
ebből a kutyaszorítóból. Az emberi értelem, mely csak egy részecskéje a
mindenségnek, csupán egyike a létmodalitásoknak, sem nem foghatja át a
mindenséget, sem nem határozhatja meg a saját helyzetét az egészhez
képest. Ha mindamellett próbálkozik ezzel, az azért van, mert van benne
egy szikrányi az Intellektusból, és az Intellektus viszont valóban átfog
és csakugyan felfog minden dolgot.
Komolyabb megismerés ugyanis teljesen elképzelhetetlen annak
megvalósítása nélkül, miszerint a megismert, a megismerés és a megismerő
egy.
A kauzalitásra való szükségérzet korunk széles körben rögzült
rögeszméinek egyik következménye. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy
a kauzalitás, mint olyan, lényegére nézve nem igaz, hiszen az, ami az
oksági láncolatot igazolja, úgy a gondolkozás egységében, mint a dolgok
természetében egyaránt benne rejlik; mindazonáltal a kauzalitás igazsága
valójában a mentális szint függvénye, amely vagy mechanikus vagy
imaginatív, illetve vagy okfejtő vagy intuitív. Jóllehet a kauzalitás
bizonyítása az adott kormentalitás szerint többféle, mihelyst a mentális
horizont a valóság egy bizonyos szintjén túli időszakot már képtelen
felölelni, a bizonyítás rögtön elégtelenné, sőt hibássá válik, mivel az
ember saját kibontakozásának határait csak e határokat meghaladó kutatás
fényében láthatja meg; sokan előszeretettel felejtik el, hogy a
megnyilvánulásban minden oksági kapcsolat tulajdonképpen szimbolikus; és
hogy a legnagyobb szabású, legmegfelelőbb oksági elméletek éppen azok,
amelyek e szimbolikusságnak tudatában vannak, és amelyek mindent „az
Egzisztencia egységének” (wahdat-al-wudzsud) fényében
vizsgálnak.
Pir Vilayat Inayat Khan
Az elmét a szívünkben kellene tartani mindaddig,
Míg nem érjük el a végső, Legmagasabb Szintet.
Ez a bölcsesség és ez a felszabadulás,
Minden más csak szó.
Míg nem érjük el a végső, Legmagasabb Szintet.
Ez a bölcsesség és ez a felszabadulás,
Minden más csak szó.
(Maitri-upanisad, 6.24)
A szúfi szimbolizmus,
melynek megvan az az előnye, hogy kívül fekszik bármiféle pszichológiai
analízis birodalmán, alkalmasnak tűnik az iméntiek összefoglalására. A
kép, mellyel szolgál, a következő: a Szellem (ar-Rūh) és a lélek (an-nafs) megütköznek egymással közös fiuk, a szív (al-qalb)
birtoklásáért. Szellemen itt az intellektuális princípium értendő, mely
meghaladja az individuális természetet, léleken pedig a psziché,
melynek centrifugális tendenciái meghatározzák az "én" diffúz, kusza és
állandótlan tartományát. Ami a qalbot, a szívet illeti, ez
reprezentálja a lélek központi szervét, mely a fizikai szervezet vitális
centrumával áll megfelelésben. A qalb bizonyos értelemben a metszéspontja a vertikális sugárnak, ami a Rūh, és a horizontális síknak, ami a nafs.
Mármost, azt mondják, hogy a szív az őt létrehozó elemek egyikének a
természetét veszi fel, azét, amelyik győzelmet arat ebben az ütközetben.
Amennyiben a nafs kerekedik felül, a szív fátyolossá válik általa, mivel a lélek, mely autonóm egésznek tekinti magát, bizonyos értelemben beburkolja azt fátylába (hiĝãb). Ugyanakkor a nafs
cinkosa a világnak, annak sokszerű és állandóan változó aspektusában,
miután passzív módon odaadja magát a kozmikus formafeltételnek.
Márpedig a forma megoszt és megköt, míg ellenben a Szellem, mely a forma
fölött áll, egyesít, és ugyanakkor megkülönbözteti a valóságot a
látszattól. Ha ezzel szemben a Szellem győzedelmeskedik a lélek fölött,
akkor a szív Szellemé válik és egyúttal transzmutálja a lelket is,
szellemi fénnyel árasztva el azt. Akkor végre a szív is a maga igazi
mivoltában mutatkozik meg: az emberben lévő Isteni Misztérium (sirr) tabernákulumaként (miškãh). E képben a Szellem maszkulin szerepben jelenik meg a lélekhez
viszonyítva, mely feminin. Ám a Szellem receptív és így feminin a
Szuprémális Léthez képest, amitől mindamellett csak kozmikus karaktere
révén különbözik, amennyiben a teremtett létezők viszonylatában
polarizálódik. Lényege szerint a Rūh az Isteni Aktussal vagy Paranccsal (al-Amr) azonos, melyet a Koránban a "legyél!" (kun)
teremtő Ige szimbolizál, és a Szuprémális Lét közvetlen és örök kinyilatkoztatásával egyezik meg: "… és kérdeznek majd téged a
Szellemről; mondd: 'a Szellem az Uram Igéjéből való; ám néktek csak
kevés tudás adatott' " (Korán, XVII.85). Spirituális liberációja során a
kontemplatív reintegrálódik a Szellembe, és általa pedig Isten
primordiális enunciációjába vagy Igéjébe, ami által "minden lett", és
ami nélkül "semmi sem lett, ami lett" (Szt. János Evangéliuma).
részletek Titus Burckhardt-tól
(* Intellektuson itt nem a racionális ész vagy a diszkurzív
gondolkodás, hanem a közvetlen megismerés vagy a bizonyosság szerve
értendő, azaz az értelem tiszta fénye, mely egyedül hatol túl a ráció,
az ész határain. A szúfik úgy fogalmaznának, hogy az intellektus igazi székhelye a szív (al-qalb), nem pedig az agy.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése