Mellaart a következő megjegyzésekkel összegzi a nők szerepét az újkőkori társadalomban, többek között Çatal Hüyükben:
"Az újkőkori gazdaságban több feladatot láttak el a nők,
mint a férfiak, s ez mind a mai napig így van az anatóliai falvakban,
ami valószínűleg magyarázatot ad a nők kiemelt társadalmi státusára.
Mint az élet egyedüli forrása, a nőt kapcsolatba hozták a földművelési
folyamatokkal, az állatok háziasításával és nevelésével, a növekedéssel,
a bőséggel és a termékenységgel. A földnek és a nőnek az a
képessége, hogy életet adhat, egészen
természetes módon kitüntetett helyet biztosított az anyáknak a korai
földművelők világában. Az anya mint istennő (gyakran a földanyával
azonosították) vált a vallásos világkép központi alakjává, miként a
földön is a hús-vér anya lett a család és a társadalmi élet összetartó
ereje. Mivel a vallás szintén arra
törekedett, hogy megőrizze az életet sokrétű formájában, gondoskodjon az
élet fennmaradásáról, és válasszal szolgáljon a vallási rítusok
misztériumaira, az élet és halál, születés és feltámadás egyértelműen a
női, és nem a férfiprincípiumhoz tartozik. Ami különösen figyelemreméltó az anatóliai újkőkori vallással
kapcsolatban az az,
hogy a figurális ábrázolásokon, a kis szobrokon, a domborműveken és a
falfestményeken semmiféle szexualitásra utaló jellel sem találkozunk.
Nagyon egyszerű válasz kínálkozik erre a látszólag zavarba ejtő
kérdésre. A szexualitásnak a művészetben betöltött szerepe szorosan
összefügg a férfi befolyásával és vágyaival. A kiásott negyvenegy
szoborból harminchárom az istennőt ábrázolja. A maradék nyolc egy férfi
istenséget jelenít meg, aki azonban mindig kapcsolatban áll az
istennővel: vagy a fia, vagy a hitvese. Az anyák lényegi szerepét semmi
sem bizonyítja jobban, mint az
a tény, hogy a gyermekeket az anyjuk, és sohasem az apjuk mellé
temették. A leletek nagyszámú papnőre utalnak, de hierarchikus szervezetnek nyoma
sem volt.
Az adatok, amelyek amellett szólnak, hogy az újkőkori társadalmat
viszonylagos egyenlőség, a társadalmi hierarchia, a kizsákmányolás és a
szembeötlő agresszivitás hiánya jellemezte, igen meggyőzőnek tűnnek. Az
anatóliai újkőkori falvakban matriarchális berendezkedést
találunk, ami arra utal, hogy az újkőkori társadalom - legalábbis
Anatóliában - lényegében erőszakmentes és békés volt. Az agresszió szempontjából két nagyon fontos megfigyelést kell tennünk:
Çatal Hüyük eddigi feltárása alapján a település történetében nem
akadunk sem fosztogatásra, sem vérfürdőre utaló bizonyítékokra. Még
ennél is meglepőbb az erőszak teljes hiánya, a feltárt több száz csontváz
egyikén sem bukkantak külsérelmi nyomokra, ami erőszakos halálra
utalna.
"A kultúrák, az erények és a létezés valamennyi nemes vonatkozása az
anya és gyermeke közötti viszonyból ered. Az erőszak világában a
szeretet, az egység és a béke isteni elvét testesíti meg. Gyermeke
nevelése által a nő hamarabb tanulja meg mint a férfi, hogy miként
terjessze ki szerető gondoskodását saját egóján túlra, egy másik
teremtményre, és miként mozgósítsa minden leleményességét egy másik
emberi lény megóvására és képességei fejlesztésére. E szinten a nő a
kultúra letéteményese, a jóindulat és az elkötelezettség forrása, benne
testesül meg az aggodalom az élőkért és a gyász a holtakért. Az
anyaságból fakadó szeretet nemcsak erőteljesebb, hanem egyetemesebb is. Míg a szülői viszony eleve korlátozott, addig az anyaság egyetemes. A
szülői viszony korlátja, hogy emberek meghatározott csoportjára
vonatkozik, ám az anyaság, miként az élő természet, nem ismer határokat.
Az anyaság szelleme hívja életre a testvériség érzését az emberek
között, ami az apaság kultuszának megjelenésével eltűnik. Az apajogra
épülő család zárt, individuális organizmus, a matriarchális család
ellenben az egyetemesség megtestesülése, ott bábáskodik mindennek a
kezdeténél. Az anyaöl, Démétér földanya halandó megtestesülése az együvé
tartozás érzését kelti mindenkiben. A szülőföldön mindaddig testvérek
lesznek, míg az apajogú rendszer el nem jut fejlődésének arra a
pontjára, ahol megszűnik a differenciálatlan embertömegek egysége, és
kiütköznek az egyéni különbségek.
A matriarchális kultúrák sokféle formában jelenhetnek meg, és
legalább ennyire sokrétűek az anyajogú elv jogtudományi megfogalmazásai
is. Ez az elv az egyetemes szabadságot és a matriarchális viszonyok
között élő emberek egyenlőségét mondja ki, az egymásnak nyújtott
kölcsönös segítség és a mindennemű korlátozással szembeni ellenérzés
az alapja. Ebben gyökerezik a rokon szellem és a bajtársiasság, amely
nem ismer akadályt vagy megosztottságot, és egyöntetűen hatja át egy
nemzet minden tagját. A matriarchális társadalmak jellegzetessége, hogy
nyoma sem volt bennük pusztító harcnak vagy összetűzésnek. A
matriarchális közösségekben élők - és ez is meglehetősen jellemző - a
büntetés külön formáját alkalmazzák azokra, akik sérülést okoznak
embertársuknak vagy állatoknak. A gyöngéd emberség légköre járja át a
matriarchális világ kultúráját. Ez az életigenlő
és rombolást kerülő gondolkodásmód a
matriarchalis társadalmak legfőbb vonása." (Bachofen: Das Mutterrecht)
Valószínűleg két ok miatt utasították el Bachofen elméletét: először is
csaknem lehetetlennek tűnt, hogy patriarchális társadalomban élő
antropológusok felül tudjanak emelkedni társadalmi és mentális
beidegződéseiken, és elképzeljék, hogy a férfiuralom nem természetes.
(Emiatt jutott el Freud is nőképéhez, miszerint a nő nem más, mint
kasztrált férfi.) Másodszor, az antropológusok hozzászoktak, hogy csak a
tárgyi bizonyítékoknak higgyenek, például csontvázaknak, használati
eszközöknek, fegyvereknek, stb., és nehezen akarták elhinni, hogy
a mítoszok és drámák nem kevésbé valóságosak, mint a tárgyak. Ez a
közelítésmód persze kizárta, hogy akár egy csöpp figyelmet is
szenteljenek az elméleti gondolkodásban rejlő lehetőségeknek és
aprólékosságnak.
Szinte mindenki úgy gondolkodik, hogy ha a civilizált ember ennyire harcias, akkor milyenek lehettek a primitív emberek! Mumford rámutatott, hogy a barlangfestményeken nyoma sincs ember emberrel vívott küzdelmének. A primitív törzsek
egyenlőségen alapuló társadalmi berendezkedése éppen ennek
ellenkezőjéről tanúskodik, ahol a nagy megbecsülésben részesülőktől
nagylelkűséget és mértékletességet várnak el a közösség tagjai, és
viszonzásul szeretet és udvariasság jut nekik osztályrészül.
Saját gazdasági életünk természetéből fakadó megszokásból úgy gondoljuk,
hogy az ember természetes hajlamánál fogva előszeretettel megy bele
csere- és barterügyletekbe, s hogy a személyek és csoportok közötti
viszonyokat gazdasági megfontolások és az erőfeszítésekből fakadó
eredmény maximalizálása jellemzi: adjunk el drágán, és vegyünk
olcsón. A primitív emberek azonban egyáltalán nem így cselekszenek.
Valójában legtöbbször éppen ellenkezőleg. Odaadnak dolgokat társuknak,
imádják a nagylelkűséget, elvárják a segítséget, a takarékosságot pedig
önzésnek tartják. És ami a legkülönösebb, minél riasztóbbak a körülmények, minél
ritkábbak vagy értékesebbek a rendelkezésre álló javak, annál kevésbé
cselekszenek gazdasági szempontok szerint, annál inkább nagylelkűek
egymáshoz.
A "civilizáció" története azonban, kezdve Karthágó és Jeruzsálem lerombolásától Drezda és Hirosima elpusztításáig, az emberek, a termőföld és a vietnami fák halála mind-mind a szadizmus és a pusztításhajlam szomorú története.
Ezt a célt tűztem ki magamnak: hogy rámutassak azokra az
ismérvekre, amelyek megtévesztő jellegüknél fogva megakadályoznak
bennünket abban, hogy idejekorán felismerjük a lehetséges Hitlereket,
mielőtt megmutatnák igazi arcukat. A megtévesztés abból a hitből fakad,
hogy a velejéig destruktív és gonosz ember nem más, mint maga az ördög,
és ennek megfelelően is néz ki. Azt gondoljuk róla, hogy nem lehet
egyetlen pozitív tulajdonsága sem, jól láthatóan magán viseli Káin
bélyegét, hogy mindenki már messziről felfedezhesse a benne rejlő
pusztításhajlamot. Efféle sátánfajzatok léteznek
ugyan, de ritkák. Miként korábban már rámutattam, sokkal gyakoribb,
hogy egy erősen destruktív személy a kedvesség álarca mögé bújik.
Kegyes, szereti a családját, a gyermekeit, az állatokat, az eszményeiről
beszél, és biztosít bennünket a jó szándékáról. Ám ez csupán a képnek
egy része. Aligha akad olyan ember, akiből hiányzik minden kedvesség és
jó szándék. Ha volna ilyen ember, az elmebetegség határát súrolná -
kivéve talán a született morális idiótákat. Következésképpen, amíg
valaki abban hisz, hogy a gonosz ember szarvat visel, kizárható, hogy
akár egyetlen gonosz emberrel is találkozott volna.
Az ember olyan társadalom tagjaként él, amely mindenki számára
garmadával kínál előre gyártott célpótlékokat. Napjainkban azt
sulykolják, a tartalmas élethez elegendő, ha valaki sikeres, önálló
kenyérkereső, családos, jó állampolgár, a megvásárolható jószágok és
örömök lelkes fogyasztója. A receptet a tudatosság szintjén ugyan a
legtöbb ember elfogadja, életükbe mégsem költözik be a valódi értelem, s
önmagukban sem bukkannak rá a hiányzó magra. A hangzatos célkitűzés
igazából üres, és egyre gyakrabban kudarcot vall. Hogy napjaink
társadalmában valóban ez történik, meggyőzően támasztja alá a
kábítószer-függőség terjedése, az igazi érdeklődés teljes hiánya, az
intellektuális és a művészi kreativitás teljes hiánya, az erőszak és a
destruktivitás előretörése. Közmegítélés szerint jóléti társadalomról beszélünk, ha az emberek
igényeit könnyű kielégíteni. Szeretünk ugyan abban a hitben tetszelegni,
hogy e boldog állapot elérése az ipari civilizáció kimagasló eredménye,
jóllehet ez a vadászó és gyűjtögető emberekre sokkal inkább igaz, bár
róluk jobbára csak a néprajzkutatók tudnak. Nagy különbség van a kultúrák között abban a tekintetben, hogy a
társadalmi berendezkedés előmozdítja és bátorítja-e a kapzsiságot, az
irigységet és a kizsákmányolást, vagy megakadályozza. Előbbi esetben
ezek a bűnök a társadalmi karakter részét képezik, azaz a társadalom
tagjainak többségében jelen vannak, míg utóbbi esetben egyedi
személyiségtorzulásokról van szó, ami nem befolyásolhatja a társadalom
egészét. Semmiképpen sem statisztikailag szeretnék érvelni, csupán
azt kívánom
bizonyítani, hogy az agresszió nélküli társadalmak egyáltalán nem olyan
ritkák, mint azt Freeman és a freudi elmélet más képviselői hajlamosak
beállítani. Azt is meg akartam mutatni, hogy az agresszivitás nem csupán
egy jellemvonás, hanem egy szindróma része. Rendszerint az
agresszivitást más vonásokkal - szigorú rangsor, dominancia, osztályokba
sorolás stb. - együtt, az adott rendszer részeként érhetjük tetten.
A csoportnarcizmus táplálása szociális
léptékben számolva
igen kevéssé költséges befektetés, igazság szerint lényegében semmibe
sem kerül, ha az életszínvonal emelése egyéb formáinak társadalmi
költségével vetjük össze. A társadalomnak csupán a narcizmust tápláló
jelszavakat megfogalmazó ideológusokat kell megfizetnie, ráadásul sokan
közülük - tanárok, újságírók, miniszterek, professzorok - még ezt sem
igénylik, legalábbis a pénzt nem. Jutalmukat az elégedettség és
büszkeség tudata jelenti, amely azáltal tölti el őket, hogy ilyen nemes
célt szolgálhatnak, amivel mellesleg saját hírnevüket is megalapozzák. A
politikai vezetők körében a narcisztikus személyiségek oly gyakoriak,
hogy akár foglalkozási ártalomnak - vagy előnynek - is tekinthetnénk,
különösen azon vezetők körében, akik hatalmukat a tömegtájékoztatás
fölött gyakorolt különleges befolyásuknak köszönhetik. Ha a politikus
meg van győződve arról, hogy különleges adottságokkal rendelkezik, mi
több, küldetése van, akkor könnyebben meg tudja győzni közönségét, amely
el van ragadtatva a magabiztos személyiségektől. A narcisztikus vezető
különleges karizmáját nem csupán a politikai siker elérésének
eszközeként veszi igénybe - a tömeg éljenzésére saját mentális
egyensúlyának fenntartása érdekében is szüksége van. Nagyságának és
tévedhetetlenségének képzetét valójában narcizmusa táplálja, s nem
valódi, emberi lényként elért eredményein alapulnak. Mindazonáltal
narcisztikus megnyilvánulásai nélkül létezni sem igen tudna, hiszen
igazi emberi vonásai - meggyőződés, lelkiismeret, szeretet és gyűlölet -
nemigen fejlődtek ki.
"Amivel világszerte szemben állunk, az egy monolitikus, könyörtelen
összeesküvés, mely egyre növekvő befolyását elsősorban rejtett
eszközökkel éri el." - John F. Kennedy
"Az ember nehéz helyzetben van, mert oly hatalmas összeesküvéssel
szembesül, ami számára már teljességgel elképzelhetetlen." - J Edgar
Hoover (az FBI volt igazgatója)
"A világot egészen más személyek kormányozzák, mint azt a beavatatlanok
gondolják." - Benjamin Disraeli
"Elmebeteg emberek irányítják világunkat elmebeteg célokkal. És az
egészben az a legelmebetegebb, hogy aki erről beszél, azt azonnal
elmebeteggé nyilvánítják." - John Lennon
"A legtöbb ember időnként belebotlik az igazságba, de többségüknek
sikerül összeszednie magát, és menni tovább, mintha mi sem történt
volna."
- Winston Churchill
Azokban a társadalmakban, ahol jelen van a valódi autoritás - a varázsló, a politikai vagy a vallási vezetők -, ott az agymosáshoz rendelkezésre áll a megfelelő bázis. Hozzávetőlegesen azt mondhatjuk, az uralkodó csoport által sugalltak annál hihetőbbek, minél szélesebb körű ezen csoport hatalma, és/vagy minél nagyobb kapacitást tud mozgósítani ideológiai rendszerének kidolgozására és védelmére, amivel csírájában elfojthatja a kritikai és független gondolkodást.
Azokban a társadalmakban, ahol jelen van a valódi autoritás - a varázsló, a politikai vagy a vallási vezetők -, ott az agymosáshoz rendelkezésre áll a megfelelő bázis. Hozzávetőlegesen azt mondhatjuk, az uralkodó csoport által sugalltak annál hihetőbbek, minél szélesebb körű ezen csoport hatalma, és/vagy minél nagyobb kapacitást tud mozgósítani ideológiai rendszerének kidolgozására és védelmére, amivel csírájában elfojthatja a kritikai és független gondolkodást.
Az emberi történelem folyamán a dominancia intézményes kereteket kapott,
többé már nem a személyes alkalmasság a döntő szempont, ahogy sok
primitív társadalomban még mindig ez a helyzet; már nem szükségszerű,
hogy a vezetők folyamatosan számot adjanak kiemelkedő képességeikről,
valójában az sem lényeges, hogy rendelkeznek-e ilyenekkel. A rendszer
azt sulykolja az egyénbe, hogy a különféle címekben, egyenruhákban vagy
bármi más külsőségben képes legyen annak bizonyságát látni, hogy a
vezetője hozzáértő, rátermettségéhez kétség sem fér. Ameddig ezeket - a
rendszer egésze által támogatott - szimbólumokat látja maga előtt, az
átlagemberben fel sem vetődik a kérdés: vajon van-e ruha a császáron?
A jelen eszményképe a korlátozások nélküli fogyasztás embere, aki a
természet erői felett úgyszintén korlátlan hatalmat élvez. Az embereket
az az álomkép élteti, hogy egy szép napon a természetet teljesen uralmuk
alá hajtják, s Istenhez válnak hasonlatossá * - miért ne lehetne akkor az
emberi természetet is totálisan ellenőrizni? A kibernetikus kapitalizmus, a maga gigantikus méretű centralizált
vállalataival, amelyek a dolgozók számára már nem csupán a szórakozást,
de a kenyeret is képesek biztosítani, már olyan ellenőrzést valósít meg,
amelynek alapja a pszichológiai manipuláció s az emberi természet
mérnöki tervezése. Olyan emberre van szükség, aki fogékony és
könnyen befolyásolható. Kibernetikus korunkban az individuum egyre inkább ki van téve a
manipuláció hatásainak. Munkáját, vásárlását, szórakozását egyaránt
reklámok, ideológiák, skinneri értelemben vett pozitív megerősítések
befolyásolják. Az individuum elveszíti a társadalomban betöltött
tevékeny, felelős szerepét, tökéletesen alkalmazkodik, egész életére
megtanulja, hogy bármely cselekedet, gondolat vagy érzés, amely nem
illeszkedik a dolgok általános rendjébe, súlyos hátrányokat okozhat
neki: végeredményben tehát pontosan azzá válik, amit elvárnak tőle. Ha
pedig mégis megpróbál önmaga lenni, akkor igen sokat kockáztat:
rendőrállamokban a szabadságát, akár életét is, egyes demokratikus
rendszerekben az előléptetését, esetleg az állását, de ami talán a
legsúlyosabb: a társadalomtól való elszakadást, a kommunikáció nélküli
teljes izolációt.
A szabadság nem egyszerűen a korlátozásoktól
való mentességet jelenti,
hiszen minden növekedés egy struktúra keretei között megy végbe, a
struktúrához pedig elengedhetetlenek a szabályok. A döntő különbség abban áll, hogy a korlátozás autonóm-e, azaz a
struktúra vagy a személy fejlődésének inherens feltétele, vagy
kizárólagosan valamely másik személy vagy intézmény érdekeit szolgálja. A
szabadság ígérete olyan hatást gyakorol az emberi szívre, hogy még
azok is ezzel az ígérettel élnek, akiknek szándéka ezzel szöges
ellentétben áll. Holott a civilizált ember mindig egyfajta állatkertben, a
fogság és a
szabadságnélküliség különböző fokozatai között élt, s él a mai napig,
még a legfejlettebb társadalmakban is.
Az elmúlt öt-hatezer év történeti társadalmainak elemzése szerint az
uralkodó kisebbség kizsákmányolta a többséget, ami arra utal, hogy a
dominanciabehódolás lélektani beállítottsága a társadalmi rendnek
következménye és nem oka. Egy szűk körű elit által gyakorolt hatalmon
alapuló társadalmi rend szószólói abba a hitbe ringatják magukat, hogy a
társadalmi szerkezet az ember belső szükségletének kifejeződése, és
ennélfogva természetes és eleve meghatározott. A háborúk többnyire különféle előnyök megszerzésének céljából törnek ki,
s nem a terület védelme okán - csupán a háborús ideológiák állítják
ennek ellenkezőjét. Gazdasági és politikai háborúkat azért indítanak emberek, hogy asszonyt,
rabszolgákat, nyersanyagokat és földet szerezzenek az uralkodó
dinasztia vagy uralkodó osztály uralmának fenntartása érdekében. Valamennyi emlősállatnál gyakran lehetünk tanúi civódásnak,
kisebb-nagyobb összezördülésnek, fenyegetésnek; öldöklő, pusztító
küzdelemmel azonban, amely az emberi viselkedésre olyannyira jellemző,
csak elvétve találkozunk.
Tömeggyilkos és szadista emlős egyetlenegy van csak: az ember*. Az ember (mondjuk ki nyíltan: ember = férfi. Kínától Indiáig, Irántól Brüsszelig, Marokkótól Amerikáig, ő a "teremtés koronája", a világ fejedelme - a szerk. megjegyzése) az egyetlen tömeggyilkosságra képes faj, az egyetlen, amely nem képes beilleszkedni a maga által létrehozott társadalomba.
Tömeggyilkos és szadista emlős egyetlenegy van csak: az ember*. Az ember (mondjuk ki nyíltan: ember = férfi. Kínától Indiáig, Irántól Brüsszelig, Marokkótól Amerikáig, ő a "teremtés koronája", a világ fejedelme - a szerk. megjegyzése) az egyetlen tömeggyilkosságra képes faj, az egyetlen, amely nem képes beilleszkedni a maga által létrehozott társadalomba.
Erich Fromm: A rombolás anatómiája
* "Elrendelte, hogy mindenkinek, kicsinek és nagynak, gazdagnak és
szegénynek, szabadnak és rabszolgának jelöljék meg a jobb karját vagy a
homlokát,
és hogy senki ne adhasson-vehessen, ha nem viseli a vadállat (fenevad) jelét: nevét vagy nevének a számát. Ez a bölcsesség! Akinek van esze, számítsa ki a vadállat számát, hisz emberi szám: hatszázhatvanhat. (Jelenések Könyve 13.16-18.)”
- Az isteni és a démoni természet a Bhagavad Gítá szerint
Tegyünk egy nagy lépést vissza az időben Freud korába, amikor a modern pszichológia született. Az 1890-es években, pályája kezdetén Freudot megdöbbentette, milyen sok női páciense számolt be arról, hogy gyerekkorában visszaéltek vele szexuálisan. Freud ezért arra a következtetésre jutott, hogy felnőtt nőknél az érzelmi zavarok egyik legfontosabb kiváltó oka a gyerekkori szexuális bántalmazás, és írt a témáról egy remek és együttérző tanulmányt A hisztéria etiológiája címmel. Azonban úttörő felfedezéséért elismerés helyett kollégái kigúnyolták Freudot. Kinevették, mert elhitte, hogy köztiszteletben álló férfiak - pácienseinek többsége „rendes családból” származott - incesztus elkövetők lehetnek. Néhány év alatt Freud meghátrált az erős nyomás alatt, és visszavonta megállapításait. Helyettük bevezette az Ödipusz-komplexus fogalmát, ami a modern pszichológia alaptétele lett. Ezen elmélet szerint a kislányok valójában szexuális kapcsolatra vágynak apjukkal, mert versenyezni akarnak az anyával, hogy ők legyenek a legfontosabbak az apa életében. Freud ez alapján arra jutott, hogy páciensei által elmesélt szexuális abúzus valójában soha nem történt meg, hanem a nők gyerekkorukban erre vágytak és erről fantáziáltak, felnőttkorukban pedig elhitték, hogy igazuk volt. Így indult az áldozathibáztató elmélet százéves pályafutása a mentális ellátás területén: az áldozatokat hibáztatták az ellenük elkövetett bántalmazás miatt, és eleve hiteltelennek tartották a nők és gyerekek szexuális visszaélésről szóló beszámolóit.
Egy pszichológus, aki az Egyesült Államokban az egyik legjelentősebb
szakembernek számít gyermekelhelyezési ügyekben, azt írja, hogy a nők
azzal provokálják ki a férfiak erőszakos viselkedését, hogy „ellenállnak
a férfiak uralmának”, illetve „megpróbálják elhagyni őket”. Ez a
pszichológus az Ödipusz-komplexus híve, és azt vallja, hogy a lányok
szexuális kapcsolatra vágynak apjukkal. Írásaiban megállapítja, hogy a
kislányok gyakran „kölcsönösen csábító” kapcsolatban állnak erőszakos
apjukkal, és számos bírósági protokoll alapszik az ő „kutatására”. A
freudi örökség napjainkban is erősen tartja magát.
A bántalmazás nem a férfi érzelmi sérüléseinek vagy készséghiányának
eredménye. Valójában a bántalmazás azon alapul, hogy a férfit milyen
kulturális hatások érték gyerekkorában, milyen kulcsfontosságú férfi
szerepmodellekkel találkozott, és milyen hatással vannak rá férfitársai.
Más szóval, a bántalmazás értékrendi probléma, nem pszichológiai
rendellenesség.
Megtanultam, hogy a bántalmazásnak meglepően kevés köze van ahhoz, hogy egy férfi hogyan
érez - ügyfeleim érzelmi tapasztalatai elég kevéssé különböznek a nem
bántalmazó férfiakétól -, hanem arról szól, hogyan
gondolkodik. A válasz a fejében keresendő.
Bármennyire is örülök annak, hogy lehetőségem nyílt megszerezni ezt a tudást,
nem én vagyok az, akinek a leginkább szüksége van rá.
A bántalmazók viselkedésének és gondolkodásmódjának ismerete
legfőképpen a
nők
javára válik, ők látják hasznát annak, amit összeszedtem, hogy képesek legyenek felismerni, ha ellenőrzés alatt tartják vagy lekezelik őket egy kapcsolatban, megtalálni a módját, hogy
szabaduljanak meg a bántalmazástól, és megtanulni, hogyan kerüljék el legközelebb, hogy egy bántalmazó, rajtuk uralkodni akaró vagy
őket tárgyként használó férfival kezdjenek párkapcsolatot. Ennek
a könyvnek az a célja, hogy megtanítsa a nőknek, hogyan védjék
meg magukat fizikailag és lelkileg az erőszakos és uralkodni akaró
férfiaktól.
A nők számára igen nagy kihívás olyan férfit találni, akinek
nincsenek korlátozó elképzelései a női szerepekről, különösen bizonyos
kulturális vagy etnikai csoportokon belül. De fontos, hogy törekedjen
rá, hogy ilyen férfit találjon. Minél jobban megértjük a bántalmazókat, annál könnyebben tudunk olyan
otthont és párkapcsolatot teremteni, amely a szeretet és biztonság
kikötője - amilyennek lennie kéne. A világbéke tényleg otthon kezdődik.
Lundy Bancroft: Mi jár a bántalmazó fejében?
Evans a szóbeli bántalmazás dinamikáját ismerteti, majd típusait sorolja
fel, illetve az áldozat tipikus reakcióit. Az általa felvonultatott
típusok: titkolózás, ellenkezés, leszólás, viccnek álcázott szóbeli
erőszak, a beszélgetés akadályozása és mellébeszélés, vádaskodás és
hibáztatás, ítélkezés és kritizálás, bagatellizálás, aláásás,
fenyegetés, becsmérlés, elfelejtés, parancsolgatás, tagadás, bántalmazó
dühkitörés. Ezek így felsorolva nem hangzanak túl durvának és talán
túlzónak tűnik őket “szóbeli erőszaknak” nevezni, de végigolvasva a
példákat, mégis egyből kirajzolódik előttünk a hatalommániás köcsög
képe. A könyv legérdekesebb részei az esetismertetések és a
példamondatok – jellegzetes szófordulatok szóbeli bántalmazóktól.
Úristen, mennyire ismerősek, mennyire tipikusak. Túl érzékeny vagy!
Mindent felfújsz! Kiforgatod a szavaimat! Azt hiszed, mindent tudsz!
Csak akkor vagy boldog, ha nyavalyoghatsz! Fogd már be a szád! Kérdezett
valaki? Mindig tiéd kell, hogy legyen az utolsó szó? Pontosan tudod,
hogy értettem. Neked nem férj való, hanem állatidomár. Ez neked túl
bonyolult, úgysem értenéd meg. Magadnak keresed a bajt. Te hülye vagy.
Nem tudsz leszállni a témáról. Vidd ezt innen. Ezt nem veheted fel. Én
sosem mondtam ilyet. Ezt csak kitalálod. Semmiségeken húzod fel magad.
Nem tudom, ezt honnan szedted. Te megőrültél.
Patricia Evans: Szavakkal verve - forrás: Isolde olvasónaplója
Egyik arcuk szórakoztató, magával ragadó, gyakran elbűvölő. A másik egy
érzelmek és empátia nélküli vadállaté. Körbeszaglásznak, bizalmunkba
férkőznek, levesznek a lábunkról, aztán - kímélet nélkül - lesújtanak.
Hol az érzéseinkre, a szeretetünkre, naivságunkra, hol a pénztárcánkra,
hol pedig a testi épségünkre, az életünkre. Felbukkanhatnak a segítőkész
jó barát, a magányt enyhítő társ, jóképű férj vagy bombanő feleség,
ragyogó szakértelmű üzletember, vagy akár orvos, ápolónő, ügyvéd, lelki
fájdalmakra gyógyírt ajánló pszichológus álarcában. A maszkok sokfélék, a
lényeg, a tartalom mindig ugyanaz: a vágyaik azonnali kiélése, önös,
másokat maguk alá tipró céljaik könyörtelen megvalósítása. A társadalom
fehér cápái akkor is gyilkolnak, ha csak a bizalmunkkal élnek vissza:
megnyomorított, összetört emberi lelkeket és sorsokat hagynak maguk után
ámokfutásuk közben, de nemritkán halottakat is. Védekezni pedig csaknem
lehetetlen ellenük, hiszen nekik - a gátlástalanság rablólovagjainak -
nincs fogalmuk a lelkiismeretről, amelyet az ép pszichéjű ember belső
strázsaként magában hordoz, nem ismerik a félelmet, a szorongást, a
bűntudatot.
Félelmetes és megdöbbentő az a motívum, amely minden pszichopata
esettörténetén végigvonul: az arra való mélyen felkavaró
képtelenségükre, hogy törődjenek a mások által átélt fájdalommal és
szenvedéssel. Röviden: az empátia, azaz a szeretet előfeltételének
teljes hiánya jellemzi őket. Kellemes modorukkal, kaméleonszerű képességeikkel végigtarolják a
társadalmat, tönkretett életeket hagyva maguk után. A kirakós játék e
darabkáiból egy én-centrikus, érzéketlen és kíméletlen ember képe
rajzolódik ki, akiből teljesen hiányzik az empátia és az a képesség,
hogy másokkal meleg érzelmi kapcsolatot teremtsen, egy olyan emberé,
akit nem korlátoz a lelkiismeret visszatartó ereje.
Cselekedeteik nem a háborodott elme következményei, hanem a hideg,
számító racionalitásé, amelyhez a másokkal gondolkodó, érző emberi
lényekként való bánás képességének hátborzongató hiánya párosul. Ez a
morálisan felfoghatatlan magatartás, amelyet egy látszólag normális
ember tanúsít, a zavarodottság és a tehetetlenség érzését kelti bennünk. A pszichopaták általában elégedettek önmagukkal és belső világukkal,
bármilyen sivárnak is tűnik az a külső szemlélő számára. Semmi hibát nem
látnak magukban, jóformán nem élnek át személyes gyötrődést, saját
magatartásukat racionálisnak, előnyösnek és kielégítőnek találják. Sosem
néznek vissza megbánással, sosem tekintenek előre aggodalommal.
Felsőbbrendű lényeknek tartják magukat egy ellenséges, öldöklő világban,
amelyben másokkal a hatalomért és az erőforrásokért versengenek.
Robert D. Hare: Kímélet nélkül
Van egy erő,
amely más, mint a mindennapok ereje. Ez az az erő, amely
megtanította nekünk a lebegést, amelynek segítségével
elhagyhatjuk a testünket, hogy énekes madár módjára
szállhassunk, s ez az az erő, amely Öreg Asszonyt
köddé változtathatja, hogy szél hátán
lovagoljon, vagy Öreg Asszony által szóljon.
Ez az erő időtlen
idők óta létezik, az itteninél több
világban, az itteninél több Földön. Mint
ahogy a tűz és víz, a hideg és a meleg, a
puha és a kemény, férfi és nő egymás
ellentettjei, úgy létezik a jó fajta erőnek
is ellenpárja. Ez pedig a gonosz erő. Nem mindenki ismeri
ezt a különbséget.
Mi, asszonyok fűzzük
össze az igazság pillanatait. Újra hiszünk benne,
hogy jogunk van a teljességre. Fekete, sárga és fehér
testvéreink találnak egymásra, s az elszórt
részekből megpróbálnak egészet alkotni.
Csakhogy az általunk megmentett és megőrzött
részigazságok nélkül nem tud kialakulni a teljesség.
Az általunk őrzött igazság nélkül
az asszonyok nincsenek felvértezve, pedig szükségük
van a védelemre. Ha titkainkat továbbra is magunknak őrizzük,
ezzel a Gonoszt segítjük az asszonyok szellemének elpusztításában.
Ezért testvéreinknek - valamennyi Nővérünknek - kezet kell nyújtanunk, s arra kell kérnünk őket, hogy osszák meg velünk igazságukat. Nem marad más választásunk, mint hinni abban, hogy az asszonyok az egymásnak átnyújtott ajándékot szeretettel és tisztelettel fogadják. Mindez gátat vet a Gonosz hatalmának, ahogy ez már máskor is megtörtént ezen a szigeten. Az egykor tiszta vizű folyóink most szennyezettek, a zöld erdőkkel borított hegyeink kopaszok, a tenger élet-halálharcát vívja. Ahol régen halak milliói úszkáltak, most egy szál sincs belőlük. S ez a hideg Gonosz műve. Utolsó kincsünk, ami megmaradt nekünk, ami megóv a Gonosz hatalmától, az asszonyok titkos igazságai.
Most ismét fordulat idejét éljük, az idő megérett a változásokra. Az asszonyok felismerik az ellenséget. Keresik az igazságot. Fiatal nőkkel beszélnek, s elmondják nekik, hogy a megerőszakolásnak nincs köze a szeretethez, sem az örömhöz. A férfiak ezáltal csak hatalmukat próbálják biztosítani - amolyan elavult hatalmat.
Az asszonyok újra megtanulják, mire való a testük,
hogyan védjék meg önmagukat, s elmondják,
mi a véleményük az igazságról, az alkoholról,
a fogamzásgátló tablettákról és
a szégyenérzetről. Igazságra, támogatásra
és szeretetre vágynak, keresik azoknak a körét,
akikhez csatlakozhatnának.
A fekete zsinór
a halál zsinórja. Mindazon asszonyok emlékét
jelképezi, akik a szelíd erők védelmében
haltak meg - jelképezi a fehér asszonyokat, akiket boszorkányként
elégettek, a fekete asszonyokat, akiket rabszolganőként
elhurcoltak, a sárga asszonyokat, akiket megnyomorítottak,
s mint egy terméket áruba bocsátottak, a barna
asszonyokat, akiket megerőszakoltak és testüket betegségekkel
fertőzték meg, s akiket meggyilkoltak.
A gyöngyök
mindegyike egy-egy különlegesség. Minden szemnek külön
varázsereje van. A halálzsinór mindegyik végén
négy gyöngyszem van, mert a négy tökéletes,
igaz szám. Ha a halálzsinór cipőfűző
lenne, akkor is az lenne, ami: az összes előttünk járó
asszonytestvérünk emléke.
Nootka
indián asszony - A csend ajándéka, indián asszonyok bölcsessége
The
great lie is that it is civilization. It's not civilized. It has been
literally the most blood thirsty brutalizing system ever imposed upon
this planet. That is not civilization. That's the great lie, is that it
represents civilization.
John Trudell
A felvételek 1996-ban készültek.
A felvétel 1980-ban készült.
A fordításokat Sevaster1 készítette, köszönjük!
A vadállat, a világ fejedelme nem egy emberben manifesztálódik. Neve 666, vagyis számos.
Ezen a földön két faj él embertestben, az emberi lény és a ragadozó. Fontos megérteni, hogy nem lehet "megjavítani", mert nincs lelke, valójában semmi, de semmi emberi nincs benne: sem empátia, sem jóérzés nincs benne, a legcsekélyebb mértékben sem, hideg, mint a jég, és végtelenül romboló. A ragadozó 95-97%-ban férfi testet ölt, kevés a női pszichopata vagy nárcisztikus - a pszichoterápia ezt a címkét ragasztja rájuk, mintha valami pszichés zavar lenne, de nem az.
"Az Antikrisztus nem alak, nem ember, nem lény, nem test-lélek-szellem olyan egysége, mint amilyenek mi vagyunk. Hiszen éppen ez az. Ez a titka. Az Antikrisztus éppen a személytelen. Mi a borzalom a személytelenben? Az, hogy megszólíthatatlan. Az Antikrisztus az aperszonális legátoló szükségszerűség. Az anonim borzalom, amellyel szemben védtelenek vagyunk, nem mert tőlünk független, hanem mert ezt a nemlétezőt mi valósítjuk meg és mi csináljuk és mi tartjuk fenn és mi ragaszkodunk hozzá. Egyetlen pillanatában sem valódi. Annyiban van jelen és neki csak annyiban van hatalma, amennyiben élő emberi lény őt szolgálja és neki meghódol és magában neki helyet és teret enged, és amennyiben az élő emberi lény személytelenné és valótlanná válik." (Hamvas Béla)
Ezek a videók sokat segíthetnek a felismerésükben, nagyon ajánlom a megtekintésüket. A csatorna az Elefánt a porcelánboltban, a YouTube-on. (a szerk.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése