A kölcsönös egymásrautaltságon alapuló kapcsolat
csak konfliktust teremthet. Kölcsönösen függve egymástól valamilyen cél érdekében
használjuk fel a másikat. Kizárólag a
végső cél számít, nem pedig a kapcsolat. Te használhatsz
engem, én pedig használhatlak téged. Ebben a használatban
éppen maga a kapcsolat vész el.
A kölcsönös használaton
alapuló társadalom az erőszak megalapozója. Amikor
egymást használjuk, csak az elérendő cél képe lebeg előttünk.
A végső cél, a várható haszon akadálya a kapcsolatnak és a lelki közösségnek.
Mások használata lehet akármilyen kényelmes és örömet szerző, mindig jelen van
benne a félelem. Ennek leküzdése érdekében
szükségünk van arra, hogy birtokoljunk. Ebből a birtoklásból származik az
irigység, gyanakvás és az állandó konfliktus.
Az ilyen kapcsolat sohasem vezethet boldogsághoz. A kizárólag fizikai vagy lelki
szükségleteken alapuló társadalomban
mindig jelen van a konfliktus, zűrzavar és nyomorúság.
A társadalom az emberek egymás közötti kapcsolatait
tükrözi, amelyben a szükséglet és a használat mindenekelőtt való. Amikor
fizikailag vagy lelkileg használunk fel valakit
szükségleteinkhez, akkor ez nem valódi kapcsolat. Lényegében
nincs bensőséges viszonyunk a másik egyénnel. Hogyan alakulhatna ki meghitt
kapcsolat, amikor a másikat saját kényelmünk érdekében úgy használjuk, mint egy
berendezési tárgyat? Ezért nagyon fontos
megérteni mindennapi életünk kapcsolatainak jelentőségét.
Kapcsolat nélkül nincs létezés: élni annyit jelent
mint kapcsolódni... Sokan ezt mintha nem ismernék fel - hogy a világ nem más,
mint az én kapcsolata másokkal. Problémáink gyökere ezekben a kapcsolatokban
rejlik. Nyilvánvaló, ha nem értjük meg saját
magunkat, kapcsolataink egyre zavarosabbá válnak. Ezért a kapcsolat különösen
fontos lesz, méghozzá nem az úgynevezett tömeggel, hanem a család és barátok
körében, olyan közeli emberekkel, mint házastárs, gyerek vagy szomszéd. A valódi forradalom nem
tömegmozgalmak eredménye, hanem belsőleg átértékelt
kapcsolat az egyetlen igazi reformokat
hozó, radikális és állandó forradalom. Félünk „kicsiben"
kezdeni. Mivel ilyen nagy horderejű a probléma, azt gondoljuk, sok emberre, nagy
szervezetekre és tömegmozgalmakra van
szükség a megoldáshoz. Laza
vagy erős függőség nélkül, valamint dolgok, emberek és ideák birtoklása nélkül
üresek vagyunk, nincs jelentőségünk. Valamivé akarunk válni. El akarjuk kerülni
a gyötrő félelmet, hogy nem vagyunk semmik, ezért valamilyen szervezethez, ideológiához
vagy egyházhoz akarunk tartozni. így tehát kihasználnak minket, ahogy mi is
kihasználunk másokat. A problémához először saját kis méreteinkben kell
közelíteni, és ez az „én" és „te" szintjét jelenti. A világ nem különül el tőled vagy tőlem; a világ, a
társadalom olyan kapcsolat, amelyet kialakítottunk, vagy ki akarunk alakítani
másokkal. Ezért te és én jelentjük a problémát, nem pedig a világ. A világ
saját magunk kivetítése, ezért megértéséhez önmagunkat kell megérteni. Ha megértem
magamat, akkor megértelek téged, és a
megértésből szeretet lesz. A szeretet a hiányzó láncszem,
nincs a kapcsolatokban meghittség, gyengédség. Mivel hiányoljuk a kapcsolatokban
a szeretetet, kedvességet, nagylelkűséget
és könyörületességet, belemenekülünk a tömegmozgalomba,
amely csak zűrzavart és szenvedést okoz. Megtöltjük
szívünket a világreform programjaival, de nem keressük
az egyetlen megoldást, amely nem más, mint a szeretet.
Mit értünk
szereteten? A szeretet biztosan nem emlék. Nagyon nehéz ezt megértenünk, mivel
legtöbbünk számára a szeretet csupán ennyit jelent. Amikor azt mondjuk, hogy szeretjük a férjünket vagy feleségünket, mit értünk ezen?
Azt szeretjük, aki gyönyört ad? Azt szeretjük, akivel azonosulunk, akiről tudjuk, hogy hozzánk tartozik? Nem a létező személyt szeretjük,
hanem a „férj" vagy „feleség"
jelképét. Valójában nem ismerjük férjünket vagy feleségünket.
Nem ismerhetünk valakit addig, amíg ismerni csupán
annyit jelent, hogy felismerni. A felismerés emlékeken alapszik - a gyönyör,
fájdalom, olyan dolgok emléke, amelyeket
átéltünk, megszenvedtünk, birtokoltunk, és így kötődünk
hozzájuk. Hogyan tudnánk szeretni félelemben, szomorúságban,
magányosságban, kétségektől gyötörve? Hogyan
szerethet egy törekvő ember? Pedig mindannyian törekvő,
sőt tiszteletre méltó egyének vagyunk... Ha valóban meg akarjuk tudni, mi a
szeretet, meg kell halnunk a múlt, az összes érzelem, a
jó és rossz számára. Mindezt könnyedén megtehetjük, ha
megszületik bennünk a felismerés, hogy talán még sohasem éltünk át olyan elmeállapotot, amelyben teljes mértékben lemondunk mindenről, elhagyunk és
elengedünk mindent. Erős szenvedély nélkül azonban képtelen vagyunk mindenről
lemondani ugye? Nem mondhatunk le mindenről értelmi vagy érzelmi alapon.
Teljes lemondás csak akkor lehetséges, ha a szenvedély intenzív. Ne riadjunk meg
ettől a szótól, mivel akiben nincs szenvedély és intenzitás, sohasem ismerheti
meg vagy érezheti ezt a gyönyörűséget. Az
elme, amelynek fenntartásai vannak, érdeklődését (érdekes módon) érdek
irányítja. Ragaszkodik pozícióhoz. Hatalomhoz, tekintélyhez, valamint
tiszteletet követel, s ez nem más, mint rémlátomás. Az ilyen elme sohasem lesz képes
önmagáról lemondani. Az ok nélküli szenvedély állapotában hatékonyan meglehet
szabadulni minden kötődéstől.
A szenvedély szót én az elme és a létezés állapotának leírására
használom. A belső lényegről beszélek, amely erős
érzésekkel és rendkívüli érzékenységgel
jár - az érzelmekre hat, mint a mocsok, a szenny, a szegénység, a hatalmas
gazdagság, a korrupció, egy fa, egy madár vagy az áramló víz csodálata. Arról a
lelkesedésről beszélek, amit egy tavacska
víztükre iránt érzünk, amikor az esti égbolt visszatükröződik benne. Nagy
szükség van arra, hogy mindezt intenzíven és erősen érezzük. Akinek szíve telve, lelke gazdag, tiszta, képes erőteljes
érzelmekre. Észreveszi egy fa szépségét, egy gyermek mosolyát vagy egy éhező
asszony szenvedését. Érzékenyeknek kell lennünk, ami intenzív érzéseket jelent,
de nem egyetlen meghatározott irányban, hanem bármi iránt, ami befogadható idegekkel,
szemmel, testtel, füllel. Ha nem teljes az érzékenység, az az intelligencia
hiányát jelenti. Az intelligencia pedig fogékonysággal és megfigyelőképességgel
jár együtt.
Nyilvánvaló, hogy
szükség van szenvedélyre, csak az a kérdés, hogyan lehet életre kelteni. Nem
szeretném, ha félreértenénk egymást. A szexuális vágy az én értelmezésem szerint nem azonos a szenvedéllyel, hanem annak csupán töredéke. Legtöbben azonban beérjük ezzel a kis
résszel, mivel minden más szenvedély lerombolódott bennünk - az irodában, a
gyárban, a munkában, a mindennapi tevékenységek
során nem marad helye a szenvedélynek, hiányzik az alkotó
izgalom és felszabadultság. Ezért válik számunkra fontossá
a szex. Elveszünk az apró szenvedélyekben, amelyek vagy hatalmas problémává
nőnek beszűkült és erkölcsökhöz ragaszkodó tudatunk számára, vagy pedig
hamarosan megszokássá válnak és elsorvadnak. A
szenvedély szót a teljesség értelmében használom. Egy szenvedélyes ember, akinek
erősek az érzései, nem lesz elégedett
valamilyen kisebb munkával - legyen akár miniszterelnök, szakács vagy bármi más.
A szenvedélyes elme érdeklődő, kutat, figyel,
kérdez, követel, nemcsak arra törekszik, hogy elégedetlensége ellensúlyozására
néhány célt találjon ki, amelyek elérése
után nyugodtan aludhat. Szenvedély nélkül az élet üressé, sekélyessé és értelmetlenné
válik, szenvedély és intenzitás nélkül valójában nem is élünk.
(Jiddu Krishnamurti)
5 megjegyzés:
Megint micsoda szép gondolatok... :)
:) szeretem Krishnamurtit... igen tisztán látott.
Tegnap írtam ide valamit. Aztán nincs itt. Hogy most csak simán eltűnt vagy lemaradt volna a küldés gomb megnyomása? ...ezt már csak találgatni tudom.:)
Azt hiszem eltűnt, mert mintha olvastam is volna...
Hmhm... akkor miden bizonnyal a kommentzabáló szörnyecske lehet a ludas ebben...
Megjegyzés küldése