... meg kell találnunk
azt a harmóniát, amelyről elődeink oly sokat
tudtak. És mindenekelőtt új alternatívákat
kell találni, igazi alternatívákat, nem pedig ennek
a rendszernek újabb változatát, amely elevenen
felfal bennünket.
(Roberta Esparza - A csend ajándéka, indián asszonyok bölcsessége)
A kapitalista társadalom alapjául szolgáló elv és a szeretet elve összeférhetetlen. A szeretni képes emberek a jelenlegi rendszerben szükségképpen kivételek; a szeretet óhatatlanul marginális jelenség napjaink nyugati társadalmában. Nem annyira azért, mert a sok elfoglaltság nem teszi lehetővé a szerető magatartást, hanem inkább azért, mert a teljesítményközpontú, áruhabzsoló társadalom szelleme olyan, hogy csak a nonkonformista tud ellene sikerrel védekezni.
Azoknak, akik komolyan veszik a szeretetet, mint az egyetlen racionális választ az emberi lét kérdésére, arra a következtetésre kell tehát jutniuk, hogy társadalmi struktúránkban fontos és radikális változásokra van szükség ahhoz, hogy a szeretet merőben individualisztikus, mellékes jelenségből társadalmi jelenséggé váljon. Társadalmunkat igazgatási bürokrácia és hivatásos politikusok irányítják; az embereket tömegszuggesztió mozgatja, szándékuk az öncélú több termelés és több fogyasztás. Minden tevékenység a gazdaságnak van alárendelve és az eszközök céllá lettek; az ember automata - jól táplált, jól öltözött, de egy csöppet sem érdekli, hogy mi is az ő sajátosan emberi minősége és hivatása.
A társadalmat úgy kell megszervezni, hogy az ember szociális, szerető természete ne legyen különválasztva társadalmi lététől, hanem egy legyen vele. Ha igaz az, amit igyekeztem megmutatni, hogy a szeretet az egyetlen ésszerű és kielégítő válasz az emberi lét kérdésére, akkor minden olyan társadalomnak, amelyik viszonylagosan akadályozza a szeretet kifejlődését, hosszú távon bele kell pusztulnia abba, hogy ellentmondásban van az emberi természet alapvető szükségleteivel. Ha ez a szükséglet elhomályosult, az nem jelenti azt, hogy nem létezik.
Elemezni a szeretet természetét annyi, mint fölfedezni jelenlegi általános hiányát, és bírálni a társadalmi körülményeket, amelyek ezért a hiányért felelősek. Hinni a szeretetnek, mint társadalmi és nem csupán kivételes-individuális jelenségnek a lehetőségében: racionális hit, amely az ember igazi természetének felismerésén alapul.
(Erich Fromm: A szeretet művészete)
Jacque Fresco 1916. március 13. - 2017. május 18. |
A Vénusz projektet 1975-ben indította el Jacque Fresco és Roxanne Meadows, ami egy globálisan fenntartható társadalmi
rendszert vázol fel. Az "erőforrás-alapú gazdaságnak" nevezett rendszer
magában foglalja a fenntartható városokat és értékeket, a hatékony energiafelhasználást, a kollektív és a természeti erőforrásokkal való nem visszaélő gazdálkodást, és a fejlett gépesítést univerzális szinten.
A szervezet a floridai
Venus kommunától kölcsönözte nevét, központja egy 8,5
hektáros területen található az Okeechobee-tó közelében. A kutatóközpontban
tíz olyan Fresco által tervezett épület áll, melyek tükrözik a projekt
építészeti világát, és amelyek bemutatásra is kerültek 2006-ban a Future by Design című dokumentumfilmben.
Fresco szerint a szegénységet, a bűnözést, a korrupciót és a háborúkat a
mai világ profitorientált gazdasági rendszeréből fakadó hiány okozza.
Érvelése szerint a profit-motívum
elfojtja a társadalmilag hasznos technológia fejlődését, amivel minden ember alapvető anyagi szükségletei kielégítést nyerhetnének, s az ezzel együtt járó létbiztonságérzet visszaszorítaná a megszokott emberi individualizmust, korrupciót
és kapzsiságot. Az együttműködés lenne jellemző a versengés és a túlélő üzemmód helyett. Megvalósíthatnánk egy olyan
társadalmat, amiben hosszabb, egészségesebb, és sokkal értelmesebb
életet élhetnénk. A monetáris rendszer és a vele járó folyamatok tönkreteszik a társadalmat, és megfosztják
az embereket attól, hogy kihasználják képességeiket.
Az "erőforrás-alapú gazdaság" a meglévő erőforrásokat
használja pénz helyett. Ez az alap igazságos, humánus együttélési forma lenne, és felválthatná a jelenlegi kapitalista
gazdaságot, amely "hiány-orientált" vagy "hiány-alapú". Fresco érvelése
szerint a természeti erőforrásokban és energiában gazdag föld, és a modern
technológia értelmes felhasználása a világ lakosságát
bőségesen el tudná látni. (forrás: Wikipédia)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése