„Hova megyünk hát? Mindig hazafelé.”
(Novalis)
(Novalis)
Kár az embernek azzal törődni,
hogy mi lenne, ha nem halna meg.
Legyen nyugodt, meg fog halni.
(Hamvas Béla - Arkhai)
hogy mi lenne, ha nem halna meg.
Legyen nyugodt, meg fog halni.
(Hamvas Béla - Arkhai)
A halál az élet természetes része,
mindazoknak, akik megszülettek, előbb-utóbb biztosan szembe kell nézniük
vele. Amíg élünk, kétféle módon viszonyulhatunk hozzá. Vagy nem vesszük
figyelembe, vagy szembenézünk a saját halálunkig vezető folyamattal, s
ha világosan látjuk, kezelni is tudjuk a halál okozta szenvedést.
Természetesen el semmiképpen nem kerülhetjük. Mint buddhista, a halált az
élet természetes részének tekintem, valóságnak, amelyet elfogadok, s
amely mindaddig megtörténik velem, ameddig e földi lét körforgásában
vagyok. Tudom, hogy nem kerülhetem el, ezért semmi értelme, hogy aggódjak
miatta. Megkísérelem, hogy a halált ne valami örökös végnek tekintsem.
A
halált nem lehet előre megjósolni: nem tudhatjuk, hogy mikor és hogyan
következik be, ezért ésszerű még megérkezése előtt bizonyos
előkészületeket tenni. Természetesen mindenki békésen szeretne meghalni,
azonban nyilvánvaló, hogy akinek élete tele volt békétlenséggel, s
lelkét oly érzelmek uralták, mint a harag, a ragaszkodás, a félelem, nem
reménykedhet békés halálban. Ha jól szeretnénk meghalni, meg kell
tanulnunk jól élni: a békés halál reményében békét kell teremtenünk
lelkünkben és életmódunkban.
Bár újjászületésünk
formáját és helyét a karmikus erők határozzák meg, mégis a halál
pillanatában fennálló lelkiállapot nagymértékben befolyásolja következő
születésünk milyenségét. A halál tényleges bekövetkezésének pillanatában
keletkezhetnek a legmélyebb és legüdvösebb belső tapasztalatok. A
gyakorlott meditáló, aki meditációi során többször is átéli a halál
folyamatát, tényleges halálát lelki megvilágosodására használhatja fel.
Ezért van az, hogy a tapasztalt elmélkedők meditációs gyakorlatok
végzése közben halnak meg. Gyakran megesik, hogy a klinikai halál
beállta után is sokáig nem kezd felbomlani testük; ez a megszerzett
tudásuk jele.
A saját halálunkra való készülődésnél nem kevésbé fontos,
hogy másokat is hozzásegítsünk a jó halálhoz. Újszülöttként valamennyien
kiszolgáltatottak voltunk, s mások segítsége és gondoskodása nélkül nem
maradhattunk volna életben. A haldoklók ugyanígy képtelenek segíteni
magukon, ezért nekünk kell aggodalmukat és szenvedésüket enyhíteni, s
minden erőnkkel azon lenni, hogy méltósággal távozhassanak.
(Őszentsége a Dalai Láma)
A sanskrit kapala ugyan az, a mi a magyar koponya v. kaponya: koponyakehely. Ezen kapala a sanskritban éppen úgy serleget, poharat, csészét jelent. (Ipolyi Arnold) |
💀
Régen nyilvánosan születtek és haltak meg az emberek, manapság ehhez képest nem nagyon van jelen a család. Meg szoktam kérdezni az előadásaimon, hogy láttak-e már halottat, általában a középkorúaknak is az a válaszuk, hogy nem. Sok kórházban még mindig paravánt vonnak a haldokló köré, mondván, nem akarják, hogy a többi betegnek traumát okozzon a látványa. Ez borzalmas: az ember, ha magánál van, akkor számára ez az élet vége, hogy elparavánozzák. És a többi beteg is azt látja, hogy ha én is ilyen állapotban leszek, ez vár majd rám is.
Kegyes hazugságok helyett empátia és őszinteség,
húgyszagú krónikus osztályok helyett otthoni ápolás, a kifogásként
emlegetett biztonság helyett méltóság: a saját halálomról hadd döntsek
én - és ez nem az eutanáziát jelenti. Hanem a jó halált. Mit mondhatunk a haldoklónak?
Milyen halált szeretnénk magunknak, miért nem adjuk meg ugyanezt a
családtagjainknak? Milyen kifogásokkal dugják intézménybe az öregeket,
és mi lehet ennek az alternatívája? Interjú Hegedűs Katalinnal, a hospice-mozgalom egyik vezetőjével.
Teljes cikk az Indexen.
(Láma Ole Nydahl: Félelem nélküli halál)
- Kapcsolódik: az első kapu
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése