A középkor világának társadalma szerves egységbe
rendezett volt. E
társadalom olyan céloknak szentelődött, melyek végső soron földön- és
időntúliak, túl vannak e világ határain. A középkor világában
óriási erőfeszítéseket fordítottak az olyan valóságok iránti érzék
megtartására, előmozdítására és táplálására, melyeket ma
természetfelettieknek nevezünk. E világ széltében-hosszában ilyen
valóságok látható képmásait állították fel és tisztelték: ikonokban,
keresztekben, templomokban, oltárokban, a közös rituáléban.
A középkor világában a tevékenység legmagasabb formáinak semmi köze nem volt a gyakorlatiassághoz, termelékenységhez vagy hatékonysághoz, ahogyan ma értjük e szavakat. A tevékenység legmagasabb formája a kontempláció volt; és ha csúcsaira csak kevesen is jutottak fel, mégis, azok a valóságok, melyek között e kevesek éltek, vitán felül álló, centrális tényként köztudatban voltak. Ugyanakkor e tudat nem homályosította el az ember érzékét földi, teremtményi helyzete iránt, amely földből lett és oda tér vissza, mivel benső lényének egészét táplálta és gazdagította a szerves kapcsolat a természettel és a Szellem leheletével, mely a természet mesterműveként kimunkálta őt. Persze, a középkor világában is voltak igazságtalanságok és kegyetlenségek, volt nélkülözés és csúfság, volt szenvedés és betegség. Nem arról van szó, hogy idealizálnánk ezt a világot, még kevésbé, hogy az ehhez való visszatérést javasolnánk. Hanem csupán arról, hogy fel kívántuk mutatni e világ elsőrendűen spirituális irányulását és törekvéseit.
A középkor világában a tevékenység legmagasabb formáinak semmi köze nem volt a gyakorlatiassághoz, termelékenységhez vagy hatékonysághoz, ahogyan ma értjük e szavakat. A tevékenység legmagasabb formája a kontempláció volt; és ha csúcsaira csak kevesen is jutottak fel, mégis, azok a valóságok, melyek között e kevesek éltek, vitán felül álló, centrális tényként köztudatban voltak. Ugyanakkor e tudat nem homályosította el az ember érzékét földi, teremtményi helyzete iránt, amely földből lett és oda tér vissza, mivel benső lényének egészét táplálta és gazdagította a szerves kapcsolat a természettel és a Szellem leheletével, mely a természet mesterműveként kimunkálta őt. Persze, a középkor világában is voltak igazságtalanságok és kegyetlenségek, volt nélkülözés és csúfság, volt szenvedés és betegség. Nem arról van szó, hogy idealizálnánk ezt a világot, még kevésbé, hogy az ehhez való visszatérést javasolnánk. Hanem csupán arról, hogy fel kívántuk mutatni e világ elsőrendűen spirituális irányulását és törekvéseit.
Ez az a
világ, melyet elsőrendű irányulásával és törekvéseivel együtt
elpusztítottunk. Társadalmunk ember által kreált, nem isteni rend.
Tulajdonképpen nem más, mint kivetülése azon emberi elmének, mely
elvágta kapcsolatait az istenivel és a földdel; és ha egyáltalán vannak
ideáljai, akkor azok tisztán időbeliek és végesek, és a társadalom
tagjainak puszta földi jólétére vonatkoznak.
Nagy ára van azonban
annak, ha az ember olyan művi és mechanizált társadalmat épít ki maga
köré, mint a miénk; nevezetesen, hogy csak azzal a feltétellel létezhet
benne, ha alkalmazkodik hozzá. Ez a büntetésünk. A társadalmi forma,
melyet felvettünk, szükségleteinek megfelelően megnyirbálja tudatunkat,
tapasztalásunkat ennek imperatívuszai fogják megszabni. A szervetlen,
technológiai világ, melyet kiagyaltunk, megkaparintja benső lényünket,
és arra törekszik, hogy egy vak, szervetlen, és mechanikus dologgá
redukálja azt. Arra törekszik, hogy egész érzelmi területeket kapcsoljon
ki életünkből, követelve, hogy új fajta lénnyé váljunk, amely már nem
emberi, sem a vallásos, sem pedig a humanisztikus korok felfogása
szerint – melynek nincs szíve, nincs benne szeretet, közvetlenség, és
éppen olyan személytelen, mint azok a fémek vagy számítási folyamatok,
amelyekkel foglalkozik. És nem csak érzelmi világunk sorvad el. Kreatív
képzeletünk és értelmünk világa szintén elszegényedik. A legátlagosabban
jellegtelen elmetípus is éppen elegendő a társadalmunk működtetéséhez
szükséges különféle – tudományos és egyéb – készségek elsajátításához.
Ugyanakkor a tárgyak, melyeket most készítünk vagy gyártunk, nem vagy
csak alig kívánnak képzelőerőt részünkről; egytől-egyig racionális
tervezés és kivitelezés eredményei, technikai képességé és hatékonyságé,
és a lehető legkevesebb személyes igyekezettel és odaadással gyártjuk
őket – gyártatják velünk őket –, így gyártásukon keresztül részesülünk
objektív, személytelen, és kegyetlen természetükből, sőt részévé válunk
annak. Mert e termékek – gépek, használati eszközök, szervezetek,
rendezvények – maguk is tökéletesen híján vannak bármiféle imaginatív
minőségnek: nem tükröznek semmi olyat, ami ne anyagi lenne, nem
szimbolizálnak semmit, teljesen áthatja őket saját élettelen és
szervetlen közömbösségük; és az ember, aki kénytelen közöttük tölteni
napjait, hasonló állapotba süllyed.
A newtoni mechanikai szintézissel
ez az új szemlélet tulajdonképpen kiteljesedett. A világkép, benne az
emberrel, lapos és semleges lett, megfosztva minden szakrális és
spirituális minőségtől, minden hierarchikus rétegződéstől, az emberi
megfigyelő előtt üres táblázatként kiterítve, melybe semmi mást nem
lehet bejegyezni, csak azt, ami mérhető. Newton számára az égi szférák
egy gépezetet alkotnak, Descartes számára az állatok gépezetek, Hobbes
számára a társadalom egy gépezet, La Mettrie számára az emberi test egy
gépezet, végül Pavlov és követői számára az emberi viselkedés is olyan,
mint egy gépezet. Minden, beleértve az emberi elmét is, egy gép
modelljéhez igazodik, melyet boncolgatás, elemzés és számítások által
szerkesztettek. Márpedig egy világnézet, amely egy gép modelljére
alapul, mechanisztikus világot von maga után. Iparosodott városi
társadalmunk sötét, sátáni malmainak gépei ékesszóló reflexiók Descartes
valamint elődei és követői filozófiájára; és a (szintúgy sátáni)
mentalitás, mely férfiakat és nőket odáig alacsonyít, hogy ilyen
gépekkel dolgozzanak, szükséges és logikus következménye e filozófiának.
A modern tudomány egy emlékezetvesztésből ered, az ember felejtéséből, hogy ő kicsoda. Ezen eredetben rejlő kijátszhatatlan logika folytán olyan pályán halad, melynek minden egyes állomása az ember további bukását jelenti, egyre mélyebb tudatlanságba saját természetéről, következésképpen bármi egyébnek a természetéről is. E tudatlanság által fokozatosan elszakítva létének gyökereitől, az ember, amíg csak megmarad e pályán, arra van ítélve, hogy vakon és egyre növekvő iramban haladjon a teljes identitásvesztés, a teljes kontrollvesztés, végső soron a teljes önmegsemmisítés felé. Semmi nem állíthatja meg e folyamatot, csak az irány teljes megfordítása.
Philip Sherrard
A teljes írás az Ars Naturae Onlineon olvasható
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése