A Hódítás
idején
élt látók a
rejtőzés
utolérhetetlen
mesterei voltak. A
rejtőzés
hat egymással
összefüggő
elemből áll. A hat elemből ötöt a
harcoslét tulajdonságainak
tartanak.
Ezek a következők:
önuralom,
önfegyelem, béketűrés,
időzítés és
akarat.
A hatodik, talán
legfontosabb
elem a külvilághoz tartozik.
Úgy hívják, hogy vacak kis zsarnokocska.
Az ilyen kis zsarnokocska
nem más, mint kínzómester. Valaki,
aki vagy teljes
mértékben a kezében tartja
az ember életét,
vagy képes
annyira felbosszantani a tudás ösvényét taposó
harcost,
hogy az illető elveszíti összpontosító képességét.
Az új látók
összes
osztályozási rendszerében szerepel valami kaján,
humoros
elem, mert a
humor az egyetlen, amivel ellensúlyozni lehet az emberi tudatnak
azt az
eredendő kényszerét, hogy számvetéseket, valamint nehézkes osztályozási
rendszereket alkosson.
Az új látók illendő
módon
az energia, vagyis a tetterő elsődleges forrásával,
a világegyetem
egyedüli urával kezdték osztályozási rendszerüket,
akit nemes
egyszerűséggel
a
zsarnoknak
neveztek. Természetes, hogy a többi
despota
és önkényúr rangban
jóval
a zsarnok
alatt áll. A mindenség
forrásához
mérten a legfélelmetesebb
zsarnoki
ember
sem más, mint pojáca,
akit
emiatt a vacak kis zsarnokocskák,
a
pinches
tiranos
osztályába lehet csak
sorolni.
A vacak kis zsarnokocskáknak
két további alosztálya van. Az első
alosztályba tartoznak
azok,
akik épp elegendő
nyomorúságot
idéznek
ugyan elő, de igazán
senkinek
sem okozzák
a halálát. Ezeket
kicsiny,
vacak kis zsarnokocskának,
pinches tiranitosnak nevezik.
A második
alosztályba a végtelenül
idegesítő és bosszantó zsarnokocskák
tartoznak,
a
tucatembernyi vacak
kis zsarnokocskák,
a
repinches
tiranitók, avagy
indurka-pindurka-vacakocska-kicsinyke-zsarnokocskák,
a
pinches
tiranitos chiquititos. A kicsiny, vacak
kis zsarnokocskák
újabb
négy alcsoportra oszlanak.
Hasznos és hatékony dolog egy ilyen vacak kis zsarnokocska. Merem állítani, hogy nemcsak az önhittségtől lehet megszabadulni a segítségükkel, hanem ez készíti fel a harcosokat annak a végső felismerésére is, hogy a tudás ösvényén csak a kikezdhetetlenség számít, semmi más. Az én jótevőm mindig azt mondta, szerencsés az a harcos, akinek sikerül belebotlani egy vacak kis zsarnokocskába. Ezen azt értette, hogy szerencse, ha az ember útjába akad egy ilyen, mert egyébként addig kell keresnie, amíg nem talál magának egyet.
Hasznos és hatékony dolog egy ilyen vacak kis zsarnokocska. Merem állítani, hogy nemcsak az önhittségtől lehet megszabadulni a segítségükkel, hanem ez készíti fel a harcosokat annak a végső felismerésére is, hogy a tudás ösvényén csak a kikezdhetetlenség számít, semmi más. Az én jótevőm mindig azt mondta, szerencsés az a harcos, akinek sikerül belebotlani egy vacak kis zsarnokocskába. Ezen azt értette, hogy szerencse, ha az ember útjába akad egy ilyen, mert egyébként addig kell keresnie, amíg nem talál magának egyet.
– Szerintem a zsarnokok
vagy
tökéletesen
szerencsétlenné
nyomorítják
áldozataikat,
vagy éppoly
vadállatiassá
teszik őket,
amilyenek saját maguk.
Érveim között azt is
felhoztam, hogy megszámlálhatatlanul sokan vizsgálták már a fizikai és a
lelki kínzások hatását az áldozatokra.
– Pontosan ez a különbség,
amit az imént mondtál – vágott
vissza
don
Juan.
– Áldozatokat
mondtál, nem pedig
harcosokat.
Régen
én is úgy
éreztem, ahogyan te, és egyáltalán nem tartottam magam szerencsésnek. De a jótevőmnek igaza
volt. Az ilyen vacak
kis
zsarnokocskából
millió között
jó, ha egy van, ezért
vétek
lenne
elpocsékolni.
Jótevőm a harcoslét négy tulajdonságának, az önuralomnak,
az
önfegyelemnek,
a béketűrésnek
és az időzítésnek
az elemeiből
összeállított egy haditervet. Az első lépés maga az
elhatározás, hogy inasnak
szegődjék az ember. Miután
az inasnak
sikerül
megváltoztatnia nézeteit magáról
és a világról,
megteszi a második
lépést;
harcos
lesz belőle, ami azt jelenti,
hogy végtelen önuralomra és
önfegyelemre tesz szert.
Miután
elsajátította a béketűrés
és az időzítés
képességét,
a harcosból
tudós
ember válik,
s amikor egy ilyen tudós
ember
megtanul
látni,
a negyedik lépés megtétele után látóvá válik. Az első két tulajdonság, az
önuralom és az önfegyelem egy belső
állapotra vonatkozik.
A
harcos
nem önző módon figyel magára, hanem
olyan értelemben, hogy a
saját énjét teljes és folyamatos vizsgálatnak veti alá. A másik két tulajdonság, a béketűrés
és az időzítés nem teljes
mértékben
belső
állapot.
Ezek már a tudós
ember
birodalmába tartoznak. A béketűrés
azt jelenti, hogy az ember lelkileg visszatartja azt, amiről harcosként
tudja,
hogy igazság
szerint
meg kellene történnie.
Nem azt jelenti, hogy a harcos
minden idejét
arra fordítja,
hogy valakinek túljárjon
az eszén,
vagy hogy
leszámoljon
valakivel. A béketűrés
valami ettől független dolog.
Ha a
harcosnak
elegendő
önuralma, önfegyelme van, és rendelkezik az időzítés
képességével, a béketűrés
önmagától biztosítja
azt, hogy mindenki
megkapja, ami jár neki.
Kapcsolódik: A ruhakészítő
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése