Ha akkora hitetek volna, mint egy mustármag, és azt mondanátok ennek a
hegynek: Menj innen oda! - odamenne, és semmi sem volna nektek
lehetetlen.
(Máté 17,20)
Beavatásnak nevezik azt az egyetlen aktust, vagy folyamatot, amikor az
ember beszűkült életének határait áttöri és a létezés többé kevésbé
egészét önmagában helyreállítja.
(Hamvas Béla)
Tibeti orvosok úgy gyógyítanak, hogy egy mandalát rajzolnak
föl. Megkérdezik, mi a bajod. Mondjuk, azt mondod, hogy náthás vagy. Akkor egy
darab papírra felrajzolnak egy mandalát, s odaadják neked. Ha tibeti vagy,
akkor tudod, hogy mit kell csinálni: hazaviszed, fölrajzszögezed a falra,
leülsz eléje egyfajta relaxációs pózban, a figyelmedet arra a pontra
összpontosítod, s csak arra figyelsz.
Ilyenkor az történik, hogy az embernek az az érzése támad,
hogy a mandala egyfajta ajtóvá vagy egy kapuvá válik, amin át lehet menni, és
ez transzformálja az ember tudatállapotát. Bemész, és valahol máshol jössz ki.
Tehát minden mandala egy másik világba vezető alagút vagy
ajtó. A tibeti orvoslás azt jelenti, hogy például elmész egy olyan világba ahol nincs nátha. S ezzel kész!
Belemész a mandalába, átmész az ajtón, s már nem vagy náthás. Ezt nem olyan
nehéz elképzelni.
(Feldmár András: Tudatállapotok szivárványa)
Az angol Wales tartomány délnyugati sarkában sajátságos kőépítmény
áll. Régebben azt hitték, hogy a kelták emelték. Mai nézet szerint sokkal
régibb. Körülbelül húsz lépés sugarú körben egymástól arányos távolságra négy
méter magas, szürke, nyers tömbök állanak. E tömbökre ugyanolyan kőből ugyanolyan köveket
fektettek. Csupa kapu, amely körben áll.
A kapuról tudjuk, hogy démonikus építmény. Ez az a valami,
amin keresztül az ember valahová belép. És ahová belépett, ott átadja magát az
ott érvényben levő törvényeknek. A kapukon
való átlépés jelentőségét régebben igen jól ismerték. A középkori városok és
várak bejáratán őrségek álltak. Ezek az őrségek
olyanok voltak, mint Kerberos, az Alvilág kapujának őre: daimonikus emberek. Vigyáztak. Nem
eresztettek se ki, se be akárkit. A római császárok diadalkapukat építettek. Aki a
diadalkapun átmegy, az a halhatatlanság egy nemébe megy át. Az örökkévalóság
kapuja. Belépés az emberfölöttibe. S ezért szokták a kapukat feliratokkal ellátni.
Aki egy kapun átlépett, az vagy a jóba, vagy a rosszba érkezett - de
mindenképpen valami lényegesen új és más világba.
Stonehenge ilyen néma emlék. Hogy az ember mit él át akkor,
amikor közéjük lép, arról beszél egy sereg népi monda, ballada, legenda. S erről beszél sok író és művész. Powys leírja, hogy mit érzett regényalakja, mikor a
köveket egy éjszaka egyszerre meglátta: "Ebben
a pillanatban úgy érezte, hogy valamilyen mágikus erő szállta meg, és embertelenül gyenge és
kicsiny lett. De nemcsak gyenge és kicsiny. Úgy érezte, hogy Hatalom birtokába kerül,
amely csaknem megsemmisítette, - olyanná vált, mint egy folt, atom, magszem,
homok, tollfoszlány, elsuhanó ritka füst - az emberi világtól teljesen
megszabadult, attól, hogy önmaga szerepe vagy maszkja legyen. Csontját átjáró
kívánságot érzett arra, hogy őrültségeket
és bolondságokat kövessen el, s úgy viselkedjék, mint egy bohóc, pojáca vagy
hülye. Szerette volna az előtte levő nagy
és nehéz személyt körültáncolni. Szeretett volna e szörny oszlopok között négykézláb szökdécselni, mint
egy megkergült állat. Ügy érezte, hogy egész életében, eddig a pillanatig
természetének ez a gyengesége, ez a mindennemű
értelem iránt való közönye s az emberek véleményének megvetése, ez a
csaknem elemien földalatti, valahogyan el volt rejtve. De most a távoli, ködös
csillagok alatt, a szörnyű
emlékezettelen tömbök mellett, vad és boldog önkívületben először érezte azt a fényt, aki maga."
Íme a kapuélmény. Az ember belép és Hatalom birtokába kerül. De nem a városba és nem a várba lép be, nem a halhatatlanságba és nem az Alvilágba. E titáni, félelmetes kőkapuk oda vezetik az embert, ahol megszűnik ember lenni, - ahol olyanná válik, mint a homok, tollfoszlány, ritka füst - ahol az ember érzi azt a lényt, aki ő maga.
Íme a kapuélmény. Az ember belép és Hatalom birtokába kerül. De nem a városba és nem a várba lép be, nem a halhatatlanságba és nem az Alvilágba. E titáni, félelmetes kőkapuk oda vezetik az embert, ahol megszűnik ember lenni, - ahol olyanná válik, mint a homok, tollfoszlány, ritka füst - ahol az ember érzi azt a lényt, aki ő maga.
Nem lehet és nem szabad a javítást, a beleavatkozást, a hibák és bűnök kiirtását másnak végezni,
csak magának az embernek. Csak én tudom magam úgy megváltoztatni, hogy ne érjen veszteség, amely sokkalta nagyobb, mint a változtatás által elérhető jó. Ez talán a lényege annak, amit
szabadságnak hívnak.
(Hamvas Béla: Stonehenge, a szikla eksztázisa)
A toltékok tudósok és művészek voltak, akik külön társadalmat
alkottak, hogy fölfedezzék és megőrizzék az ősi misztikus tudást. A
mesterek - nagualok - és a tanítványok Teotihuakanban jöttek
össze, Mexikóváros mellett, a piramisok városában, azon a helyen, amit
ők úgy neveztek: "az a hely, ahol az ember istenné válik".
(Don Miguel Ruiz)
2 megjegyzés:
ez nagyon jó, nagyon érdekes, nagyon elgondolkodtató
örülök!
Megjegyzés küldése