A pszichológia és a spiritualitás képviselői között sok esetben éles
ellentét alakul ki: az egyik oldalon a fősodrású pszichológia képviselői
állnak, akik a tudatossággal, a spirituális élményekkel kapcsolatos
ismereteket figyelmen kívül hagyják, és elutasítanak mindent, ami
tudományosan nem mérhető. A másik oldalt a spirituális hagyományok
képviselik azzal a nézetükkel, hogy a psziché csak illúzió, és a
pszichológiai munka nem több, mint a hamis én megerősítésére tett gyenge
próbálkozás.
A két véglet között számos megközelítés foglal helyet,
amelyek a személyes és az énen túli élményeket is figyelembe veszik, elfogadva, hogy egyes élmények empirikus módon bizonyíthatóak, és
olyanok is vannak, amelyek rendkívül misztikusak, de attól még valódi
élmények.
Sok pszichoterapeuta és páciense számára rejtve maradnak a
spirituális bölcseletek jótékony hatásai, miközben a nyugati spirituális
tanítók és követőik súlyos hibát követnek el a pszichológiai ismeretek
elutasításával, ahelyett, hogy megfelelő és hatékonyan alkalmazható
készségeket fejlesztenének ki.
Végtére is a pszichológiának és a
spiritualitásnak nem kellene egymástól elhatárolódnia; de hasznos
különbséget tenni köztük, hogy megérthessük, melyiknek mi a szerepe a
másik szempontjából. Így fölfedezhetjük, hogyan egészíti ki és támogatja
egymást ez a két megközelítés, lehetővé téve az ember megértésének egy
olyan komplex módját, amelyre önmagában egyik sem lenne képes.
A
spirituális megértés egy magasabb intelligencia, erő, hatalom közvetlen
megtapasztalásából fakad, amit egyesek nondualitásnak, mások Istennek vagy más neveken neveznek. A spirituális módszerek hozzásegítenek a
magasabb tudatosság megtapasztalásához és kitartó gyakorlással
könnyebben érzékelhetővé válnak a létezés magasabb síkjai; a
pszichológiai munka pedig lehetővé teszi a személyiségünket alkotó
komplex rendszer megismerését és helyrehozását. Ezek hiányában a
berögzült viselkedésmódjaink és sérüléseink gátolhatják a fejlődésünket
és akadályozhatják a spirituális valóság észlelését.
1994-ben egy
évet Indiában tanultam, ezalatt egy európai embertől béreltem szobát, aki gyerekként a II. világháború alatt több
évet egy japán koncentrációs táborban töltött, ahol hatalmas traumát
szenvedett el a kínzásoktól és a családjától való elszakítottság miatt.
Fiatal felnőttként Indiába ment, és amikor találkoztam vele, már több
mint ötven éve ott élt. Szellemi képességeit tekintve zseni
volt, kiemelkedő intelligenciájával a hindu vallás komoly tudósává vált.
Elszánt gyakorlóként betartotta a megterhelő és önmegtartóztatást
követelő spirituális előírásokat, és többször is része volt misztikus
élményekben.
Amikor az élete vége felé találkoztam vele, mély
bánat sújtotta azért, mert nem sikerült beteljesítenie spirituális
törekvéseit, és a ki nem mondott érzése miatt, hogy Isten becsapta őt: mindenét odaadta a spirituális út követéséért, mégsem érte el vele
céljait.
Kívülről nézve, az őt jól ismerők számára gyorsan
világossá vált, hogy képtelen volt szembenézni a gyerekkorában
elszenvedett traumákkal, és feldolgozni azokat. A spirituális
gyakorlatok és a szigorú önmegtartóztatás által folyamatosan próbálta
elfojtani a fájdalmát, ami miatt egyre nárcisztikusabbá vált. (Gondoljunk csak Nietzsche-re... *) Mialatt
másokat elkápráztatott az ezoterikus rituáléival, a hindu mitológiáról
és a védikus szertartásokról való óriási tudásával, én legszívesebben az
ölembe vettem volna, hogy a benne lévő gyermek addig sírhasson, míg könnyeinek tengere ledönti a szívét a szeretettől elzáró falakat.
Fontos
megérteni, hogy a lelki elakadásaink útjába állhatnak a spirituális
élményeknek és megértéseknek. A gyermekkori traumák és a becsapottság
érzése, amelyet mindannyian megtapasztaltunk különböző mértékben,
okozhatja azt, hogy képtelenek leszünk megbízni Istenben, és így nem
tudjuk magunkat teljesen átadni az ismeretlennek. Már kora
gyerekkorunkban megtanulhatjuk, hogy a világ egy veszélyes hely, és ha
van is Isten, nem képes megvédeni minket.
A gyermekkori
elhagyatottság később megnehezíti a meditáció által kínált tágasság
megtapasztalását, mert nehéz megkülönböztethetni a meditációban átélhető
nonduális állapotot a hiányérzettől és a pszichológiai értelemben vett
belső ürességtől. A gyermekkori autoritásszemélyekben, tanárokban,
vallási vezetőkben való csalódások is megnehezítik a későbbi spirituális
tanításokba, tanítókba vagy akár saját magunkba vetett bizalom
kialakulását. A múlthoz kötődő feldolgozatlan érzelmek mélyen
meghatározzák a spirituális nézetekhez, gyakorlatokhoz, élményekhez
fűződő viszonyunkat.
Másrészről a pszichológiai folyamatainkban is
elmerülhetünk annyira, hogy az már köldöknézéssé
válik, így egy olyan zsákutcába jutunk, amely sem a spirituális
gyakorlatok által elérhető együttérzéshez és bölcsességhez, sem a
másokért való felelősségvállalás képességéhez nem vezet el bennünket.
A
fősodrású pszichológiai iskolák közül jó néhány nem vesz tudomást az
egyébként szélesebb perspektívát nyújtó spirituális ismeretekről. A
spirituális élményeket egyszerű neurotikus fantáziáknak, infantilis
regressziónak, idealizált projekcióknak tekintik. Például egyszer egy, a
harmincas éveiben járó pszichológussal beszéltem, aki éppen egy krízist
élt át a spirituális életét illetően, mert a terapeutája meggyőzte
arról, hogy a spirituális mesterével való kapcsolata nem több, mint egy
kielégítetlen gyerekkori szükségleteken alapuló romantikus projekció,
amely az apjáról való leválási folyamat elakadását jelzi.
Meg
vagyok arról győződve, hogy a legtöbb botránynak és a gyakorlók
kiábrándultságának hátterében az áll, hogy egyes tanítók pszichológiai
értelemben vakok bizonyos területekre, és azt hiszik, hogy a szellemi
nagyságuk majd megoldja a lelki sérüléseiket is. Pedig nem.
Nem
gyengeség, hanem bátorság az, ha szembe merünk nézni azokkal a
dolgokkal, amiket legszívesebben meg sem látnánk - így megszabadítjuk
magunkat azoktól a terhektől, amelyek eltakarnák előlünk saját
teljességünket.
(Mariana Caplan, forrás itt)
* "A szeretetet a béke és a nyugalom nem pótolhatja. A szeretetet nem pótolja semmi. Szeretet nélkül őrjöngeni kell." (Hamvas Béla, Karnevál)
Nietzsche zseniális volt, de élete első igazi szeretet és együttérzés élménye olyan felkészületlenül érte és annyira elborította, hogy kiégette az idegrendszerét. Ezért fontos a pszichológiai munka, mert ha az a zsilip - amivel addig elzártuk magunkat az érzéseink árja elől - egyszer átszakad, akkor pusztít, mert elképesztő ereje van. A spirituális út sem szól valójában nagyrészt másról, mint az érzésekkel való sérülésmentes kapcsolatunkról. Ennek ellenére a legtöbb spirituális kereső tudattalan célja az, hogy megszabaduljon az érzésektől. Zombiként élni lehet, csak épp nem ez a cél. Embernek születtünk, tetszik vagy sem: ez a legnagyobb erősségünk, miként a gyengéink is ebből fakadnak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése