"... amíg fel nem kel a hatodik Nap,
addig is emlékezzünk
a helyre, ahol erősen fúj a szél."
Az álmok személyes mítoszok, a mítoszok kollektív álmok.
Chichén Itzá |
Minden mitológia alapelve az egymással megegyező vég és kezdet. A formák hatalmas erővel jönnek létre, de miután kiteljesednek, elkerülhetetlenül felbomlanak és visszatérnek oda, ahonnan jöttek. Ebben az értelemben a mitológia nézőpontja tragikus. Abban az értelemben azonban, hogy valódi lényünket nem a szertefoszló formákban látja, hanem a múlhatatlanban, a mitológia nyilvánvalóan nem tragikus. Sőt, ahol a mitologikus hangulat a mérvadó, ott nincs helye tragédiának. Sokkal inkább az álom minősége az uralkodó. A valódi létezés nem a formákban rejlik, hanem magában az álmodóban.
Joseph Campbell: Az ezerarcú hős
Dendera, Egyiptom: Hórusz szeme Hathor istennő templomában (a szem egy tükörben van...) |
Lényünk két fele
Az ősi mexikói hagyomány és a modern pszichológia nem is áll annyira
távol egymástól. A tolték hagyomány tanítása szerint ugyanis két fő
részből állunk: az egyik a tonál, akik ébrenléti állapotban, napközben
vagyunk, a másik pedig a naguál, az energetikai lény, akik éjszaka
vagyunk. A hagyományok ennek a két résznek az álomhoz és az ébrenléthez
fűződő viszonyával való munkát ösztönzik, mert az álmodás során mindig szükség van egy megfigyelőre
vagy tanúra, aki nyilvántarthatja az álmokat, és később eljuttathatja az
üzeneteket közvetlenül az éber álmokba - vagy amikor ébren
vagyunk, élettapasztalatainkon keresztül.
Amikor álmodunk, a tonál általában leválik az álomról, miközben a naguál
az álom tanúja, és az általa közvetített üzenetet csak közvetetten
kaphatjuk meg. A tonál a fizikai anyaghoz és az öt érzékünkhöz
kapcsolódó érzékelés. Ezt a napfény szabályozza, és ébrenlétünk során
identitásunk megteremtéséért, térben és időben való elhelyezkedésünkért
felelős.
A naguál a következő két szóból eredeztethető: az ’én’ jelentésű nehua
szóból, valamint a nahualliból, melynek jelentése: ’amit ki lehet
terjeszteni’. Az ősi kozmológiában ez minden a tonálon túlmutató dologra
utal - vagyis arra, akik valójában vagyunk. A naguál kettős jellegű:
teremtésről vagy pusztításról is álmodhatunk.
A naguál útja a tonállal szemben egészen más: ébrenléti állapotunkban
hosszasan meg kell figyelnünk magunkat a tükörben. Csak így
fejleszthetjük ki önmagunk megfigyelésének szokását, hogy aztán amikor
álmodunk, a naguál álmunk aktív részesévé válhasson. A tonál pedig
kénytelen lesz megfigyelni, értelmezni és megváltoztatni bizonyos
dolgokat az éppen zajló álomban.
Így képessé válhatunk tanúként
hordozni és elmesélni álmaink tanulságait, az álmokban létrehozott
változásokkal pedig az éber életünket is alakítani.
A halál és az álom kapcsolata
Életünk egyik legnehezebbnek vélt pillanata a halálunk bekövetkezte - a
bizonytalanság miatt és azért, mert úgy érezhetjük, fejlődésünk a
végéhez ér. A navatl temictli szó jelentése: ’álmodó’, de
egyúttal azt is jelenti, hogy ’az, aki meghalt’. A halál csupán egy
hosszú álom. És ahogy a nap végén a végső célunk, hogy aludni térjünk,
életünk végső célja, hogy meghaljunk.
Az álmainkkal való munka nemcsak az élettel, de a halállal ápolt
kapcsolatunkat is megváltoztatja, és akkor az megszűnik tudattalan érzéssé
válni. Ismerős dologgá változik, így nehéz tehertől szabadulunk
meg, mert kezelni tudjuk a halálfélelmünket. Ha képtelenek vagyunk
felidézni az álmainkat, az azért van, mert félünk a haláltól. Ha azonban
elfogadjuk, hogy egy nap meg fogunk halni, akkor újra csatlakozhatunk az álmainkhoz.
Sergio Magaña Ocelocoyotl: A tolték titok - Az ősi mexikóiak álomgyakorlatai
forrás: Bioenergetic Kiadó
forrás: Bioenergetic Kiadó
(A tükörnézés rendkívül erőteljes gyakorlat, beavatottak végezték, és sem akkor, sem most nem veszélytelen.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése