- Nem ismerjük Istent, de mindent, amit a világról tudunk, azért tudjuk, mert Istent ismerjük.
- Nem azért fordulunk imádsággal a személyes Istenhez, mert személyt látunk benne - hiszen a személy határolt valami, Isten pedig határtalan -, hanem azért, mert az ember maga személyes lény.
- Ha zöld üveg van a szememen, mindent zöldnek látok, kell, hogy zöldnek lássam a világot, bár tudom, hogy a világ nem zöld.
(Zóhár, a Ragyogás Könyve)
    Az ember attól  ember, hogy van benne egy olyan szellemi középpont, 
amely nincs  alárendelve a dolgok áramlásának. E középpont nélkül, amely
 az ember  ítéletalkotó képességének a forrása - és amit az 
igazságérzetet  működtető szellemi erőnek nevezhetünk -, még a környező 
világban zajló  változásokat sem tudnánk felismerni, mivel ahogy 
Arisztotelész mondta,  azok, akik azt állítják, hogy minden, ideértve 
az igazságot is  állandóan változik, ellentmondanak önmaguknak: ha 
minden változik, akkor  milyen alapon gondolják, hogy megfogalmazhatnak 
bármily érvényes  állítást, vagy kijelentést?
    A tradicionális tudomány és a modern tudomány között alig akad közös 
vonás, vagy éppenséggel nincs is ilyen; nem egy tőről fakadnak és nem 
azonos gyümölcsöt érlelnek. Hagyományozni annyi, mint átörökíteni; olyan
 nem emberi eredetű, lényegi átörökítésről van itt szó, amely 
rendeltetése szerint biztosítja egyfajta szellemi hatóerő és a 
teljességre vonatkozó tudás folytonosságát, amelyeket, ha elkallódnának,
 emberi erőfeszítések révén újraalkotni többé nem volna lehetséges.
    Gyökeresen különbözik ettől a modern tudomány, amely az érzéki 
tapasztaláson alapul, olyasvalamin tehát, ami elvileg mindenki számára 
elérhető; olyannyira, hogy ez a tudomány bármikor a nulláról kiindulva 
felépíthető, amennyiben elengedő tapasztalat áll rendelkezésre. Ez 
utóbbi feltételt egyébként igen nehéz teljesíteni, hiszen a tudományos 
tapasztalatok és a belőlük levonható konzekvenciák olyan rohamos 
mértékben halmozódnak, hogy azok teljességét felölelni mára már 
lehetetlenné vált. A módszeresen gyakorolt és a valóság egyetlen 
lehetséges megközelítési módjának tekintett érzéki tapasztalás elmerül a
 fizikai jelenségek meghatározhatatlan tömegében és fennáll a veszély, 
hogy ezáltal megfeledkezik eredeti kiindulópontjáról, az emberről, 
természetének teljességében, az emberről, aki nem pusztán 
természettudományos adat, hanem test, lélek és szellem (jasad, nafs, rûh) egyszerre.
    Kérdezzétek a modern tudományt: mi is az ember? Hallgatni fog, mert 
tudatában van önnön korlátainak, vagy ha válaszol, azt fogja mondani, 
hogy az ember egy olyan állat, amely rendkívül fejlett agyi 
képességekkel rendelkezik. És ha rákérdeznek ennek az állatnak 
eredetére, akkor véletlenek, egybeesések, esetlegességek végtelen 
láncolatáról beszél majd nektek. Ami egyet jelent azzal, hogy az emberi 
lét értelmetlen.
    Ahhoz, hogy egy civilizációt megérthessünk, mindenekelőtt szeretnünk 
kell, ezt pedig csak a benne foglalt változatlan és egyetemes értékeknek
 köszönhetően lehet elérni. Ezek az értékek alapvetően valamennyi 
autentikus kultúrában egybe szoktak esni, vagyis mindazokban a 
kultúrákban, amelyek nemcsak a fizikai jólétet szolgálják, hanem az 
örökkévalóban lehorgonyzott teljes emberrel törődnek. Ilyen értékek 
nélkül az életnek nincsen értelme. 
    Kérdezzétek a tradicionális tudományt: mi is az ember? Képekben fog 
válaszolni - Ádám teremtéséről szóló, a Bibliából és a Koránból idézett 
történetekkel - melyeket hajlamosak lennénk elhessegetni magunktól, 
idejétmúlt mítoszoknak tekintve azokat, ha nem látnánk, hogy a szakrális
 történetek olyan képet közvetítenek felénk, amely mélységben láttatja 
az embert, és sokkal mélyebbre hatol, minthogy az beilleszthető volna 
bármely racionális meghatározás kereteibe. Ezek a történetek pedig első 
lépésben tudatják velünk, hogy az ember létének egyedülálló oka van, 
amely túlmutat mindenfajta esetlegességen, és hogy az ember földi 
létezésének van értelme. A létezés értelmének - avagy a fent említett 
emberről alkotott képnek -, semmi köze nincs az empirikus tudományhoz; 
sem tapasztalás, sem pedig logika nem tudná újraalkotni azt, mert ez a 
kép az emberre az örökkévalóság szemszögéből tekint, nem pedig térbeni 
és időbeni létezése szemszögéből.
    A hagyomány minden formája lényegében emlék (platóni értelemben, vö. mnémé),
 az embert és eredetét magában foglaló időtlen kép felidézése, legyen 
szó akár törvények és szakrális szokások, vagy ezek spirituális 
jelentésének átörökítéséről, már amilyen mértékben a mestereknek 
felhatalmazásuk van arra, hogy a jelentést a tanítványok előtt 
kifejtsék, illetve amilyen mértékben a tanítványok készek annak 
befogadására.
    Mondjuk ki rögtön az 
elején, hogy az akadémikus tudás csak egy teljesen másodlagos és nagyon 
közvetett segítségnek bizonyul a keleti tanítások intellektuális 
tartalmának asszimilálásában - a tudományos módszer, mely szükségszerűen
 kívülről és tisztán történeti és esetleges aspektusaiból közelít a 
dolgokhoz, valójában egyáltalán nem járul hozzá egy ilyen jellegű 
asszimiláció előmozdításához. Vannak tanítások, amelyek kizárólag belülről érthetők meg, egy benső azonosuláson, egy átható 
belemélyedésen keresztül, ami lényege szerint intellektuális* folyamat, 
és éppen ezért túlnyúlik a diszkurzív gondolkodás határain. Valóban, 
amennyiben mentális konvenciók jegyét viseli magán (nem beszélve az 
agnosztikus és evolucionista előítéletekről, melyek a legtöbb nyugati 
szemléletét meghatározzák), a diszkurzív gondolkodás még akadállyá is 
válik. Ez ad magyarázatot arra, hogy miért érti félre csaknem minden 
művelt európai, aki a szufizmust tanulmányozza, annak valódi mivoltát. A
 modern kultúra embere már nincs hozzászokva a szimbolikus 
kifejezésekben való gondolkodáshoz, és így a modern vizsgálatok 
képtelenek megkülönböztetni két hasonló tradicionális kifejezés esetén 
azt, ami a külső formához tartozik, attól, ami az esszenciális elemet 
alkotja; és éppen ez az, ami a tudós európait arra kárhoztatja, hogy egy
 tradíciónál egy másikból való kölcsönzéseket tételezzen fel
 ott, ahol a helyzet valójában csak a spirituális látás azonossága, és 
hogy alapvető különbségeket lásson ott, ahol csupán a perspektíva vagy a
 kifejezésmód különbözőségéről van szó. Elkerülhetetlen az ilyesfajta 
tévedések felmerülése akkor, amikor nyugaton egy egyetemi képzés és egy 
könyvszagú elméleti tudás elegendő felhatalmazásnak számít ahhoz, hogy 
az ember olyan dolgokkal foglalkozzon, amelyek keleten magától értetődő 
módon egyedül a spirituális intuícióval megáldottak számára vannak 
fenntartva, akik e dolgok tanulmányozásának valódi benső affinitás 
alapján szentelik magukat, mégpedig olyanok útmutatása mellett, akik egy
 élő tradíció örökösei.
    Szükséges-e 
megjegyezni, hogy az  ember szellemi középpontja több, mint az 
ösztönöknek és benyomásoknak  alávetett psziché, több, mint a racionális
 gondolkozás. Létezik az  emberben valami, ami őt az örökkévalóhoz fűzi,
 és ez pontosan ott  található, ahol „az Igazi Fény, amely megvilágosít 
minden e világrajövő  embert" (János 1,9), megérinti a pszichikai és 
fizikai képességek  szintjét.
Ha ezt a megváltoztathatatlan 
lényeget - csakúgy, mint a  kör kiterjedés nélküli középpontját - nem is
 lehet közvetlenül  megragadni az emberben, a hozzá vezető utakat azért 
ismerhetjük:  olyanok, mint azok a sugarak, amelyek a kör középpontja 
felé futnak.  Ezek az utak jelentik a maradandó elemet minden szellemi 
hagyományban,  ezek szolgálnak útmutatóként a cselekvéshez; valamint 
azokhoz a  társadalmi szokásokhoz, amelyek a középpont felé irányulnak.
    Rendesen a meditáció 
körkörös mozgással zajlik. Egy esszenciális ideától indul el, kifejtve 
annak különböző alkalmazásait, hogy végül reintegrálja őket a kezdeti 
igazságba, mely így egy közvetlenebb és gazdagabb aktualitást nyer a 
fölötte elmélkedő értelem számára. Ellenkezője ez a filozófiai 
kutatásnak, mely nem számol úgy egy igazsággal, mint ami lényege szerint
 eleve jelen van a megismerésére törekvőnek a tudatában. A gondolkozás 
igazi mozgása a meditáció által követett körkörös mozgás, és minden 
filozófia, ami figyelmen kívül hagyja ezt, tévedést követ el. (Az iszlámban nincsen papi hierarchia, s az 
épület architektúrája az oszlopok és árkádok végtelen ismétlődésével, 
tökéletes összhangban áll ezzel a ténnyel. Bárhol imádkozzék egy hívő, 
állva, vagy gyékényre borulva, számára ott van a mecset középpontja, 
sőt, a világ középpontja.) Az igazság, melyet a filozófia megtalálni látszik érvelések
 segítségével, már bennefoglaltatik a kiindulási pontjában, már ha a 
filozófus egy hosszú gondolati útvesztő végén nem pusztán valamelyik 
szenvedély szülte vagy individuális vagy kollektív elfogultságban 
gyökerező régi előítélete mentális fénytörését találja meg újra.
    Az individualista gondolkozás mindig magában foglal egy vakfoltot, 
mert nincs tudatában önnön intellektuális esszenciájának. Ami a 
meditációt illeti, noha elmulasztja megragadni az Esszenciát 
közvetlenül, legalább feltételezi azt. A meditáció bölcs tudatlanság, 
míg a filozófiai érvelés vagy okoskodás, mely mentális 
individualizmusból fakad, tudatlan tanultság. Amikor a filozófia a 
tudás természetét kutatja, elkerülhetetlenül kínos ellentmondásokba 
keveredik. Mikor elválasztja a szubjektumot az objektív tartománytól és 
egy teljesen viszonylagos realitást tulajdonít neki az egyéni szubjektivitás értelmében, akkor megfeledkezik arról, hogy a saját 
ítéletei éppenséggel a szubjektum valóságától és annak igazságaffirmáló 
képességétől függenek; amikor másfelől deklarálja, hogy minden percepció
 vagy intellekció pusztán szubjektív, következésképp relatív és 
megbízhatatlan, akkor pedig elfelejti, hogy pontosan e kijelentéssel 
objektivitásra tart voltaképpen igényt. A gondolkozás számára nincs kiút
 ebből a kutyaszorítóból. Az emberi értelem, mely csak egy részecskéje a
 mindenségnek, csupán egyike a létmodalitásoknak, sem nem foghatja át a 
mindenséget, sem nem határozhatja meg a saját helyzetét az egészhez 
képest. Ha mindamellett próbálkozik ezzel, az azért van, mert van benne 
egy szikrányi az Intellektusból, és az Intellektus viszont valóban átfog
 és csakugyan felfog minden dolgot.
    Komolyabb megismerés ugyanis teljesen elképzelhetetlen annak 
megvalósítása nélkül, miszerint a megismert, a megismerés és a megismerő
 egy. 
    A kauzalitásra való szükségérzet korunk széles körben rögzült 
rögeszméinek egyik következménye. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy
 a kauzalitás, mint olyan, lényegére nézve nem igaz, hiszen az, ami az 
oksági láncolatot igazolja, úgy a gondolkozás egységében, mint a dolgok 
természetében egyaránt benne rejlik; mindazonáltal a kauzalitás igazsága
 valójában a mentális szint függvénye, amely vagy mechanikus vagy 
imaginatív, illetve vagy okfejtő vagy intuitív. Jóllehet a kauzalitás 
bizonyítása az adott kormentalitás szerint többféle, mihelyst a mentális
 horizont a valóság egy bizonyos szintjén túli időszakot már képtelen 
felölelni, a bizonyítás rögtön elégtelenné, sőt hibássá válik, mivel az 
ember saját kibontakozásának határait csak e határokat meghaladó kutatás
 fényében láthatja meg; sokan előszeretettel felejtik el, hogy a 
megnyilvánulásban minden oksági kapcsolat tulajdonképpen szimbolikus; és
 hogy a legnagyobb szabású, legmegfelelőbb oksági elméletek éppen azok, 
amelyek e szimbolikusságnak tudatában vannak, és amelyek mindent „az 
Egzisztencia egységének” (wahdat-al-wudzsud) fényében 
vizsgálnak.
Pir Vilayat Inayat Khan
Az elmét a szívünkben kellene tartani mindaddig,
Míg nem érjük el a végső, Legmagasabb Szintet.
Ez a bölcsesség és ez a felszabadulás,
Minden más csak szó.
 
Míg nem érjük el a végső, Legmagasabb Szintet.
Ez a bölcsesség és ez a felszabadulás,
Minden más csak szó.
(Maitri-upanisad, 6.24)
    A szúfi szimbolizmus, 
melynek megvan az az előnye, hogy kívül fekszik bármiféle pszichológiai 
analízis birodalmán, alkalmasnak tűnik az iméntiek összefoglalására. A 
kép, mellyel szolgál, a következő: a Szellem (ar-Rūh) és a lélek (an-nafs) megütköznek egymással közös fiuk, a szív (al-qalb)
 birtoklásáért. Szellemen itt az intellektuális princípium értendő, mely
 meghaladja az individuális természetet, léleken pedig a psziché, 
melynek centrifugális tendenciái meghatározzák az "én" diffúz, kusza és 
állandótlan tartományát. Ami a qalbot, a szívet illeti, ez 
reprezentálja a lélek központi szervét, mely a fizikai szervezet vitális
 centrumával áll megfelelésben. A qalb bizonyos értelemben a metszéspontja a vertikális sugárnak, ami a Rūh, és a horizontális síknak, ami a nafs.
 Mármost, azt mondják, hogy a szív az őt létrehozó elemek egyikének a 
természetét veszi fel, azét, amelyik győzelmet arat ebben az ütközetben.
 Amennyiben a nafs kerekedik felül, a szív fátyolossá válik általa, mivel a lélek, mely autonóm egésznek tekinti magát, bizonyos értelemben beburkolja azt fátylába (hiĝãb). Ugyanakkor a nafs
 cinkosa a világnak, annak sokszerű és állandóan változó aspektusában,
 miután passzív módon odaadja magát a kozmikus formafeltételnek. 
Márpedig a forma megoszt és megköt, míg ellenben a Szellem, mely a forma
 fölött áll, egyesít, és ugyanakkor megkülönbözteti a valóságot a 
látszattól. Ha ezzel szemben a Szellem győzedelmeskedik a lélek fölött, 
akkor a szív Szellemé válik és egyúttal transzmutálja a lelket is, 
szellemi fénnyel árasztva el azt. Akkor végre a szív is a maga igazi 
mivoltában mutatkozik meg: az emberben lévő Isteni Misztérium (sirr) tabernákulumaként (miškãh). E képben a Szellem maszkulin szerepben jelenik meg a lélekhez 
viszonyítva, mely feminin. Ám a Szellem receptív és így feminin a 
Szuprémális Léthez képest, amitől mindamellett csak kozmikus karaktere 
révén különbözik, amennyiben a teremtett létezők viszonylatában 
polarizálódik. Lényege szerint a Rūh az Isteni Aktussal vagy Paranccsal (al-Amr) azonos, melyet a Koránban a "legyél!" (kun)
 teremtő Ige szimbolizál, és a Szuprémális Lét közvetlen és örök kinyilatkoztatásával egyezik meg: "… és kérdeznek majd téged a 
Szellemről; mondd: 'a Szellem az Uram Igéjéből való; ám néktek csak 
kevés tudás adatott' " (Korán, XVII.85). Spirituális liberációja során a 
kontemplatív reintegrálódik a Szellembe, és általa pedig Isten 
primordiális enunciációjába vagy Igéjébe, ami által "minden lett", és 
ami nélkül "semmi sem lett, ami lett" (Szt. János Evangéliuma).
részletek Titus Burckhardt-tól
(* Intellektuson itt nem a racionális ész vagy a diszkurzív 
gondolkodás, hanem a közvetlen megismerés vagy a bizonyosság szerve 
értendő, azaz az értelem tiszta fénye, mely egyedül hatol túl a ráció, 
az ész határain. A szúfik úgy fogalmaznának, hogy az intellektus igazi székhelye a szív (al-qalb), nem pedig az agy.)
  



 
 
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése