A zöld békabőr - én így hívom a papírdollárost. A fehér ember minden
fűszálon, minden forráson árcédulát lát. Ebből fakadnak a bajok.
Kitaláltam egy új közmondást: „Az indiánok látomásokra, a fehérek
dollárokra vadásznak." Belőlünk fene nehéz kapitalistát csinálni. Nem
mintha nehezünkre esnék azzá válni, csakhogy akkor már nem lennénk
indiánok.
Te, Richard, művész vagy. Ez az egyik oka, hogy jól
kijövünk egymással. A művészek a fehérek világának indiánjai.
Álmodozóknak nevezik őket, azt mondják
róluk, a felhőkben élnek, könnyelműek, kifolyik a pénz a kezükből, olyan
emberek, akik nem hajlandók szembenézni a „valósággal". Ugyanezt
mondják az indiánokra is. Honnan az ördögből tudják ezek a
békabőr-emberek, mi a valóság? Abból a világból, ahol a képzeletedben
képek bontakoznak ki, olyan képek, amelyeken a dolgok mások, mint
amilyeneknek a szemeddel látod őket, abból a világból valók a
látomásaim. Én azt mondom, az a valóságos világ, nem pedig a Zöld
Békabőrök Világa. Ez csak rossz álom, áramvonalas, füstködös
lidércnyomás.
Mivel nem vagyunk hajlandóak otthagyni a saját valóságunkat ezért a békabőr-látszatéletért, azt mondják rólunk hogy ostobák, lusták, könnyelműek, éretlenek, nem erre a világra valók vagyunk. Én örülök neki, hogy nem tartanak erre a világra valónak, és neked is örülnöd kellene, ha így vélekednek rólad.
Mivel nem vagyunk hajlandóak otthagyni a saját valóságunkat ezért a békabőr-látszatéletért, azt mondják rólunk hogy ostobák, lusták, könnyelműek, éretlenek, nem erre a világra valók vagyunk. Én örülök neki, hogy nem tartanak erre a világra valónak, és neked is örülnöd kellene, ha így vélekednek rólad.
Azt írjátok a pénzetekre: „Istenben bízunk". Örülök, hogy a Nagy
Szellemet kihagytátok az ügyből. A ti dolgotok, mire használjátok az
Isteneteket. De még egy sámánnak is, mint én, szüksége van némi pénzre,
hiszen arra kényszerítetek, hogy ebben a ti látszatvilágotokban éljek.
Ami azt jelenti, hogy két személynek kell lennem, két különböző
világban kell élnem. Egy cseppet sem tetszik, de nem tudok segíteni
rajta.
Nagybátyám szerette a lovait. Egyszer azt mondta nekem: -
Egy indián képes annyira szeretni egy lovat, hogy akár az életét is
adja érte. - Volt esze az üzlethez - rohadt jó lócsiszár volt -, de
amit így keresett, azt legnagyobbrészt szétosztogatta a szegény
rokonainak. A kereskedőnél erősebb volt benne az indián.
Az öreg
néha, mintegy véletlenül, ott hagyott egy-egy üszőt vagy egy bikát
valamelyik szegény rokon háza előtt. Szokta mondogatni nekem: - Az
ételnek más szerepe is van, nemcsak az, hogy áthalad a testeden. Az
ennivalóban szellemek rejtőznek, figyelik a sorsát. Ha fösvény vagy, a
szellem eltávozik, gondolván, „ez a mocsok olyan zsugori, hogy itt
hagyom". De ha megosztod az ennivalódat másokkal, ez a jó szellem mindig
veled marad. - Engem úgy neveltek, hogy az étel szent. Előre látom azt a
napot, amikor majd semmi mást nem kell már adnotok nekünk, csak
kapszulákat, amikben ennivaló helyett valamiféle vegyszerek és
vitaminok lesznek, és a misszionáriusok arra fognak inteni, hogy
kezünket a tányér fölött összekulcsolva így fohászkodjunk: - Mennybéli
Atyánk, áldd meg a mi mindennapi pirulánkat. - De örülök, hogy én ezt
már nem fogom látni!
(Richard Erdoes - John Fire: Sánta Őz, sziú indián sámán)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése