- Megrémít az öltönyöd - böktem ki.
- Majd hozzászoksz - biztatott. - A harcos könnyen
alkalmazkodik, és a körülötte lévő világgal összhangban mozdul, akár az értelem világáról,
akár az akarat világáról van szó. Ennek az elmozdulásnak akkor mutatkozik meg a
legveszélyesebb oldala, amikor a harcos úgy találja, hogy az őt körülvevő világ
sem az egyik, sem a másik. Ilyenkor úgy kell viselkednünk, mintha elhinnénk az
egyiket. A harcosnak tehát az a titka, hogy hit nélkül hisz. De nyilvánvalóan
nem elég, ha csak úgy azt mondja, hogy hisz; az felmentené a helyzete
vizsgálata alól. A harcos valahányszor beleveti magát a hitbe, döntésként teszi,
legmélyebb, legbensőbb elkötelezettségének a kifejezéseként. A harcos nem hisz,
a harcosnak muszáj hinnie.
Néhány másodpercre rám meredt, miközben jegyzeteltem. Én is
hallgattam. Nem mondhattam, hogy megértettem a különbséget, de nem kívántam sem vitatkozni, sem kérdezősködni. El akartam gondolkozni az elhangzottakon,
az elmém azonban csapongott.
Körülnéztem. A park előtt elhaladó úton személygépkocsik és
autóbuszok hosszú sora állt; vadul tülköltek, mintha azzal egy csapásra
megoldanák Mexikóváros minden közlekedési nehézségét. A park szélén, úgy húsz yardnyira tőlünk, a
padunkkal egy vonalban hét ember - köztük három világosszürke egyenruhás
rendőr - vett körül egy mozdulatlanul
fekvő férfit. Berúghatott, de lehet, hogy súlyos beteg volt.
Don Juanra pillantottam. Ugyancsak a füvön fekvő férfit
szemlélte.
Közöltem vele, hogy képtelen vagyok a magam erejéből
értelmezni a szavait.
- Nem akarok több kérdést feltenni - mondtam. - De ha nem
kérlek meg rá, hogy fejtsd ki bővebben, akkor soha nem fogom megérteni. Nem
érzem normális állapotnak, ha nem tehetek fel kérdéseket.
- Kérlek, akkor feltétlenül légy normális! - mondta mímelt
aggodalommal.
Azt mondtam, nem értem, mi a különbség, ha valaki hisz, vagy
kell hinnie.
Számomra mindkettő ugyanaz; különbözőnek feltüntetni csak
szőrszálhasogatás.
- Emlékszel arra a történetre, amit egyszer elmeséltél a
barátnődről és a macskáiról? - kérdezte váratlanul.
Felpillantott az égre, hátradőlt a padon, és kinyújtotta a
lábát. Kezét összekulcsolta a feje
mögött, és megfeszítette az izmait. Mint ilyenkor mindig, hangosan megreccsentek
a csontjai.
A történet az egyik barátnőmről szólt, aki egy mosóautomata
szárítójában két csaknem halott cicát talált. Magához vette, gondos ápolással
megmentette, és kitűnő ellátással hatalmas macskákká nevelte őket. Az egyik
fekete volt, a másik rőt. Két év múlva a lány eladta a házát. Minthogy a macskákat nem
vihette magával, és nem sikerült másik
otthont szerezni nekik, nem maradt más választása, mint hogy elvigye őket
elaltatni az állatkórházba.
Segítettem az elszállításukban. A macskák még soha nem
utaztak autóban, és láthatóan nem is állt szándékukban kipróbálni. A barátnőm
igyekezett lecsillapítani őket.
Karmoltak és haraptak, különösen a vörhenyes, Max névre hallgató állat. Amikor végül megérkeztünk az állatkórházhoz, először a
fekete macskát vette a karjába, és egyetlen szó nélkül kiszállt a kocsiból. A
macska játszott vele; gyengéden a karjára rátette a mancsát, amikor kinyitotta
a kórház bejárati üvegajtaját.
Maxra pillantottam; a hátsó ülésen ült. Nyilván
megijesztette a fejmozdulatom, mert eltűnt a vezetőülés alatt. Hátracsúsztattam
az ülést. Nem akartam alányúlni, mert attól tartottam, még megharapja vagy
megkarmolja a kezemet. A macska egy mélyedésben lapult a kocsi padlóján. Nagyon
izgatottnak látszott; a lélegzése is felgyorsult. Rám meredt; találkozott a
pillantásunk. Elsöprő erejű érzés uralkodott el rajtam. Valami megragadott, egyfajta baljós előérzet,
kétségbeesés, vagy talán szégyenkezés amiatt, hogy mindebben részt vállaltam. Szükségét éreztem, hogy megmagyarázzam Maxnak, a barátnőm
döntött így, én csak segítek neki. A macska szemmel tartott, mintha értette
volna a szavaimat.
Kinéztem, hol a lány. Az üvegajtón át láttam, hogy a
portással beszélget.
Különös rándulást éreztem, és ösztönösen kinyitottam a kocsi
ajtaját. - Fuss Max, fuss! - biztattam a macskát.
Kiugrott a kocsiból, és a földhöz simuló testtel, mint a
száguldó jaguár, átvágtatott az úton. Az utca túloldalán nem álltak kocsik, és
láttam, hogy Max a járdaszegély mentén végigrohan az utcán. Elérte a sugárút
sarkát, aztán eltűnt egy csatornanyílásban.
Időközben visszatért a barátnőm. Mondtam neki, hogy Max meglépett. A lány
beült a kocsiba, és szó nélkül visszahajtottunk.
Elmondtam don Juannak, hogy meggyőződésem szerint, amikor
Max átrohant az utcán és alábukott a csatornába, minden szempontból
feddhetetlenül nyilvánult meg a macskaszelleme, és talán életében soha nem volt olyan
magától értetődő és maradéktalan a macskasága. Felejthetetlen benyomást tett
rám az eset.
Valósággal azonosultam a macskával. Arra gondoltam, hogy én
magam is olyan vagyok, mint Max: túlságosan engedékeny és sokféleképpen
háziasított. Állandóan arra kellett gondolnom, hogy bármikor bekövetkezhet a
pillanat, amikor a férfiszellem hatalmába keríti az egész lényemet, ugyanúgy, ahogy a macskaság szelleme
hatalmába kerítette Max nehézkes, elpuhult, haszontalan testét.
Don Juannak tetszett a történet, és alkalmi észrevételeket
fűzött hozzá. Szerinte egy-egy pillanatra nem is olyan nehéz elérni, hogy áradjon
és előtérbe lépjen a férfiszellem; ezt az állapotot fenntartani azonban csak a
harcos tudja.
- Mi van a macskás történettel? - kérdeztem.
- Annak idején hittél benne, hogy Maxhoz hasonlóan
megragadod az esélyedet - mondta.
- Igen, azt hiszem.
- Azt próbáltam megértetni veled, hogy mint harcos, nem
teheted meg, hogy így hiszed, aztán csak elereszted. Max esetében a közönséges
hit annyit jelent, hogy elfogadod a tényt, miszerint a megmenekülése csak
haszontalan kitörés lehetett. Nyilván beleugrott a csatornába, és elpusztult. Megfulladt, vagy éhen halt, vagy felfalták a
patkányok. A harcos mérlegeli mindezeket a lehetőségeket, és aztán egy olyanban
hisz, ami összhangban áll a legbensőbb elkötelezettségével. Mint harcosnak, kell hinned, hogy Max nemcsak megmenekült,
de meg is tartotta az erejét. Muszáj hinned benne. E nélkül nem vagy senki és
semmi.
Egyszeriben megvilágosodott a különbség. Igazán úgy
döntöttem, hogy hiszek Max túlélésében, annak tudatában is, hogy meg kellett
birkóznia kényelmes, elpuhult életének hátrányával.
- A hit afféle fogódzkodó - folytatta don Juan. - De ha
muszáj hinni, akkor másról van szó. Ebben az esetben például az erő fényes
leckét adott neked, te azonban úgy döntöttél, hogy csak egy részét használod
fel. Ha viszont muszáj hinned, akkor az esemény egészét fel kell használnod.
- Már értem, mire gondolsz - ráztam a fejem.
Ragyogó fény gyúlt az elmémben, és arra gondoltam, hogy a
legcsekélyebb erőfeszítés nélkül sikerül megértenem a don Juan által használt
fogalmakat.
- Attól tartok, még nem értesz - mondta csaknem suttogva.
Rám meredt. Egy percig álltam a pillantását.
- És mi a helyzet a másik macskával? - kérdezte végül.
- Hogy? A másik macska? - ismételtem meg értetlenül.
Megfeledkeztem róla. Én Maxot választottam jelképemnek. A
másik macskának nem volt jelentősége számomra.
- De hát ő is
létezik! - kiáltott fel don Juan, amikor tétován hangot adtam a gondolataimnak.
- A muszáj hinni azt jelenti, hogy a másik macskával is számolnod kell. Ez a macska játékosan cirógatta a kezet, amelyik a pokolra vitte; macskaálláspontja iránti bizalommal eltelve ment a halálába. Azt gondolod, olyan vagy, mint Max, ezért elfeledkeztél a
másik macskáról. Még a nevét sem tudod. A muszáj hinni azt jelenti, mindent
mérlegelned kell, és mielőtt úgy döntesz, hogy
olyan vagy, mint Max,
fontolóra kell venned, hogy olyan is lehetsz, mint a másik macska; nem futsz az életedért,
nem ragadod meg az esélyeidet, hanem nézeteiddel eltelve boldogan mész a saját
poklodra.
Különös szomorúság bujkált a szavaiban - de ez a szomorúság
talán az enyém volt. Hosszan hallgattunk. Soha nem futott át az agyamon,
hogy olyan is lehetek, mint a másik macska. Meglehetősen lesújtó gondolatnak
találtam.
Don Juan nagyot sóhajtott.
- Milyen nagyszerű délután! - mondta, és az égre pillantott.
- Nem szeretem Mexikóvárost - mondtam.
- Miért nem?
- Utálom a szmogot.
Ütemesen bólogatott, mintha az egyetértését juttatná
kifejezésre.
- Inkább lennék veled a sivatagban, vagy a hegyekben -
mondtam.
- A helyedben soha nem mondanék ilyent - pirított rám.
- Igazán semmi rosszra nem gondoltam, don Juan.
- Tudom. Mindketten tudjuk. De az mit sem számít, hogyan
érted. A harcos, vagy ami azt illeti, egyetlen ember se kívánja soha, hogy valahol másutt legyen, mint ahol éppen van; a harcos azért nem, mert a kihívás élteti, a
hétköznapi ember azért nem, mert nem tudja, hol szándékozik rátalálni a
halála. Nézd azt az embert, aki amott fekszik a füvön. Mit gondolsz, mi baja?
- Vagy részeg, vagy rosszul van - vontam meg a vállam.
- Meghal! -jelentette ki mély meggyőződéssel don Juan. -
Amikor leültünk, egy pillanatra észrevettem, hogy körülötte ólálkodik a halála.
Ezért mondtam, hogy ne állj fel; úgyhogy ne ess zavarba, és ne bátortalanodj el.
Mindannyian ostoba teremtmények vagyunk, amikor csatlakozunk a varázslat világához, és
maga a csatlakozás semmilyen értelemben nem biztosíték rá, hogy meg fogunk változni. Némelyikünk a legutolsó pillanatig ugyanolyan ostoba marad.
Tetszett, hogy önmagát is az ostobák közé sorolja. Tudtam,
nem udvariasságból teszi, hanem tanító célzattal.
- Lehet eső, lehet napsütés, nem állhatsz fel erről a
padról, amíg le nem zárul a jelenet. Ez az a jel, amire vártunk. Késő
délutánra jár. A nap éppen most készül lenyugodni. Ez az erőd órája!
A helyünkről zavartalan rálátásunk nyílt a férfira. A túloldalon egy csapat bámészkodó verődött össze.
Egyre inkább zavarba
hozott a füvön fekvő férfi látványa. Sovány, sötét hajú, viszonylag fiatal ember, rövid, fekete, göndör hajú. Az inge kigombolva. Narancssárga színű kötött kardigánt viselt - mindkét
könyökön lyuk tátongott -, és régi, kitérdesedett sportnadrágot. Meghatározhatatlan színűvé fakult cipője nem volt befűzve. Mereven feküdt, és nem tudtam eldönteni,
lélegzik-e, vagy sem. Azon tűnődtem, valóban meghal-e, ahogy don Juan mondta. Vagy don
Juan egyszerűen csak felhasználta az eseményt a érvelése megtámogatására.
Múltbéli tapasztalataim alapján azon a nézeten voltam, hogy valahogy úgy intézi a dolgokat, mintha minden pontosan beleillene valamilyen rejtelmes tervébe.
Hosszú hallgatás után felé fordultam. Behunyva tartotta a
szemét. Anélkül, hogy kinyitotta volna, beszélni kezdett.
- Az a férfi meghalni készül - mondta. - Nem hiszed, igaz?
Kinyitotta a szemét, és egy másodpercre rám emelte. Nem volt
átható a tekintete, mégis megdermesztett.
- Nem. Nem hiszem - feleltem.
Tényleg úgy éreztem, hogy az egész ügy túlságosan olajozott. Leültünk
egy parkban, és éppen
akkor és ott egy ember haldoklik, mintha afféle színi előadás volna.
- A világ igazodik önmagához - mondta don Juan, miután végighallgatta a kételyeimet. - Mindez nincs elrendezve. Ez jel, az erő cselekedete.
Az értelem által fenntartott világban egy-egy pillanatig megnézhetjük az utunkba eső dolgokat. Erről az eseményről legfeljebb annyit mondhatunk, hogy egy
ember, talán részeg
ember fekszik a parkban. Az akarat által fenntartott világ viszont az erő cselekedetévé teszi,
amit láthatunk.
Láthatjuk, hogy a halál lopakodik a férfi körül, miközben egyre mélyebbre és mélyebbre meríti a patáit fénylő fonalaiba. Láthatjuk a fénylő fonalakat, amint elvesztik a feszességüket, és sorra
eltünedeznek.
- Ez a két lehetőség áll nyitva számunkra, fénylények számára. Te valahol középen állsz, és azt akarod, hogy
minden az értelem rovatába kerüljön. De hagyhatod-e figyelmen kívül a tényt, hogy a személyes erőd
elcsíphet egy jelt? Eljöttünk ebbe a parkba, miután megtaláltál ott, ahol vártalak - egyszerűen belém ütköztél, gondolkozás és tervezés nélkül, és anélkül, hogy
szándékosan használtad volna az értelmedet -, és miután letelepedtünk várni egy
jelre, felfigyeltünk arra az emberre. Mindketten
észrevettük, ki-ki a maga módján: te az
értelmeddel, én az akaratommal.
- Az a haldokló ember az esély morzsáinak egyike, amit az
erő tesz elérhetővé a harcos számára. A harcos mindig folyékony, hogy bármikor
lecsaphasson ezekre a morzsákra. Én lecsaptam; hát te?
Nem tudtam válaszolni. Mérhetetlen űr támadt bennem, és egy
pillanatig egyszerre észleltem mind a két világot.
- Milyen rendkívüli! - folytatta. - És mindez neked
szól. Az erő megmutatja, hogy a halál nélkülözhetetlen összetevője annak, amit úgy
hívok: muszáj hinni. A halál tudatossága nélkül minden közönséges és kisszerű. És csak azért olyan mérhetetlen rejtély a világ, mert a halál cserkészik
utánunk. Ezt mutatta meg neked az erő. Én magam csak annyit tehetek, hogy kiemelem a jel részleteit, így megvilágosodik előtted az
irány; de a részletek kiemelésével végső soron azt is kifejeztem, amit nekem muszáj hinnem, ami az én szellemem
elkötelezettsége.
Egymás szemébe néztünk.
- Eszembe jutott egy vers, amit valaha felolvastál nekem -
szólalt meg don Juan, és elfordította a tekintetét. - Egy férfiról, aki
megfogadta, hogy Párizsban hal meg. Hogy is van?
Cesar Vallejo Fekete kő fehér kövön című versére utalt.
Kérésére számtalanszor idéztem don Juannak az első két versszakot.
Párizsban fogok meghalni miközben esik egy napon melyre már
emlékszem.
Párizsban fogok meghalni - és nem futok el -
Talán ősszel egy ugyanolyan csütörtökön mint a mai.
Csütörtök lesz, mert ma van az a csütörtök,
amit ezekbe a sorokba öntök, a csontjaim érzik a változást,
és egész utamon soha
nem éreztem ennyire a magányt.
Elmondhatatlan szomorúságot éreztem ebben a költeményben.
Don Juan azt suttogta, muszáj hinnie, hogy a haldokló
férfinak elegendő személyes ereje volt ahhoz, hogy halála helyszínéül
Mexikóváros utcáit válassza.
- Térjünk vissza a két macska történetéhez - mondta. - Muszáj hinnünk, hogy Max a tudatára ébredt annak, mi vár rá, és mint annak a
férfinak amott, elegendő ereje volt, hogy legalább megválassza a vég helyét. A másik
macska viszont éppen olyan, mint azok az emberek, akik körül a haláluk köröz, ők
pedig magányosan és öntudatlanul merednek egy sivár szoba falára.
- Az a férfi ott haldoklik, ahol mindig is élt: az utcán. Három rendőr áll neki díszőrséget. És miközben elmúlik, a szeme még egyszer felfogja a szemközti áruház csillogó fényeit, a gépkocsikat, a fákat, a körülötte
kavargó tömeget; a fülét a forgalom zaja, és a mellette
elhaladó férfiak és nők
hangja tölti be
utoljára. Láthatod tehát, hogy a halálunk tudatossága nélkül nincs
erő, nincs rejtély.
Hosszú időn át meredtem a haldoklóra. Mozdulatlan volt. Talán
meghalt.
Hitetlenségem elveszítette a
jelentőségét; don Juannak igaza volt.
Muszáj hinni, hogy a világ rejtélyes és mérhetetlenül mély, a harcos
legbensőbb elkötelezettségének kifejezése.
E hit nélkül nem marad semmink.
4 megjegyzés:
Castaneda-hoz valahogy még nem nőttem fel, nem köt le, de azért nálad mindig próbálkozom, elolvasom.
:)
Viszont lopok egy kis Ram Tzu-t. Blogböjtöm nincsen, azt olvashatok, szerkeszthetek :)
:) Nyugodtan!
Megjegyzés küldése