A don Juantól kapott ismeretek birtokában arra az általa is vallott
következtetésre jutottam, hogy kognitív világának legfontosabb eleme a
szántszándék ideája. Az ősi Mexikó sámánjai az univerzumban áramló
energia látása során kaptak bepillantást a szántszándék működésébe; a
világegyetemet átjáró erőként fogták fel, mely az idő és tér minden
szegmensében érezteti hatását. A szántszándék a dolgok mögötti hajtóerő,
mely a látók számára felbecsülhetetlen értékkel bír: a szántszándék - a
tiszta absztrakció - oly szorosan kapcsolódik az emberhez, hogy az
bármikor irányítása alá vonhatja! Ám a sámánok jól tudták, hogy csupán
egyetlen módja van a szántszándék uralásának: a feddhetetlen viselkedés,
melyet kizárólag a legfegyelmezettebb tanítványok érhetnek el.
Neo és Szeráf (Mátrix újratöltve) |
A sámánok kognitív rendszerének másik döntő jelentőségű eleme az idő és
tér fogalmának újfajta értelmezése volt. Számukra az idő és a tér nem
ugyanazt jelentette, mint az átlagembernek, aki hétköznapi kognitív
rendszere szerves részeként alkalmazza ezeket a fogalmakat. Egy
átlagember a következőképp fogja fel az időt: „nem-térbeli kontinuum,
amelyben az események megfordíthatatlan sorrendben haladnak a múlttól a
jelenen át a jövő felé.” A tér pedig: „háromdimenziós területek véges
kiterjedése, mely magában foglalja a csillagokat és a galaxisokat is,
tehát maga az univerzum.”
Ezzel szemben az ősi Mexikó sámánjai úgy tekintik az időt, mint
valamiféle gondolatot vagy szándékot, melyet egy felfoghatatlan
nagyságú létező gondolt el. Ők a következő állítást vélik
logikusnak: az ember a fenti - elképzelhetetlen erők által megteremtett -
gondolat vagy szándék részeként létezik, s még őriz magában
valamit ebből a gondolatból. Az eredeti szándék ezen hányada
pedig a rendkívüli fegyelem bizonyos feltételei mellett újra
visszanyerhető.
Másrészt a tér a cselekvés absztrakt birodalma, melyet a látók
végtelenségnek neveznek, és úgy utalnak rá, mint minden élőlény
törekvéseinek végösszegére. A tér számukra elérhető, már-már
földközeli, mintha kihasítottak volna egy nagyobb szeletet a tér
absztrakt struktúrájából. Don Juan leírásával összhangban azt mondhatom,
hogy az ősi Mexikó sámánjai nem olyan zavaros módon fogták fel az
időt és a teret, mint mi. Ők úgy vélték, hogy ezek
- bár szavakkal kifejezhetetlen módon - az ember elidegeníthetetlen
részét képezik.
Az ősi sámánok kognitív világának volt egy másik fontos eleme is: az idő
kereke. Azt mondták, hogy az idő egyfajta végtelen
hosszúságú és szélességű alagút, melyben öntükröző vájatok
találhatók. Maguk a vájatok is végtelen hosszúak, s
végtelenül sok található belőlük. Az élőlényeket az életerő
ellenállhatatlanul arra készteti, hogy belebámuljanak egy-egy vájatba.
És amikor így tesznek, csapdába esnek, hogy csak abban az egy vájatban
éljenek.
A harcosok végső célja, hogy mélységes fegyelemről árulkodó
tetteik révén hajlíthatatlan figyelmüket az idő kerekére
összpontosítsák, s ezzel fordítsanak rajta egyet. Azok a harcosok,
akiknek sikerült elfordítaniuk az idő kerekét, belenézhetnek
bármelyik vájatba, és kiemelhetnek onnan bármit, amit csak megkívánnak.
Amikor megszabadulnak a vájatba bámulás igéző erejétől, a harcosok
bármelyik irányba nézhetnek, s láthatják, ahogy az idő elvonul, vagy
éppen közelít feléjük. Ezen a módon szemlélve az idő kereke elsöprő
hatást fejt ki a harcos életére, sőt még azon is túl. Úgy tűnik, mintha egy orsó, mely önálló
élettel rendelkezik, fűzné a harcosokat együvé. Az orsó a sámánok
világában az idő kereke.
(Carlos Castaneda: Az idő kereke)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése