Egy középkori mondás szerint, ha az ember lefelé hanyatlik, s ha valami nagy hatalom jár a nyomában - és ha ez a nagy hatalom megkaparintja az ember árnyékát -, akkor maga az ember is hatalmassá válik.
... s azonnal tudtuk, hogy valami áldott dolog járt felénk.
(C. P. Estes)
Az egyik realitás, amivel nagyon nem szeretünk foglalkozni, az a halál. Az egyik leggyakoribb buddhista kérdés, ez egy olyan koan-szerűség...
Három részből áll, az első rész, az első mondat az, hogy a halál, az biztos. Nemcsak az enyém, hanem azoké, akiket ismerek, akiket szeretek. Tehát a halál, az biztos. A második mondat az, hogy a halál pillanata, az nem biztos. S a harmadik mondat, – a kérdés, a hoang –, az: Mi tévők legyünk?
Hogyha elfogadjuk ezt a két igazságot, hogy a halál, az bizonyos, a halál pillanata, az nem bizonyos, akkor mit csináljuk, hogy éljünk?
Én erre nem fogok választ adni. A válasz az én életem.
Hogyha egyszer ezt a két mondatot az ember komolyan meggondolja, akkor attól a pillanattól fogva az élete a felelet erre a két észrevételre.
A kimondhatatlan túloldalán meleg meglepetés várja az
embert. Ahogy a meghaláshoz nem lehet hozzászokni, ugyanúgy az újjászületés, az
újra-keletkezés is mindig váratlan áldásként hat. Az ember azt érzi, hogy
teljes egész, hogy szeretik és szívesen látják a világban. Megtapasztalom a kegyelmet. Bármilyen
bűntudat vagy szégyen késztetett is rejtőzködésre, az mostanra kihamvadt,
megbocsátást nyertem. Szeretet és Halál egy és ugyanaz a személy. Törékenynek
és gyengének érzem magam, de biztonságban vagyok "Isten örök kezében".
A meghalás-halál (vagy nemlét)-újjászületés folyamata
világszerte ismert mintát követ: ez a beavatás. A beavatás titka a dolog
természete miatt sérthetetlen: nem lehet elárulni, mert nem lehet
megfogalmazni.
(Feldmár András)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése