Nem könnyű
a mesékről beszélni.
“A mesékről szándékozom szólni, pedig tudom, hiányos
felszereltséggel bocsátkozom kalandos vállalkozásba” - kezdi mesékről írt esszéjét
J. R. R.
Tolkien.
Rudolf Steiner
a következőképpen ír ugyanerről a témáról: “Merész dolognak
tűnhet a meseköltészetről beszélni a szellemtudományos kutatások fényében. Egyrészt, a
tárgy nehézsége miatt: mert azokat a forrásokat, amelyekből a mesék, a valódi, az igaz mesék
erednek, az emberi lélek olyan mélységeiben
kell keresnünk, amelyekig csak bonyolult és
hosszú úton juthatunk el, az általam gyakran ismertetett szellemi kutatási módszerek segítségével. Másrészt, éppen a meseköltészet varázsával szemben különösen erősen érezzük, hogy
a mese lényegének fogalmi megközelítése megsemmisíti a mese elementáris, eredeti hatását a
lélekre, vagyis magát a mese lényegét.”
kép: Duy Huynh |
Különös, hogy mindketten bátorságért fohászkodnak azért a tulajdonságért, amely olyan sok
mesében játszik központi szerepet. Fohászkodjunk tehát mi is bátorságért, és bízzunk benne,
hogy ha kezdetben talán hiányzik is, majd
megjön, éppen a mesékkel való foglalkozás
gyümölcseként.
Steiner rámutat a két alapvető
nehézségre: az egyik, hogy a valódi, az igaz mesék forrásai
igen távol esnek a lélek hétköznapi tartózkodási helyétől. A másik, hogy óvakodnunk kell
attól, hogy a mesét elemezzük, “halálra analizáljuk”. Gyakori tapasztalat, hogy ha az ember
elolvas, vagy meghallgat egy esetleg igen elmés műelemzést, akkor ennek eredményképpen
ugyan immár sokkal többet tud az elemzett műről, csak éppen hosszabb-rövidebb időre - ha
nem örökre - elmegy tőle a kedve.
Felmerül a kérdés: ha olyan nehéz egy mesét fogalmilag
megközelíteni, és olyan nagy a veszély, hogy ennek során a mese varázsa megtörik, akkor
minek kell egyáltalán a mesékkel
foglalkozni? Nem lenne egyszerűbb azt mondani: Engedjük
át magunkat a mese élvezetének, és kész. Minden további szó fölösleges. Ez elég meggyőzően hangzik. Csak kérdés, hogy vajon milyen
mélyre megy ez az élvezet? Steiner a már
idézett előadásában azt mondja, hogy a mese esztétikai élvezete úgy viszonyul valódi
tartalmához, mint az étel íze a tápértékéhez. Az
étel íze persze fontos, de a pusztán élvezetre
felépített táplálkozás általában a lehető
legegészségtelenebb. A táplálkozási szakember aligha
elégedhet meg azzal, hogy erre hagyatkozik. Na jó, akkor fogalmazzunk úgy, hogy adjuk át
magunkat egyszerűen a mesének, és ezzel aztán tényleg kész. A kérdés csak az: valóban át
tudjuk adni magunkat a mesének? Ha igen,
akkor tényleg minden további foglalkozás
fölösleges. Az előbbi hasonlatnál maradva, itt olyan intenzív átélésre lenne szükség, amely
úgy képes követni a mese hatását
a lélekben, hogy meg tudja állapítani annak “tápértékét”, a
szervezetre való hatását.
Ha
őszinték vagyunk önmagunkhoz, akkor általában belátjuk, hogy esetleges kivételes
pillanatoktól eltekintve, csak
nagyon korlátozottan
tudjuk magunkat átadni bárminek, legyen
az mese, vagy bármilyen művészet, vagy másik ember. Az a töretlen figyelem, ami a gyerek beszédtanulását lehetővé teszi, a felnőtt számára szinte ismeretlen. Ezt
tanulni
kell, azon egyszerű
oknál fogva, hogy a mai felnőtt erre önmagától,
spontán, általában nem képes.
Ha egy mesében való koncentrált elmélyedés
tapasztalatait megfogalmazzuk, akkor ez
könnyen úgy hangozhat, mint egy meseelemzés.
A továbbiakban mindenestre tartózkodni
kívánunk mindenfajta elemzéstől, különösen attól, hogy megtaláljuk egy mese “egyedül
helyes” megfejtését. Amit egy meséről mondani érdemes, az azoknak a tudati
tapasztalásoknak a fogalmi leírása, amelyek
a mese intenzív követése során szerezhetők. Ez
támpontokat adhat ahhoz, hogy megtanuljuk a mesei elemeket
közvetlenül
érzékelni, a mesei
tájat valóságosan bejárni. Amit ezenkívül a mesékről mondani lehet, az legfeljebb tudományosan érdekes, a közvetlen pedagógiai gyakorlatban aligha.
Kezdjük azzal, hogy fölteszünk néhány alapvetőkérdést: honnan jönnek a mesék?
Igazak a mesék? És ha igen, minden mese igaz?
Hogyan foglalkozzunk a mesékkel? És hogyan ne?
Mit jelentenek a mesék a gyerek számára?
A továbbiakban ezeknek a kérdéseknek a mentén közeledünk a mesékhez.
Aki bátran
közeledik a mesékhez, az egy különleges,
tiszta örömhöz
közeledik. A mesével való helyes
foglalkozás nem más, mint ennek
az örömnek a kalandos felfedezése.
kép: Duy Huynh |
Honnan jönnek a mesék?
Óriási mennyiségű
információ áll rendelkezésre a mesék térbeli és időbeli terjedéséről.
Móra
Ferenc
igen gazdag és mulatságos gyűjteményt közöl arról, micsoda
hihetetlen utakat jár be
egy-egy mese térben és időben. A legkülönbözőbb irodalmi, mitológiai
és gyakran teljesen
profán elemek keverednek a népmesékben színes
összevisszaságban. De Móra igen jól tudja,
hogy az ilyen kutatás végső
soron nem adhat felvilágosítást
arról, hogy honnan is erednek a
mesék. Hiszen minden leírt esetben valami már
adott
, ami aztán átalakul, módosul. “Hogyan
került tehát Jeruzsálem alapításának legendája a kunágotai búzamezőkre, és hogyan szépült
ott magyar teremtés-mondává?” - kérdezi Móra az egyik meghökkent
ő
metamorfózisra
utalva. “Hát úgy - folytatja -, hogy a mese
is mind istenáldotta
búza. Valahol kihajt,
fölmagzik, szétpereg, madár fölkapja, szél sz
árnyára veszi, s viszi hetedhétország ellen,
évezredeken és világrészeken keresztül.” Igen,
a mese istenáldotta búza. Talán valóban ez a
lehető
legpontosabb tudományos megállapítás a mesék eredetéről. Gyakran hallani, hogy a
mesék - a népmesék - a néptől származnak. De hát ki az a
nép? Hogy talál ki a nép egy
mesét? Mert az, hogy a nép adja-viszi a mesét, az még csak követhető
. De hogy kezdődik el
az egész? Akármilyen messzire nyúlunk vissza, már mindig valami adottat találunk.
Feltételes nyugvópontokat lehet találni, de minden homokdűne mögött ott sejlik már a
következő
- mint
Thomas Mann-nál a “József és testvérei”-ben.
Ez a nehézség kísértetiesen hasonlít a természettudomány alapvető
dilemmájához. A
természettudományos kutatásban a jelenségeket
egy ok-okozati lánc mentén igyekszünk
megmagyarázni. Minden okozatot megelőz egy ok, a végtelenségig követhetünk egy ilyen
láncot visszafelé, anélkül, hogy az elejére bukkannánk. Hogy lehet kitörni egy ilyen láncból?
Nyilánvalóan csakis úgy, ha kilépünk a láncolatból, ha megtaláljuk az utat egy
igazi kezdethez, aminek nincs oka - éppen ezért kezdet. Hol
máshol találhatnánk meg egy igazi kezdetet,
mint
valakinél, aki kezdeni képes? Kezdet csak kezdésből eredhet, kezdeni csak valaki
kezdhet, aki pedig valaki, az tudja is ezt
magáról, tud “én”-t mondani. Éppen azért nem
találja a természettudomány az igazi kezdetet, mert nem mer a kezdet elkezdőjére kérdezni.
Szeretné megmagyarázni a világot, de nem akarja észrevenni,
hogy ehhez fel kell tételeznie,
hogy a világnak van valami értelme (a magyarázat
azt keresi), és értelem forrása nem lehet
valami értelmetlenség (úgymint
ősrobbanás stb.).
Hasonló a helyzet a mesék eredetére vonatkozó kérdéssel is.
A teljes tanulmány itt olvasható.
Böszörményi László: A mesékről
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése