2013. augusztus 8.

Remegés a levegőben

     Első sorból nézhettem, milyen is egy nagual valójában. Elias nagual és Julián nagual két teljesen különböző temperamentumú ember volt. Elias nagual halkabb volt, és beleveszett csöndje sötétjébe. Julián nagual bombasztikus volt, megrögzött beszélő. Úgy tűnt, csak azért él, hogy elkápráztassa a nőket. Több nő volt az életében, mint azt bárki el tudná képzelni. Mégis megdöbbentően hasonlóak voltak: egyikükben sem volt semmi. Üresek voltak.
     Elias nagual ismeretlen régiók megdöbbentő, kísérteties történeteinek gyűjteménye volt. Julián nagual olyan történetek gyűjteménye volt, amitől bárki a földön fetrengett volna a röhögéstől.
     Valahányszor megpróbáltam rájönni a bennük lakozó emberre, a valódi emberre, ahogy ezt az embert pontosan meg tudtam határozni az apámban, vagy bárkiben, akit ismertem, semmit sem találtam. A bennük lévő valódi személy helyett egy csomó történet volt ismeretlen személyekről. Mindkét férfinak megvolt a maga stílusa, de a végeredmény ugyanaz volt: üresség, olyan üresség, amiben nem a világ tükröződött, hanem a végtelen.




     Don Juan azzal folytatta a magyarázatát, hogy abban a pillanatban, amikor valaki átlép egy sajátos küszöböt a végtelenben, akár szándékosan, vagy ahogy az én esetemben, akaratlanul teszi, minden, ami onnantól fogva történik vele, többé nem kizárólag a saját hatáskörébe tartozik, hanem a végtelen birodalmába lép be. Tényleg képes voltam, hogy felfogjak mindent, amit mond, mégsem tudtam, mi az ördögről beszél. Megkérdeztem, hogy a küszöb átlépése véletlen esemény-e, a véletlen által irányított, előre nem látható körülmények eredménye-e. Az felelte, lépteinket a végtelen vezette, és hogy a körülményeket, melyek a véletlen által irányítottnak tűnnek, valójában a végtelen aktív oldala határozta meg. Ezt ő szándéknak nevezte. Lehetetlen meghatározni, mi a végtelen szándéka, mégis ott van, olyan kézzelfoghatóan, mint te vagy én. A varázslók azt mondják, hogy ez egy remegés a levegőben. A varázslók előnye az, hogy tudják, a remegés a levegőben létezik, és minden további nélkül belenyugszanak. A varázslók számára nincs fontolgatás, tűnődés, morfondírozás. Tudják, hogy minden, amijük van, az a lehetőség, hogy egybeolvadjanak a végtelen szándékával, és ők ezt meg is teszik.
     Ahogy múlt az idő, alá tudtam támasztani, amit don Juan a két tanítójáról mondott. Don Juan Matus pontosan olyan volt, mint amilyennek azt a két férfit leírta. Odáig megyek, hogy azt mondom, kettőjük különleges keveréke volt: egyrészt rendkívül csendes és befelé forduló, másrészt rendkívül nyitott és vicces. A legszabatosabb állítás arról, mi egy nagual, az, amit aznap mondott, mikor megtaláltam: a nagual üres, és ebben az ürességben nem a világ, hanem a végtelen tükröződik.
     Semmi sem lehetne ennél igazabb don Juan Matusra vonatkozóan. Ürességében a végtelen tükröződött. Nem volt benne féktelenség, és nem voltak önmagára vonatkozó igényei. Egy csepp szüksége sem volt panaszkodásra vagy lelkifurdalásra. Üressége a harcos-utazóé volt, oly mértékig kiérlelve, hogy semmit sem vett magától értetődőnek. Egy harcos-utazóé, aki semmit sem becsül alá vagy túl. Egy csendes, fegyelmezett harcosé, akinek eleganciája annyira végletes, hogy senki, bármilyen erősen is próbálja keresni, sem fogja soha megtalálni az illesztéket, ahol mindez az összetettség összeállt.

(Carlos Castaneda: A végtelen aktív oldala)

Nincsenek megjegyzések: