Iskoláink bizonyos értelemben gyárak, amelyekben a nyersanyagot - a 
gyermekeket - termékké kell formálni és alakítani. A gyártásra való 
szakosodásokat a 20. század civilizációjának igényei diktálják, és az 
iskola feladata, hogy a lefektetett specifikációknak megfelelő tanulókat
 alakítson ki.
(Ellwood P. Cubberly, Dean Stanford Neveléstudományi Egyetem 1898)
Az iskola nagy célja jobban megvalósítható sötét, levegőtlen, rút helyeken. Uralni
 kell a fizikai testet, hogy felülkerekedhessünk a természet szépségén. 
Az iskolának ki kell fejlesztenie azt a képességet, hogy kivonjuk 
magunkat a külső világból.
(William Torrey Harris USA oktatásügyi biztos 1889-1906)
A bölcsesség helyett a tudásra helyeztük a hangsúlyt, most pedig a tudás helyett az információkra, és ezek az információk annyira részlegesek, hogy tökéletlen emberi lényeket hozunk létre. 
(Vananda Shiva Navdanya)
Az emberek csaknem úgy éltek, ahogy meg volt írva. Csaknem. És az 
asszonyok szövetsége erős volt. A szövetség minden asszony számára 
nyitva állt, törzsi hovatartozására, korára, társadalmi helyzetére, 
politikai rangjára vagy gazdagságára való tekintet nélkül. Egyetlen 
asszony sem vásárolhatta meg a szövetséghez való tartozás jogát. 
Egyetlen asszony sem örökíthette át a szövetségben betöltött helyét. A 
szövetség minden tagját maga a szövetség választotta ki, s meghívásos 
alapon válhatott valaki taggá. Meghívás alapján még rabszolganők is 
lehettek a szövetség tagjai. Tulajdonosaik
nem tagadhatták meg tőlük a belépés jogát, nem akadályozhatták meg az 
összejöveteleken
való részvételüket, és nem tilthatták a szertartásokon való részvételt 
sem, mert a szövetségnek igazi hatalma volt, s mindenütt tiszteletben 
tartották.
A szövetségben lévő asszonyok feladatai közé tartozott a leányok 
nevelése is. Játékosan, dalokkal, legendákkal és példák útján tanították
 őket. Megtanították a  leányokat testük ápolására, beavatták őket a 
testi örömszerzés titkaiba, s ránevelték
őket, hogyan tiszteljék magukat és testük biológiai funkcióit. 
Elmagyaráztak nekik mindent, amit a terhességről, a szülésről és a 
gyermekápolásról tudniuk kellett.
De egyszerre csak fejére fordult a világ... Különös férfiak jöttek. 
Olyanok, akik soha nem beszéltek asszonyokkal, akik soha nem ettek, soha
 nem háltak és soha nem nevettek együtt asszonyokkal. Olyan férfiak 
jöttek, akik dalolás és tánc közben, kacagáskor és szerelem idején komor
 képet vágtak. Ezek a férfiak azt állították, hogy az asszonyok 
szövetsége boszorkányok gyülekezete.
"Nem tűrhetitek, hogy egyetlen boszorkány is életben maradjon", így 
prédikáltak, de az emberek nem hagyták, hogy a szövetség asszonyait 
megöljék.
A papoknak kislányokkal kellett beérniük. A lányokat elvitték a 
falvakból, iskolákba járatták őket, úgyhogy nem olyan asszonyok 
nevelhették s taníthatták őket, akik elmondhatták volna testükről az 
igazságot. Az iskolában arra nevelték őket, hogy mellüket elszorítsák, 
karjukat, lábukat el kellett rejteniük. Fiútestvéreiknek sosem nézhettek
 a szemébe, lesütött szemmel a földet kellett nézniük, mintha valami 
szégyellnivalójuk lett volna. Ahelyett, hogy megtanulták volna, hogy 
testük havonta egyszer szent, azt mondták nekik, mocskosak. Ahelyett, 
hogy a vérzés idején visszavonulhattak volna az arra kinevezett házba, 
ahol meditálhattak, imádkozhattak, a holdtöltét s testüket ünnepelhették
 volna, arra tanították őket, hogy betegek, kötőt hordjanak, s 
viselkedjenek betegek módjára. Azt is mondták nekik, hogy soha nem 
szabad testi vágyaik feltörő hullámainak engedniük, soha nem élvezhetik 
ezt az érzést, mert bűnös dolgok ezek.
Ha azután a lányok visszatérhettek falujukba, értelmük annyira 
megmételyeződött,  szellemük annyira megbomlott, lelkük úgy 
beszennyeződött, hogy az asszonyok szövetségének tagjaiként már nem 
jöhettek számításba.
A fiúkat is elhurcolták. Őket pedig arra tanították, hogy a nők piszkos,
 bűnös teremtmények, akik a férfiakat eltérítik a jó útról. Azt 
tanulták, a nőknek nincs saját véleményük, ésszel nincsenek különösebben
 megáldva, s csak azért vannak a világon, hogy a férfiakat szolgálják.
Nem kellett hozzá egy generáció, s a feje tetejére fordították a 
világot, az ész és az igazság ködbe veszett, s csaknem teljesen odalett.
(Nootka asszonyszövetség hagyománya)
A modernizált létrontás-rendszer rémuralma körülbelül a múlt század végén kezdődött. A létzaklatottság eleinte csak Európában, később az egész földön olyan fokát érte el, amelyben az emberi élet az apparátusban merő formális aktusok sorozatán kívül semmi egyebet nem jelent. A rendszer tökéletesen lezárult, kiterjed a csillagok mozgására, a fizikai jelenségekre, a matematikára, a sejtekre, az atomokra, a vallásra, az emberi tettre, a mítoszokra, a metafizikára.
A gépesített nevelés és tanítás, a munka és hivatásgyakorlat, a
gondolkozás és érzelmek kizárólag az apparátuson belül zajlanak le, és ennek
magától értetődő következménye az egyre növekvő éhség valami valódira, legyen
az szexus vagy politika vagy politikai rémtett, bűnügy
vagy valamely rafinált izgalom és narkotikum, amely az életéhséget mégis
csillapítani tudja. Az élet elfogyásának és felhígulásának, megritkulásának és
összezsugorodásának arányában főként a metropolisokban az életszomjúság
sajátságos delíriuma alakult ki hajszából és sóvár mohóságból és őrjöngő
kicsapongásból, mert a lét az apparátusban egyébként nem lenne kibírható. Mivel
saját életét senki sem éli, és önmagát nem éri utol, az emberben elvetemült
önsóvárgás keletkezik, amely a valódi híján önmagának bőszült
és görcsös megóvásáért küzd, viszont értelmét már ez is teljesen elvesztette.
(Hamvas Béla: Az Antikrisztus)

 
 
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése