(azokról a dobozokról amin a rajta levő képen ismét szerepel az illető doboz, azon pedig megint ugyanaz a doboz képe és így tovább):
A végtelen, ahogy egy gyerek látja, aki még sosem hallott Zénon
paradoxonjáról. Versenyfutás elérhetetlen céllal, sem a teknős, sem
Achilleus nem éri el soha a legutolsó dobozt.
Kicsi korunkban
megtanuljuk már mi fán terem a végtelen metafizikája, meg a differenciál
és integrálszámítás, csak nem tudjuk még, hogy amit megsejtettünk, az a
Végtelen Regresszió képe, vagy éppen ellenkezőleg, az Örök Visszatérés
és az önfarkukba harapó korok szörnyű ígérete is lehetne akár, hiszen
elképzelhető, hogy a legutolsó dobozhoz érve, ha ugyan van legutolsó,
saját magunkra csodálkozhatunk rá végül, ez az örvény, amint ott állunk,
kezünkben az első, kezdeti dobozzal.
(Umberto Eco: Loana királynő titokzatos tüze)
Zénón paradoxonjainak azokat a paradoxonokat nevezzük, amelyeket az eleai Zénón ötlött ki Parmenidész
elméletének alátámasztására, miszerint az érzékek által alkotott kép
félrevezető, konkrétabban, hogy a mozgás csak illúzió, valójában nem
létezik.
Zénón nyolc fennmaradt, és Arisztotelész
Fizika című művében leírt paradoxonja mind nagyjából ugyanarra az
alapgondolatra épül, és a legtöbbet már az ókorban is könnyen
cáfolhatónak tartották. A három leghíresebb és legjobban védhető - Akhilleusz és a teknős, a fának hajított kő, és a nyílvessző paradoxonja.
Képzeljük el Akhilleuszt, a leggyorsabb görögöt, amint versenyt fut egy teknőssel. Mivel olyan gyors, nagyvonalúan száz láb
előnyt ad a hüllőnek. Alighogy elindul a verseny, Akhilleusz pár
ugrással ott terem, ahol a teknős kezdett. Ezalatt az idő alatt azonban a
teknős is haladt egy keveset, talán egy lábnyit. Akhilleusz egy újabb
lépéssel ott terem, ám ezalatt a teknős ismét halad egy kicsit, és még
mindig vezet. Akármilyen gyorsan is ér Akhilleusz oda, ahol a teknős egy
pillanattal korábban volt, amaz mindig egy kicsit előrébb lesz. Zénón
érvelése azt látszik igazolni, hogy Akhilleusz sohasem fogja megelőzni,
de még csak utolérni sem a teknőst.
Ma már tudjuk, hogy végtelen sok szám összege is adhat véges
eredményt. A paradoxon esetében, ha összeadjuk a végtelen sok apró
időszeletet, amit az egyes lépések igénybe vesznek, véges időt kapunk
eredményül, méghozzá pontosan annyit, amennyire Akhilleusznak szüksége
van, hogy utolérje a teknőst. Ha ennél több időt adunk, természetesen
meg is előzi.
Ezt a megoldást egyesek bölcseleti alapon megkérdőjelezik, mondván,
hogy végtelen sok számhoz vagy végtelen sok apró időszelethez végtelen
ideig kellene az összeadást folytatni, így soha nem érhetnénk célba. A
végtelenhez pedig több időt adni - e nézet szerint - eleve abszurditás,
hiszen a végtelen minden lehetőséget magában foglal, így nem lehet ahhoz
hozzáadni vagy elvonni. Ezt a nézetet az úgynevezett újzénoniánusok
képviselik.
A fának hajított kő az előző egy variánsa. Zénón nyolc lábnyira
áll egy fától, kezében egy követ tart. A követ a fa felé hajítja.
Ahhoz, hogy a kő eltalálja a fát, először meg kell tennie a köztük lévő
távolság, azaz a nyolc láb felét, ehhez pedig valamennyi időre van
szüksége. Ezután még mindig hátra van négy láb, ennek megtételéhez pedig
először ennek a felét, vagyis további két lábat kell repülnie, és ehhez
ismét adott idő kell. Ezután további egy, majd fél, majd negyed lábat
kell megtennie, és így tovább a végtelenségig. Zénón következtetése: a
kő sohasem éri el a fát.
Itt egy repülő nyílvesszőt kell elképzelnünk. Bármely időpillanatban a
nyíl a levegő egy ismert pontján tartózkodik. Ha ennek a pillanatnak
nincs időbeli kiterjedése, akkor a nyílnak „nincs ideje”, hogy
elmozduljon, tehát nyugalomban kell, hogy legyen. Hasonló logikával
belátható, hogy az ezt követő pillanatokban is nyugalomban van. Mivel ez
az idő bármelyik pillanatára igazolható, a nyílvessző egyáltalán nem
mozoghat: a mozgása csak illúzió.
Zénón ez alapján azt állítja, hogy a mozgás csak illúzió, valójában
nem létezik, így tehát sebességről sincs értelme beszélni, sem annak
határértékéről.
A feloldás szerint pusztán azért, mert egy kimerevített pillanatban a
nyíl állni látszik, nem mondhatjuk, hogy valóban nem mozog, mivel a
nyugalom csak időben elnyújtva értelmezhető. Ahhoz, hogy a nyíl
nyugalmát ellenőrizzük, több különböző pillanatot kell vizsgálni,
ezekben pedig a nyíl nyilvánvalóan különböző helyeken tartózkodik, tehát
mozog.
A pontosabb vizsgálathoz ismét a differenciálszámításhoz kell nyúlni.
Ezáltal a nyíl különböző időbeli helyzetei és a sebessége között pontos
összefüggést állíthatunk fel a határérték-számítás segítségével. Attól,
hogy a kiválasztott időszelet hossza nullához tart, a megtett távolság
és az eltelt idő hányadosa (a sebesség)
nem kell, hogy szintén nullához tartson. A valóságban egy véges, nem
nulla értékhez konvergál: ez az érték a nyíl sebessége a kimerevített
időpillanatban.
(forrás: Wikipédia)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése