Iskoláink bizonyos értelemben gyárak, amelyekben a nyersanyagot - a
gyermekeket - termékké kell formálni és alakítani. A gyártásra való
szakosodásokat a 20. század civilizációjának igényei diktálják, és az
iskola feladata, hogy a lefektetett specifikációknak megfelelő tanulókat
alakítson ki.
(Ellwood P. Cubberly, Dean Stanford Neveléstudományi Egyetem 1898)
Az iskola nagy célja jobban megvalósítható sötét, levegőtlen, rút helyeken. Uralni
kell a fizikai testet, hogy felülkerekedhessünk a természet szépségén.
Az iskolának ki kell fejlesztenie azt a képességet, hogy kivonjuk
magunkat a külső világból.
(William Torrey Harris USA oktatásügyi biztos 1889-1906)
A bölcsesség helyett a tudásra helyeztük a hangsúlyt, most pedig a tudás helyett az információkra, és ezek az információk annyira részlegesek, hogy tökéletlen emberi lényeket hozunk létre.
(Vananda Shiva Navdanya)
Az emberek csaknem úgy éltek, ahogy meg volt írva. Csaknem. És az
asszonyok szövetsége erős volt. A szövetség minden asszony számára
nyitva állt, törzsi hovatartozására, korára, társadalmi helyzetére,
politikai rangjára vagy gazdagságára való tekintet nélkül. Egyetlen
asszony sem vásárolhatta meg a szövetséghez való tartozás jogát.
Egyetlen asszony sem örökíthette át a szövetségben betöltött helyét. A
szövetség minden tagját maga a szövetség választotta ki, s meghívásos
alapon válhatott valaki taggá. Meghívás alapján még rabszolganők is
lehettek a szövetség tagjai. Tulajdonosaik
nem tagadhatták meg tőlük a belépés jogát, nem akadályozhatták meg az
összejöveteleken
való részvételüket, és nem tilthatták a szertartásokon való részvételt
sem, mert a szövetségnek igazi hatalma volt, s mindenütt tiszteletben
tartották.
A szövetségben lévő asszonyok feladatai közé tartozott a leányok
nevelése is. Játékosan, dalokkal, legendákkal és példák útján tanították
őket. Megtanították a leányokat testük ápolására, beavatták őket a
testi örömszerzés titkaiba, s ránevelték
őket, hogyan tiszteljék magukat és testük biológiai funkcióit.
Elmagyaráztak nekik mindent, amit a terhességről, a szülésről és a
gyermekápolásról tudniuk kellett.
De egyszerre csak fejére fordult a világ... Különös férfiak jöttek.
Olyanok, akik soha nem beszéltek asszonyokkal, akik soha nem ettek, soha
nem háltak és soha nem nevettek együtt asszonyokkal. Olyan férfiak
jöttek, akik dalolás és tánc közben, kacagáskor és szerelem idején komor
képet vágtak. Ezek a férfiak azt állították, hogy az asszonyok
szövetsége boszorkányok gyülekezete.
"Nem tűrhetitek, hogy egyetlen boszorkány is életben maradjon", így
prédikáltak, de az emberek nem hagyták, hogy a szövetség asszonyait
megöljék.
A papoknak kislányokkal kellett beérniük. A lányokat elvitték a
falvakból, iskolákba járatták őket, úgyhogy nem olyan asszonyok
nevelhették s taníthatták őket, akik elmondhatták volna testükről az
igazságot. Az iskolában arra nevelték őket, hogy mellüket elszorítsák,
karjukat, lábukat el kellett rejteniük. Fiútestvéreiknek sosem nézhettek
a szemébe, lesütött szemmel a földet kellett nézniük, mintha valami
szégyellnivalójuk lett volna. Ahelyett, hogy megtanulták volna, hogy
testük havonta egyszer szent, azt mondták nekik, mocskosak. Ahelyett,
hogy a vérzés idején visszavonulhattak volna az arra kinevezett házba,
ahol meditálhattak, imádkozhattak, a holdtöltét s testüket ünnepelhették
volna, arra tanították őket, hogy betegek, kötőt hordjanak, s
viselkedjenek betegek módjára. Azt is mondták nekik, hogy soha nem
szabad testi vágyaik feltörő hullámainak engedniük, soha nem élvezhetik
ezt az érzést, mert bűnös dolgok ezek.
Ha azután a lányok visszatérhettek falujukba, értelmük annyira
megmételyeződött, szellemük annyira megbomlott, lelkük úgy
beszennyeződött, hogy az asszonyok szövetségének tagjaiként már nem
jöhettek számításba.
A fiúkat is elhurcolták. Őket pedig arra tanították, hogy a nők piszkos,
bűnös teremtmények, akik a férfiakat eltérítik a jó útról. Azt
tanulták, a nőknek nincs saját véleményük, ésszel nincsenek különösebben
megáldva, s csak azért vannak a világon, hogy a férfiakat szolgálják.
Nem kellett hozzá egy generáció, s a feje tetejére fordították a
világot, az ész és az igazság ködbe veszett, s csaknem teljesen odalett.
(Nootka asszonyszövetség hagyománya)
A modernizált létrontás-rendszer rémuralma körülbelül a múlt század végén kezdődött. A létzaklatottság eleinte csak Európában, később az egész földön olyan fokát érte el, amelyben az emberi élet az apparátusban merő formális aktusok sorozatán kívül semmi egyebet nem jelent. A rendszer tökéletesen lezárult, kiterjed a csillagok mozgására, a fizikai jelenségekre, a matematikára, a sejtekre, az atomokra, a vallásra, az emberi tettre, a mítoszokra, a metafizikára.
A gépesített nevelés és tanítás, a munka és hivatásgyakorlat, a
gondolkozás és érzelmek kizárólag az apparátuson belül zajlanak le, és ennek
magától értetődő következménye az egyre növekvő éhség valami valódira, legyen
az szexus vagy politika vagy politikai rémtett, bűnügy
vagy valamely rafinált izgalom és narkotikum, amely az életéhséget mégis
csillapítani tudja. Az élet elfogyásának és felhígulásának, megritkulásának és
összezsugorodásának arányában főként a metropolisokban az életszomjúság
sajátságos delíriuma alakult ki hajszából és sóvár mohóságból és őrjöngő
kicsapongásból, mert a lét az apparátusban egyébként nem lenne kibírható. Mivel
saját életét senki sem éli, és önmagát nem éri utol, az emberben elvetemült
önsóvárgás keletkezik, amely a valódi híján önmagának bőszült
és görcsös megóvásáért küzd, viszont értelmét már ez is teljesen elvesztette.
(Hamvas Béla: Az Antikrisztus)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése