Az életben mindössze négy fontos kérdés van, don Octavio.
Mi a szent?
Miből van a lélek?
Miért érdemes élni?
Miért érdemes meghalni?
És a válasz mindegyik kérdésre: a szerelem.
(don Juan de Marco)
A bölcsek köve (lapis philosophorum vagy philosophicum) az „ultima materia”, az alkimisták által végrehajtott kémiai reakciók képzeletbeli végterméke, mellyel – a „materia primá”-ból – többek között aranyat is lehet készíteni. A bölcsek köve az alkimisták hite szerint képes bármely anyagot arannyá változtatni, visszaadni a fiatalságot, örök életet biztosítani.
Előállítása Basilius Valentinus és Paracelsus leírásában egy hét fokozatból álló folyamat volt:
A materia prima cseppfolyósítása (szolúció vagy liquefakció).
Ezt eltemetik a „venter equinum”-ban, a föld hasában és eközben megfeketedik (nigredo) és elrothad (putrefakció).
A feketeség kivilágosodik (albedo).
Az elpárologtatással veszendőbe ment szellemet újra visszahozzák (redukció), az anyagot „lacta philosophá”-val (filozofikus tej) táplálják és ezután sárga lesz a színe (citrinálás). Ha a redukció nem sikerült, megjelenik a „cauda pavonis”, a „pávafarok”.
Az anyag vörösödik (rubedo) és „mint vörös sárkány haragszik önmagára“, aztán „átváltozik vérré". Ez azt jelenti, hogy a redukció sikerült.
A koaguláció vagy a szellem rögzítése által az anyag újra szilárdulni kezd és ezt követően jön létre a következő lépésben
a bölcsek köve. Az utolsó fokozathoz a „filozofikus tűz” hősége szükséges.
Az Élet vize és az aranyalma a népmesékben ismert tárgyai a
kívánságnak. Hogy Euristheus Héraklést a Hesperidák almáiért küldi, igazi
mesevonás. Az Élet vizének megfelel a hellén ambrózia. Ez ugyan már Homérosnál az
istenek eledelét, a nektár pedig azok italát jelenti, de a legrégibb képzet
szerint az ambrózia is a nektárhoz hasonlóan folyadék volt (l. Ambrózia). A
szláv mesék is két «vizet» ismernek; az élet és a halál vizét: az utóbbinak
nincs mindig ölőereje, hanem arra szolgál, hogy a szétdarabolt test részét
összeforrassza, mire aztán az élet vize uj életre támasztja. Az élet és halál
ilynemű hasonlatosságát bizonyára a görögök is ismerték, s csak mikor az
istenek háztartását ellátták étellel és itallal, tették meg az életvize,
tudniillik az ambróziát ételnek, a halál vizét, tudniillik a nektárt pedig
italnak. A nektár szó rokon a görög véxuç (ölés) és latin «necare» (ölni)
szavakkal (Laistner, Rätsel der Sphinx 2,225). A modern népmesékben is az élet
vizét gyakran hasonló tulajdonságú olaj vagy kenőcs helyettesíti; ezt a görögök
ambróziának nevezték volna, melyet gyógyírül is használtak. Modern mesék
szerint az É. nemcsak a mitikus földöntúli sziklákból, hanem fákból is bugyog
ki, sőt túlvilági lények ujjaiból, lábaiból is, s az ilyen lények izzadtsága
hasonló erővel bir (l. Wollner összeállítását Leskien-Brugmann, Lithauische
Volkslieder u. Märchen c. gyüjt. 522. l.) Az Élet vize délben, a halál vize pedig
éjfélkor bugyog ki két szikla közül, melyek összecsapódnak, mihelyt valaki
vizet merít. Magyar meséinkben az Élet vize (v. az ifjító víz) Tündérországban vagy
járatlan, rengeteg erdők közepén bugyog fel. Tündérországból hozott a
kigyóember mátkájának gyöngyház-szekrényt. Ha kinyitotta az ember, a szoba
egyszerre megtelt jóféle illattal, melytől megifjodott az ember. Volt abban a
szekrényben oly bűvös szer is, melyet hajnalhasadáskor apró-cseperke tündérkék
méhszárnyakon gyűjtöttek össze a virágokról. Egy csepp belőle az ősz hajat is
aranyhajjá változtatta. Egy másik szelencében oly szépír volt, hogy egy csepp
belőle elég volt, hogy a legráncosabb, mohotkás arcot is oly szépségűvé tegye,
mint mikor a fehér rózsára piros szint lehel a hajnal. A harmadik szelencében
balzsam volt. Egy csepp belőle egy egész kádvizet oly balzsamfürdővé
változtatott át, hogy abban, «ha a legnyomorultabb béna koldus fürdött volna is
meg, mégis 24 éves tündérszépségű ifjúvá változott volna» (Merényi, Eredeti
népmondák 1, 1). Van aztán olyan forrás is, ki benne megmosakodik, annak arca
naptündöklésűvé, a haja pedig aranyhajjá változik (Merényi, Dunamelléki
népmondák 1); sőt még a foga is aranyos lesz (Merényi, Sajóvölgyi népm. 4. )
Egy csángó mesében az ilyen viz visszaadja szeme világát az igaznak, kit a
hamis megvakított (Ethnol, Mitteil. aus Ung. II. 43.). Egy másik mesénk szerint
a halhatatlanság királynéja várában van egy «kis oldalszoba, egy szögletében
egy kis lappancs, mely alatt a halál vize van, kit vele megpreckelnek, azonnal
meghal». Egy másik szobában az örökkévalóság kősziklájából ered az Élet vize, ennek
«olyan tulajdonsága van, hogy ha valaki ezelőtt 4 vagy 5 ezer esztendővel
meghalt is, ha csak egy csontocskáját megkapni és ezzel vízzel megpreckelni
lehet, ahonnal a legjobb állapotjában felébred» (Arany-Gyulai, Magy. népköltési
gyüjt. 1, 371. l.) Végül egy mesénkben a halál bir hasonló szerrel. Szegény
ember egyik gyermeke számára a halált hivja komának, ki neki oly füvet ad,
mellyel még haldoklókat is meggyógyíthat (Merényi, Eredeti népm. 7. E vonás
megvan egy csehországi cigány-mesében is, l. Jes ina, Romani Csib).
Minden ötezredik évben egy kapu feltárul két dimenzió
között. Az egyikben található az univerzum és benne mindenféle
életforma. A másikban a Gonosz, melynek csupán egy célja van:
elpusztítani az Életet. Csak a titokzatos ötödik elem mentheti meg a
világot az ötezer évenként feltámadó Gonosz pusztításától. Így az
univerzumnak minden ötezredik eszetendőben szüksége van egy hősre. A
XXIII. század veszélyekkel és furcsaságokkal teletűzdelt univerzumában,
New Yorkban egy nem mindennapi hős, Korben Dallas (Bruce Willis)
szembeszáll a Gonosszal, hogy az emberiséget megvédelmezze.
Az egyetemes tanokban olyan utalásokat találunk, melyek szerint a
régmúlt korok és kultúrák alkímiája az átváltoztatás és a megszabadulás
művészete és tudománya volt. A középkori arab és európai tudósok
erőfeszítéseiket és fáradozásaikat különösen a benső folyamatoknak
szentelve igyekeztek újra megtalálni, illetve helyreállítani ennek az
elfeledett tudománynak a kulcsát. Legszebb tanúbizonyságaik közül néhány
szöveges formában is fennmaradt.
Az alkímia akkoriban élte fénykorát, amikor az emberek még teljesen
máshogy látták a világot és az embert - ez az időszak körülbelül a
kereszténységet közvetlenül megelőző századoktól a késő középkorig, vagy
az újkor kezdetéig tartott. Az ezt követő századokban az alkímiát már
nem lehetett az átváltoztatás, avagy a transzfiguráció tudományaként
alkalmazni. Mindez végül a kémiához vezetett el, amely egykor az
alsóbbrendű megtisztításának és felsőbbrendűvé változtatásának a
tudománya is volt. A kémia az alkímiához hasonlóan anyagokat desztillál
a természetből, de ugyanakkor nem képes megnyitni az emberiség előtt a
transzfiguráció királyi útját. Az eredeti tudományok, melyekhez az
alkímia is tartozik, csak akkor állnak majd újra a rendelkezésünkre, ha
megtaláljuk a helyes alapot és a helyes hozzáállást: az univerzummal
harmóniában álló tökéletesen új lelkesülést. Az ilyen életvitel nem okoz
kárt sem embertársainknak, sem bolygónknak, hanem szüntelenül a
felebarát jólétét tartja szem előtt.
Mivel az anyagba-merülés mélypontja felé tartunk, és szükségessé vált a
benső irányába történő megfordulás, megvan a lehetőségünk, hogy újra
megértsük az alkímia régi nyelvének értelmét.
Élő összefüggésben kapcsolódva
Először is bátorságot kell merítenünk ahhoz, hogy alámerüljünk az
alkímiai szövegekhez kapcsolódó képek és leírások bőségébe. Ehhez félre
kell tennünk az egyenes vonalú és kategorikus gondolkodásra irányuló
hajlamunkat. Az ezekben a szövegekben előforduló ellentmondásoknak nem
kell az igazság útjában állniuk, és nem kell fenyegetőnek vagy
hátráltatónak éreznünk azokat. Ha így viseltetünk, és egy ideig
kitartunk e magatartás mellett, akkor az észen kívül az imaginárius, a
képzeletben megjelenő belső megértés is aktívvá válhat. Akkor hirtelen
megnyilatkoznak azok a mélyebb jelentések, amelyekre az alkímiai
szövegek szerzői utalni akartak. Akkor gazdag ajándékot kapunk: eleven
összefüggésben látjuk az embert, a kozmoszt, az univerzumot és minden
benne lévőt - ugyanazon törvényszerűségek által összekapcsolva és
kölcsönös függésben. Felismerjük, hogy nem csupán a dolgok külső
nézetének, a formának a megértéséről van szó. Megtanulunk a lényegre
irányulni, nevezetesen a folyamatokra, a dolgokban kifejlődő hatásokra,
minden teremtett keletkezésére és átváltozására, ahogyan az a létezés
minden síkján végbemegy. És ezáltal jutunk a hermészi filozófia nagy
axiómájához: „Ahogy fenn, úgy lenn.” A kozmosz és az ember (a
mikrokozmosz) fejlődése és keletkezése nem választhatók el egymástól. Az
isteni teremtés eleven részének ismerjük fel magunkat.
Teremtés a tűz és a víz által
Itt kapcsolódik egymáshoz a vallás és az alkímia. A világ nagy részén
manapság meghatározó jelentőségű monoteista vallások abból indulnak ki,
hogy az embereket és az összes többi teremtményt Isten, az Egy, az Örök
teremtette, akiből az ég és a föld keletkezett. A bibliai
teremtéstörténetben (Mózes 1. könyve) az ősvízről adnak hírt, amely
felett Isten szelleme lebegett. A fény megteremtésével és a sötétségtől
való elválasztásával, valamint a víz szétválasztásával jön létre
alapvetően égre és földre osztva a világ. Az ember, akit akkor „Isten
képének” teremtettek, férfi és nő egyben.
Ez a teremtéstörténet egy rendkívül fontos, alapvető és csak elvontan
felfogható gondolatot tartalmaz. Ha Isten, az Egy, azáltal nyilatkozik
meg, hogy önmagáról képet alkotva önmagát gondolja, akkor óhatatlanul
kettő lesz az egyből. Akkor létezik Isten, a rejtett, és Isten
megnyilvánulása. Akkor létezik a teremtő és a teremtett, az aktív és a
passzív. Ez a tűz (a szellem) és a víz (az anyag) alapvető szimbolikája
az alkímiában. A kettő azonban nincs elválasztva Istentől, hiszen belőle
keletkezett. Innen ered, hogy a kettő magába foglalja az
ellentétességet, egyszerre hímnemű és nőnemű, teremtő és foganó, tüzes
és vizes.
Csak a második teremtéstörténetben (Teremtés könyve 2. fejezet)
választják szét a férfit és a nőt, és teremtik meg a nőt a férfi
oldalbordájából. Ebből a szétválasztásból adódik a bibliai bűnbeesés, a
paradicsomból való kiűzetés. A gnosztikusok az ember sötétségbe
bukásáról beszéltek. A kígyó elcsábítja Évát, hogy egyen a jó és a rossz
tudásának fájáról. Gondolkodásunkat századokon át úgy alakították, hogy
ezt erkölcsileg hibás magatartásnak ítéljük meg. De talán azt is
érezzük, hogy ez a példázat a teljesség hiányát fejezi ki, a vágyott
egységen és tökéletességen kívül fennálló állapotunkat.
A Teremtés könyvének második fejezetében leírt folyamatokat erkölcsi
megítélés nélkül is megérthetjük. Az ember, Isten kettős egységű
ábrázata most egy új fejlődési szakaszt él át, amelyben kilép a
kettősségbe, hogy megismerésre tegyen szert, és azután tudatosan és
önként térjen vissza az egységbe. Itt kapcsolódik be az alkímia.
Számtalan kép és történet szól a férfiról és a nőről, és újraegyesítésük
különböző állomásairól. Ugyanarra utalnak, mint a tűz és a víz, a
Sulfur és a Merkúr, a kén és a higany, a Nap és a Hold.
A középkorban és az ókorban a tudósok még egyetemes képzettséggel
rendelkeztek. Sok tudományág ismeretét birtokolták, és nem voltak
olyannyira specialisták, mint manapság. A nagy útmutató felismeréseket
olyan emberek találták ki, akik a mai fogalmakkal szólva egyidejűleg
voltak járatosak a természet- és a szellemtudományokban. Egy személyben
voltak asztronómusok, matematikusok, (al)kimisták és filozófusok. Nem
létezett természettudományos felismerés lelki felismerés nélkül. Mindent
a nagy összefüggésben láttak és tanítottak. Aki áthatolt a természet
mélységeibe, az a saját lelkébe is belátást nyert. Felismerte, hogy az
ember összefügg a természettel, és kifejlesztette annak megismerését,
miként kerekedhet felül a természeten. A modern ember gyakran megveti a
középkori elmaradottságot, és gondolkodását szabadabbnak, önállóbbnak
tartja. Legtöbbször azonban hiányzik egy mindent átfogó kiindulópont,
ahogyan azt a korabeli tudósok birtokolták. Ma a megismerés gyakran
csupán elválasztott részek összegéből áll. A megismerés az alkímiában,
valamint a gnosztikusok és a hermetikus filozófusok áthagyományozott
tanaiban valami egészen más: ez az intuícióból fakadó gondolkodás, amely
kapcsolatban tudja magát a mindenséggel és a tudatos isteni lélekkel. E
megismerés minden fogalma belső életet tartalmaz, amely együtt rezeg,
ha e megismerést használják. Így kelt rezonanciát az emberben.
Ma sok vallási és filozófiai fogalom megkristályosodott. Aki
gondolkodását meg meri nyitni az egyetemes megértés előtt (mellyel régen
is csak kevesen rendelkeztek), használatba veheti az áthagyományozott
írások gazdag örökségét. A régi, időtlen tudás ezekben különböző
„nyelveken” fejeződött ki, például a vallás, a filozófia és az alkímia
nyelvén. Az „egyetemes megértés” itt azt jelenti, hogy az ember alkímiai
gondolatokat tud átültetni a filozófia, vagy a vallás nyelvére és
fordítva. Ha a bibliai teremtéstörténetet lefordítjuk az alkímia
nyelvére, akkor nagyjából a következő képet kapjuk:
Az összes univerzum alapanyagát képező ősanyag, a materia prima a „minden”, avagy a !, a káosz, mint megkülönböztetés nélküli, differenciálatlan lehetőség. Ezt
a „mindent” a tojással is jelölik, mert különbségektől mentes
formájában benne rejlik bármilyen fejlődés és nemzés lehetősége. Ott
szunnyad minden lény mélyén, és […] az itt lenn a térben és időben
jelenlévő dolgok és formák kaotikus sokaságában bontakozik ki.
A materia prima a foganó elv, a „víz”, melyet az isteni szellemtűz
lobbant lángra, és ezáltal alakot ölt, tehát rögzül. Ennek jelképe a ¤.
Ezt a vizet „titokzatos víznek”, „életvíznek”, vagy „örök víznek” is
hívják, és az alkímiai Merkúrnak felel meg. Ezért beszélnek merkuriális
vízről is, amely minden összetett dolog építőanyaga. Ezért a ¤ az
alkímiai transzformáció kezdetének és végének a jelképe.
Robert Fludd (1574-1637), a híres alkimista és a rózsakereszt szerzetének védője ezt így fejezte ki: Amikor
a hímnemű rejtett meg akart nyilatkozni a nőnemű rejtettnek, belefogott
egy fénylő pont létrehozásába. Amíg ez a fénylő pont nem érte el az
áttörést, és nem tűnt elő, addig a végtelen (a kabbalisták en soph-ja) egészen rejtve volt, és nem terjesztett fényt.
Így lesz a !-ből az isteni teremtési aktus által ¤. Ha tehát Isten a bibliai teremtés könyvében így szól: „Legyen világosság”,
akkor ez azt jelenti, hogy a szellem, a tűz „lángra lobbantja” az
ősvizet. A lángra gyúlt víz szellemvíz, vagy fényvíz. Így keletkeznek az
ősformák, melyekből végül kibontakozik az egész világegyetem.
Merkúr és Sulfur a kettősség rendjében
Ha a materia prima-ból ily módon differenciált, tűz által lángra
lobbantott forma keletkezett, akkor rögzül benne a tüzes-vizes, a
hím-nős kettős természete. Akkor a még differenciálatlan !, befogadó,
passzív, uralt és nőnemű, a káosz, élő renddé (egy kozmosszá) ¤ kötötte
össze magát a teremtővel, aktívval, uralkodóval és hímneművel, melyet a
?-tal fejeznek ki.
A tüzes-aktívnak a vizes ősanyagra kifejtett hatása által keletkezik az
ember mint Isten képmása, mint mikrokozmosz, melyben még egységet alkot a
hímnemű és a nőnemű. Csak a kettősségbe történő „bukás” által lesz a
két elv elválasztva, amely életvilágunkban jut kifejezésre. Az eredeti,
lángra lobbant Merkúr, és a létsíkunk alacsony Merkúrja közötti
különbség érzékeltetésére két különböző Merkúr jelképet használtak az
alkímiában.
A közismert Merkúr-jel alulról felfelé épül, a négy elem keresztjén + az
általunk már ismert kör !, és legfelül a holdsarló látható. Van azonban
egy olyan Merkúr-jel is, melynél felül a holdsarló helyett kosszarvak
találhatók. A kos a hímnemű, aktív és teremtő tűzerő ősrégi jelképe. Ha a
Merkúr-jel tartalmazza, akkor az alkimisták az isteni ősmegnyilvánulás
eredeti tüzes-vizes erejére utalnak. A holdsarló azonban az
elválasztottságban lévő Merkúrra utal, tehát úgy jelöli, ahogyan az a mi
kettősség uralta kozmikus rendünkben megjelenik. A Hold, melyet a
Merkúr-jel jelenleg jelképesen tartalmaz, befogadja a nap fényét és
visszatükrözi. Így irányítja a földi életet. Az „ezüst víz”-zel is
azonosítják, míg a Nap a tüzes aranynak felel meg. A misztikában a
Holdról, mint a Nap szerelmeséről szóló példázat arra utal, hogy az
ember lelkének a szellem tiszta tükrévé kell válnia ahhoz, hogy
egyesülhessenek. A lélek felemelkedése Istenhez, tehát a tisztátalan fém
arannyá változtatása, csak akkor mehet végbe, ha a befogadó víz és az
éltető tűz tiszta. Az alkimistának úgy kell uralnia a vizet és a tüzet,
Merkúrt és Sulfurt, a higanyt és a ként, hogy a helyes mértékben fejtsék
ki hatásaikat.
A Sulfurnak, tehát a tűz-elvnek a jelképes ábrázolása is tanulságos. A
kettősség rendjében a Sulfur jele a négy elem keresztje +, melyen a
felfelé irányuló háromszög ? tűz-jele található.
Az eredeti isteni megnyilvánulás tiszta sulfurját az alkimisták azonban
csakis a kos szarvainak elágazó jelével ^ szimbolizálták. Ez a magasabb
sulfur az úgynevezett éghetetlen kén, amelyet szellemi kénnek is
neveznek.
Fagyott víz és folyékony víz
Az alkímia, akár a legtöbb vallás, lényegében abból indul ki, hogy mi,
mai emberek már nem vagyunk az eredeti, tiszta két-egység ¤. Nem
foglalkozik azzal a kérdéssel, hogy miért van ez így, hanem azt az utat
kutatja, amely az embert a kettősségből kivezeti az ellentétek
egyesülésére. Annak kifejezésére, hogy a kettősség életében mindig a két
elv egyike az uralkodó, az alkimisták két állapotot különböztettek meg,
nevezetesen a fagyott és a folyékony vizet. A folyékony víz a Hold, a
keletkezés és a mulandóság uralmát jelképezi, vagyis az alsó Merkúrt. A
természet, amelyben élünk, a folyékony víz tevékenységéből magyarázható.
Elsősorban a Hold erői határozzák meg, hogy milyen befolyások alatt
állunk. Az alkímiai transzmutációban ezt az erőt a feloldás (Solve)
folyamatához használják. A fagyott víz ezzel szemben a sulfur, vagyis a
Nap rögzítő hatására utal. A kötést (Coagula), az összehúzódást váltja
ki, Jakob Böhme szavaival: Hasonlatosan a télhez,amikor oly szigorú a hideg, hogy jéggé válik a víz.
Az alkimisták itt hideg tűzről vagy égő hidegről beszélnek. Ha a két
erőnek csupán az egyike működik, akkor ennek vagy pusztítás és
feloszlás, vagy pedig megdermedés az eredménye.
A természet felülkerekedik a természeten
Csak ha ez a két erő egyesült, akkor lesz az ember újra Isten képmása.
Ha még egyszer idézzük a vallás nyelvét, akkor idevágó, világos szavakat
találunk Tamás gnosztikus evangéliumában (22. és 11. logion):
„Ha egyé teszitek a kettőt, és ha a belsőt olyanná teszitek, mint a
külső, a külsőt pedig, mint a belső, és a felsőt, mint az alsó, és ha
egyetlenné teszitek a hímneműt és a nőneműt, úgy hogy a hímnemű már nem
hímnemű és a nőnemű már nem nőnemű, […] akkor mentek be a királyságba.
[…] Azon a napon, amikor egy voltatok, kettővé váltatok. Hanem most,
hogy kettővé lettetek, nos, mit fogtok tenni?”
Az alkímia pontosan ugyanebben az értelemben utal a természet még végbe
nem ment átváltoztatására. Osztaneszre vezethető vissza a kijelentés:
„A természet élvezi a természetet, a természet felülkerekedik a
természeten, a természet uralja a természetet.” „A természet élvezi a
természetet” a kiinduló állapot, az ösztönnel és sóvárgással
megkötözött ember, akiben a Merkúr erő vakon hat, és ezért az anyag
uralkodik önmagán. Ez érthetővé válik, ha fontolóra vesszük, hogy a nem
rögzített Merkúr !, amelynek tehát nincs középpontja, az alsó
természetben mint vak ösztönzés, vad hajsza, égő szomjúság, sóvárgás, éhség és vak élvezetre űző ösztön fejti ki hatását.
„A természet felülkerekedik a természeten”: Ez azt jelenti, hogy
már nem egy külső Isten teszi lehetővé a természetember magasabb
fejlődését és átváltozását, hanem az emberi természetben van elrejtve
mindaz, ami szükséges az ellentétek egyesülési folyamatának
beteljesítéséhez. Az emberi természet átváltoztatását a művészet
szabályai szerint kell véghezvinni, melynek során a halandóság ólmát a
szellem aranyává változtatják. Ha megvalósult a harmadik állapot, ahol „A természet uralja a természetet”,
akkor a !-ből végül ¤ lett, egy tüzes-vizes lényiség, amelyben az anyag
és a szellem egyesült a lélek lángra lobbant vize által.
Uroborosz, a világkígyó
Ugyanezeket az összefüggéseket az alkímiában képekben is ábrázolják. A
kötetlen Merkúr körétől ! nem esik messze uroborosz, a saját farkába
harapó kígyó, amely néhány alkímiai világképben - mint például a
gnosztikus ofitáknál - a teremtés világát fogja körbe. A görög ophis
szó kígyót jelent. A misztikus Jacob Böhme leírja, hogyan csábítja el
az ördög a szegény lelket, amennyiben bemutatja neki „az esszencia
tűzkerekét”. A vágytűznek ez a kereke az ördögöt ábrázolja. Az ördög így
szól a lélekhez:
„Te is egy ilyen tüzes merkúriusz vagy, ha vágyadat bevezeted ebbe a
művészetbe. Ám olyan gyümölcsből kell enned, melyben a négy elem
mindegyike uralkodik a többin, és viszályban állnak egymással.”
Így ébredt fel a lélekben a természet minden tulajdonsága, és vezették be magukat a saját gyönyörbe és sóvárgásba. Alkímiailag szólva így jött létre „a természet élvezi a természetet” állapota.
Az emberi mikrokozmosz a kötetlen Merkúr befolyása alá került. A
Bibliában szereplő, paradicsomból való kiűzetés kapcsolódása az
alkímiához világosan felismerhető Jacob Böhme szavaiban. A Bibliában is a
kígyó az, aki elcsábítja Évát. Ha Böhme a merkúriuszt tüzesnek nevezi,
akkor ezzel arra mutat rá, hogy milyen hatást fejt ki az emberre. Az
ember számára Merkúr az „égő víz”. Alsó nézetében ez a sóvárgás
asztrális tüze. Az embernek meg kell tanulnia, hogy uralja ezt az erőt
és átváltoztassa magasabb Merkúrrá.
Ha a merkúriális víz még nincs rögzítve, akkor az ember számára a
„bukás” veszélyes, pusztító erejét jelenti, az alkímiai vízjel s lefelé
irányuló háromszögének megfelelően. Differenciálatlan és kaotikus
állapotában ez az erő minden rögzítettre és megkülönböztetettre
feloszlatóan hat. Ezért emészti és harapja uroborosz a saját farkát. Ezt
a feloszlató hatást az alkimista felhasználhatja a transzfiguráció
folyamatában, ha uralni tudja. Hiszen a folyamat mindig az oldással és a
kötéssel veszi kezdetét, a Solve et Coagula-val.
Sok régi mítosz ad hírt jelképesen a nem uralt Merkúr-erőről, melyet le
kell győzni ahhoz, hogy ne okozhasson már több kárt. A kígyó akkor a
sárkánynak felel meg, mellyel meg kell küzdeni.
A sárkányok (és a bikák is) ezzel olyan lényekké válnak, melyekkel a
hermészi mítosz értelmezésében olyan naphős-szerű alakok küzdenek, mint
Mithrász, Héraklész, Jaszon, Apolló és Hórusz stb. Ezeket a lényeket (a
sárkányokat) az alkimisták 'zöld'-nek és 'oldatlan'-nak nevezik, mert
még nem járták be az érlelődés útját, azaz még nincsenek alávetve annak
azuralomnak, amely egy magasabb rend erejévé változtatja át őket.
Néhány kép két kígyóból illetve sárkányból álló kört ábrázol, melyek
kölcsönösen egymás farkába harapnak, és az egyiküknek szárnya van.
Nicolas Flamel (1413 táján halt meg) a híres alkimista ezekkel kapcsolatban ezt mondta: „Nézd
csak ezt a két sárkányt, mert ezek a filozófia igazi kezdetei, melyeket
a bölcseknek nem volt szabad megmutatniuk a saját gyermekeiknek. Az
alulsó sárkányt, melynek nincsen szárnya, a fixnek, az állhatatosnak,
avagy a férfinak nevezik. A felső azonban az illékony, avagy a fekete, a
sötét, a nő. Az elsőt sulfurnak, avagy a melegnek, és száraznak
nevezik. A másikat pedig higanynak, avagy a hidegnek és nedvesnek. […]
Ha ezek ketten egyesülnek, majd átfordulnak az ötödik lénybe (a
kvintesszenciába), akkor felülkerekedhetnek minden sűrű, kemény és erős,
fémes dolgon.”
A keresztre feszített kígyó
Nicolas Flamel tábláin egy keresztre feszített kígyót ábrázolt, amellyel
azt fejezte ki, hogy a kötetlen Merkúrt le kell győzni, és felül kell
kerekedni rajta. A kereszt négy gerendájával a négy elemre utal,
melyekből a világ áll. A metszéspontban helyezkedik el az ötödik, a
kvintesszencia.Aki keresztre szögezi a kígyót, az rögzítette Merkúrt.
Ez a szimbolika a Merkúr-botra is emlékeztet, amelyre két kígyó
tekeredik fel. Ezzel az ellentétek egyesülésére is utalnak. A Merkúr-bot
egyidejűleg a kígyótűznek, a gerincoszlop szellemi nézetének a jele is.
Aki a képek, fogalmak és szimbólumok bőségén keresztül áthatol a tűz és a
víz teremtésben betöltött alapvető elveinek a megértéséhez, az fontos
munkaeszközt tart a kezében. Akkor közömbös, hogy Merkúrról, vízről,
Holdról, ezüstről vagy sulfurról, tűzről, Napról vagy aranyról van-e
szó. Mindezeknek a képeknek a rejtélye megoldódott, és a lényeg
felismertetett. És ezáltal válik elevenné egy új gondolkodás, amely nem a
merev formát, hanem a formákban kifejlő erőhatásokat nézi, és így
tanulja meg megérteni a teremtés összefüggéseit.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése