2011. szeptember 18.

Castaneda: Az idő kereke - A Sas ajándéka

Az álmodás művészete az a képesség, mellyel képesek vagyunk a hétköznapi álmokat átváltoztatni irányított tudomássá, a figyelem egy speciális formájának hatására, melyet második figyelemnek neveznek.

A cserkészés művészete eljárások és viselkedések olyan együttese, mely lehetővé teszi a harcos számára bármely elképzelhető helyzet legjobb kimenetelét.

Harcosok számára a követendő út, hogy ne rendelkezzenek olyan anyagi dologgal, melyre a személyes erejüket összpontosítják, hanem fókuszálják a szellemre, az ismeretlenben való igazi szárnyalásra, és nem hétköznapi dolgokra.
Mindenkinek, aki a harcosok útján akar járni, fel kell szabadítania magát a birtoklási vágy és a tárgyakhoz való ragaszkodás alól.

A látás testi tudás. Bennünk a vizuális észlelés túlsúlya hatással van erre a testi tudásra és ezért tűnik úgy, mintha ez a szemmel állna kapcsolatban.

Az emberi forma elvesztése olyan, mint egy spirál. Szabadságot ad a harcosnak, hogy emlékezni tudjon önmagára, mint tiszta energiamezőkre, ami egyre szabadabbá teszi őt.

A harcos tudja, hogy várakozik és azt is tudja, hogy mire vár. S amíg várakozik, szemeivel gyönyörködik a világon. Egy harcos végső beteljesülése, hogy élvezi a végtelenség örömét.

A harcos sorsának iránya megváltoztathatatlan. Az a kihívása, hogy milyen messzire tud eljutni, milyen feddhetetlen tud lenni ezek között a merev határok között.

Az emberek cselekedetei nem hatnak a harcosra, és semmiféle elvárást nem táplál többé. Egy különös nyugalom válik uralkodó erővé az életében. Elfogadta a harcos-élet egy elvét: a függetlenséget.

Az elkülönültség automatikusan nem jelent bölcsességet, de nagy előnye, hogy lehetővé tesz a harcos számára egy pillanatnyi szünetet, melyben újra áttekintheti helyzetét, és újra elbírálhatja az állapotát. Azért azonban, hogy azt az extra pillanatot helyesen és következetesen használja fel, a harcosnak egy életen át hajthatatlanul küzdenie kell.

Már átadtam magam az erőnek, mely uralja sorsomat.
Nem ragaszkodom semmihez, így nincs amit megvédjek.
Nincsenek gondolataim, így látni fogok.
Nem félek semmitől, így emlékezni fogok önmagamra.
Különválva és könnyedén,
elzúgok a Sas mellett a szabadság felé.

Sokkal könnyebb szépen haladni maximális nyomás alatt, mint normális körülmények között feddhetetlennek lenni.

Az emberi lény két részre van osztva. A jobb oldal magába foglal mindent, amit az intellektus képes felfogni. A bal oldal egy leírhatatlan tulajdonságú birodalom; egy birodalom, melyet lehetetlen szavakba önteni. A bal oldal akkor talán felfogható, ha az egész testtel fogjuk fel azt, ami történik; mert ellenáll bármilyen megfogalmazásnak.

A samanizmus minden képessége, lehetősége és eredménye a legegyszerűbbtől a legmeghökkentőbbig magában az emberi testben van.

Azt az erőt, ami minden élőlény sorsát uralja, Sasnak hívják, nem mintha valami köze lenne a sashoz, hanem mert a látók előtt mérhetetlenül óriási éjfekete sasnak tűnik, sudár egyenesen áll, mint a sasok, a végtelenbe nyúlva.

A Sas a földön élő minden lény tudatosságát elnyeli a halál előtti pillanatban, amely a Sas csőréhez lebeg, mint egy óvatlan szentjánosbogár, hogy találkozzon a tulajdonosával, akitől az életet kapta.
A Sas kibontja és szétteríti ezeket a kicsi lángokat, mint a cserzővarga a nyers bőröket, azután elfogyasztja; mivel a Sas tápláléka a tudatosság.

A Sas, ez az erő, amely minden élőlény sorsát irányítja, ezeket a lényeket egyenlően és egyszerre jeleníti meg. Ezért nincs értelme az embernek a Sashoz imádkozni, a segítségét kérni, kegyelmet remélve. A Sas emberrésze túl jelentéktelen ahhoz, hogy az egészet megmozdítsa.

Minden élőlény adományként kapta az erőt, hogy felkutassa, ha kívánja, a szabadsághoz vezető rést és keresztülmenjen rajta. A látók számára, akik látják ezt a nyílást, és azoknak is, akik keresztülmennek rajta, nyilvánvaló, hogy a Sas azért ajándékozza ezt az erőt, hogy fenntartsa és állandósítsa a tudatosságot.

Átlépni a szabadságba nem a halhatatlanságot jelenti, ahogy általában az emberek a halhatatlanságot értik. A harcosok megtarthatják a tudatosságukat, amit általában elvesztenek a halál pillanatában.
Az átlépés pillanatában a test teljes egészében fellángol a tudástól. Minden egyes sejt tudatára ébred önmagának és ugyanakkor az egész testnek is tudatában lesz.

A Sas szabadság-ajándéka nem adományozás, hanem az esélyre való lehetőség.

A harcos sohasem áll ostrom alatt. Ostrom alatt lenni magában foglalja azt, hogy valakinek személyes tulajdonai vannak, amiért ostromolni lehet. A harcosnak a feddhetetlenségén kívül semmije sincs e világon és a feddhetetlenség nem fenyegethető.

A cserkészés művészetének első alapelve az, hogy a harcosok maguk választják a csataterüket. A harcos sohasem bocsátkozik küzdelembe anélkül, hogy ismerne mindent, ami körülveszi.

Megszabadulni mindentől, ami szükségtelen, a cserkészés művészetének második alapelve. A harcos sosem bonyolítja a dolgokat. Egyszerű marad.

A harcos a teljes koncentrációját használja, hogy eldönthesse: harcba száll vagy nem, mert minden harc harc az életért.
Ez a cserkészés művészetének harmadik alapelve. A harcosnak hajlandónak és késznek kell lennie, hogy megvívja az utolsó harcát, itt és most. De nem hebehurgyán.

A harcos lazít és elengedi magát. Nem fél semmitől. Az erő, ami vezeti az emberi lényeket, csak akkor nyitja meg az utat és vezeti a harcost. Csak akkor. Ez a cserkészés művészetének negyedik alapelve.

Mikor szembekerülnek egy problémával, amivel nem tudnak mit kezdeni, a harcosok egy pillanatra visszavonulnak. Hagyják az elméjüket kószálni. Valami mással foglalják el magukat. Bármi megteszi. Ez a cserkészés művészetének ötödik alapelve.

A harcosok összesűrítik az időt. Ez a cserkészés művészetének hatodik alapelve. Egy másodperc is számít. Az életért való küzdelmedben egy másodperc az örökkévalóság; örökkévalóság, ami eldöntheti az eredményt. A harcosok sikerre törekszenek, ezért összesűrítik az időt. A harcosok egy másodpercet sem vesztegetnek el.

A cserkészés hetedik alapelvének alkalmazásához a másik hatot is alkalmazni kell: a cserkésző sosem helyezi magát előtérbe. A színfalak mögött marad, és onnan figyel. Ezeknek az alapelveknek a használata három eredményt hoz. Az első, hogy a cserkészők megtanulják, sohase vegyék magukat komolyan és megtanulnak magukon nevetni. Ha nem félnek bolondnak lenni, képesek bárkit bolonddá tenni. A második, hogy a cserkészők megtanulják a végtelen türelmet. A cserkészők sohasem sietnek, sohasem idegesek. És a harmadik, hogy a cserkészők elsajátítják, hogyan lehet végtelenül rögtönözni.

A harcosok a közeledő idővel néznek szembe. Normálisan az elvonuló időt nézzük. Egyedül a harcosok tudják ezt megváltoztatni és a feléjük tartó idő felé fordulni.

A harcosoknak csak egy dolog lebeg a szemük előtt: a szabadságuk. Meghalni és a Sas táplálékává válni az nem kihívás. Viszont átlopózni a Sas előtt és szabaddá válni, az a végső vakmerő tett.

Amikor a harcosok az időről beszélnek, nem olyasmire utalnak, amit az órával lehet mérni. Az idő a figyelem esszenciája. A Sas kisugárzása az időből tevődik össze; ennek megfelelően amikor a harcos belép a lényének bármelyik oldalába, feltárul előtte ez idő.

A harcos többé nem tud sírni, csak a gyötrelem megnyilvánulása létezik, a borzongás, ami az Univerzum legmélyéről jön. Olyan ez, mintha a Sas egyik emanációja a gyötrelem volna, s amikor megüti a harcost, borzongása végtelen. 









Különleges érzés volt végigtekinteni A Sas ajándékából válogatott idézeteimen. Azonnal éreztem, hogy az ősi Mexikó sámánjainak szántszándéka, mint valami fáradhatatlan orsó pörögni kezd. Nos, szántszándékuk sosem volt élesebb, mint ebben a pillanatban. Majd a kétely árnyéka nélkül arra is rádöbbentem, hogy az idézetek pályáját valóban az ő idejük orsója szabta meg. Sőt, minden mással is ez volt a helyzet, amit a múltban tettem, vagy amit most teszek, legyen szó A Sas ajándékának, vagy ennek a mostani könyvnek a megírásáról.
Mivel aligha tudnám világosabban elmagyarázni, mire gondolok, nincs más lehetőségem, minthogy alázattal elfogadom a történteket. Az ősi Mexikó sámánjainak idegen kognitív rendszere működik a háttérben, melynek bizonyos elemei ma is hatnak rám, méghozzá a legpozitívabb, leglelkesítőbb módon.
A kérdéses időszakban minden időmet lekötötte, hogy megtanuljam az ősi sámánok által kieszelt technikák különböző,  aprólékosan kidolgozott variációit. Florinda Matus ezirányú fáradozásai gyümölcsözőnek bizonyultak; képes voltam don Juannal   kapcsolatos tapasztalataimat páratlan elevenséggel felidézni és átlátni. A Sas ajándéka éppen ezeknek a don Juan Matusról szerzett újfajta meglátásoknak az eredménye. Don Juan számára az összegzés azt jelentette, hogy egy újraéljük és új rendbe foglaljuk életünk egészét, méghozzá egyetlen söprés alatt (in one single sweep; jelentése: egyazon lendülettel, de utalás az összegzést kísérő ún. söprő légzésre is – a ford.). Őt sosem izgatták a technikai variációk apró részletei. Florindát ellenben  teljesen más fából faragták – pedáns volt és aprólékos. Hónapokon át folytatta kiképzésem, melynek során az összegzés különböző oldalaival ismertetett meg, bár ezek természetét a mai napig sem tudnám tisztázni.
– A  harcoslét mérhetetlenségedét érzed – közölte egyszer. – Birtokában vagyunk bizonyos technikáknak, nagy ügy! Sokkal fontosabb az ember, aki felhasználja őket. Csak az számít, hogy végig akarsz-e menni az úton – velük vagy nélkülük.
„Összegezni don Juant” Florinda szerint például azt jelentette, hogy a leggyötrőbb részletességgel és jelentésgazdagsággal kell emlékeznem rá. Nos, ez az újraátélés valóban végtelenül mélyebb és intenzívebb volt, mint amikor a valóságban beszélgettem don Juannal.
Florinda pragmatizmusa révén elképesztő gyakorlati lehetőségeket fedeztem fel, és nemcsak don Juannal kapcsolatban. Florinda mint afféle igazi női harcos nem táplált a saját kiválóságáról semmiféle illúziót. Önmagát úgy jellemezte, mint egyszerű szántó-vetőt, aki nem hagy ki egyetlen kanyarulatot sem az ösvényen.
– A harcosnak apró lépésekben kell haladnia – intett engem is –, miközben minden létező dolgot felhasznál, ami csak a harcosi úton fellelhető. És az egyik legfontosabb dolog az a képesség, hogy figyelmünket rendületlen erővel az átélt eseményekre összpontosítjuk.
– A harcosok még olyan emberekre is ráirányíthatják figyelmük fókuszát – folytatta –, akikkel sosem találkoztak. Ez az intenzív koncentráció minden esetben meghozza a kívánt eredményt: a jelenet a szemünk előtt bomlik ki. Teljes eseménysorok jelennek meg a harcosnak, bár azt hitte, elfelejtette, vagy éppen sosem élte át őket. Próbáld csak ki!
Megfogadtam Florinda tanácsát, s figyelmet ráirányítottam – ki másra, természetesen don Juanra. És  mindenre  emlékeztem,  ami valaha történt! Részletek villantak be, melyekről álmomban se hittem volna, hogy emlékezhetek. Florinda erőfeszítéseinek hála hosszú eseménysorokat idéztem fel a don Juannal együtt töltött időszakból, valamint olyan rendkívül fontos mozzanatokat, melyek felett ezidáig elsiklottam.
A Sas ajándékából  való  idézetek hangulata  szinte sokkolt, ugyanis ezek az állítások világosan megmutatták, mekkora hangsúlyt fektetett don Juan világa bizonyos elemeire, például a harcos út fogalmára, melyet minden emberi erőfeszítés csúcspontjának tartott.
Don Juan törekvéseinek lendülete túlélte őt magát is, annyira, hogy ma elevenebben él, mint bármikor. Néha komolyan úgy érzem, tanítóm még mindig itt van – olyan erősen, hogy szinte hallom, ahogy motoz a ház körül. Egyszer megkérdeztem Florindát, mit gondol erről.
– Ó, ez semmi! – jelentette ki. – Csak Juan Matus nagual üressége nyúl ki érted, hogy megérintsen, bár tudomása ki tudja, hol van épp.
Florinda válasza csak még nagyobb zűrzavarba és csüggedésbe taszított. Kétségtelenül ő állt a legközelebb don Juanhoz,  mégis elképesztően különbözött tőle. De egyvalamiben megegyeztek: mindketten üresek voltak, mentesek mindenféle személyiségtől. Megszűntek embernek lenni. Don Juan nem létezett többé személyként, csupán történetek gyűjteményeként,  melyek  mindegyike apropóként szolgált egy-egy helyzethez, amit meg akart vitatni. S didaktikus anekdotái és viccei magukon viselték józanságának és szerénységének nyomát. Florinda ugyanez a kategória volt; sztorikat mondott más sztorikról, bár az ő  történetei inkább emberekről szóltak. Egyfajta magasabb szintű, emelkedettebb pletykálkodást gyakorolt, olyat, mely illett személytelenségéhez, hihetetlen hatékonyságához és mulattató készségéhez.
– Szeretnék a figyelmedbe ajánlani egy férfit, aki rendkívüli módon emlékeztet rád – mondta egy nap. – Azt  akarom, hogy úgy összegezd ezt az embert, mintha egész életedben ismerted volna! Felülmúlhatatlan tagja ő leszármazási vonalunknak. A neve Elias, Elias nagual, de én csak úgy hívom: „a nagual, aki elveszítette a mennyet”.
– Eliast egy jezsuita pap nevelte fel; a férfi segítségével tanult meg írni, olvasni és csemballózni, sőt még latinul is – olyan folyékonyan olvasta a latin iratokat, hogy az díszére vált volna bármely tudósnak. Eliast az isten is papnak teremtette, de sajnos mivel indiánnak született, nem lehetett az egyház tagja. Túl barna, túl indián és túl ijesztő kinézetű volt hozzá; egy papnak felsőbb osztálybelinek kellett lennie, spanyol ősökkel, fehér bőrrel és kék szemmel. A papok csinosak, szalonképesek voltak, Elias nagual hozzájuk képest meg egy medve. De keményen küzdött híven pártfogója ígéretéhez, miszerint „Isten is meglátja, egyszer még felvesznek a csuhások közé!”. Végül sekrestyés lett a nevelője, a plébános mellett. Egy nap egy egy nő tért be a templomukba: az ízig-vérig boszorkány Amalia. Amaliáról mindenki azt mondta, hogy olyan, mint egy üres vászon. Bárhogy volt   is, elcsábította szegény sekrestyést, aki annyira őrülten és reménytelenül beleszeretett, hogy a nagual kunyhójában kötött ki. 
Idővel a sekrestyésből Elias nagual lett. Tekintélyes, kulturált és művelt személyként tartották számon, akire mintha egyenesen rászabták volna a naguáli szerepet. Naguálként csendben és hatékonyan tevékenykedhetett, s elérhette mindazt, amit a világ megtagadott tőle. Álmodó volt, méghozzá elsőrangú; testetlen állapotban bebarangolta az univerzum legtávolabbi helyeit. Néha tárgyakat, felfoghatatlan dolgokat hozott magával, melyek alakja vonzotta a szemet. „Invencióknak” nevezte őket, s egész gyűjteményt halmozott fel belőlük.
– Azt akarom, hogy összegző figyelmedet fókuszált ezekre az invenciókra – utasított Florinda. –  Azt  akarom, hogy érezd a szagukat, a tapintásukat, bár sosem láttad őket, s csak annyit tudsz róluk, amennyit elmeséltem. Ha az összpontosításod megfelelő, vonatkoztatási pontokat kapsz, mint egy matematikai egyenletben, ahol csak egy harmadik elem bevonásával számíthatjuk ki a végeredményt. Ha egy harmadik személyt használsz vonatkoztatási pontként, hihetetlen tisztasággal fogod látni Juan Matus nagualt.
A Sas ajándéka című könyvemben a lehető legmélyebb betekintést nyújtok abba, mit tett velem don Juan, amíg ebben a világban tartózkodott. Visszaemlékezésem mélysége új összegző képességemnek köszönhető. Elias nagualt használva vonatkoztatási pontként olyan képet sikerült kapnom don Juanról, mely végtelenül intenzívebb a valóságosnál. Új összegző tapasztalataim híján voltak mindenféle melegségnek és életnek, cserében azonban rendelkeztek a halott tárgyak pontosságával és élességével, melyeknek részleteit kedvünkre vizsgálgathatjuk.

2011. szeptember 13.

Castaneda: Az idő kereke - Az erő második köre



Ha az embernek nincs vesztenivalója, bátorrá válik. Csak akkor vagyunk gyávák, ha van mihez ragaszkodnunk.

Egy harcos semmit sem bízhat a véletlenre, hanem tudatosságával, és hajlíthatatlan akaraterejével valóban képes befolyásolni a dolgok kimenetelét.

Ha a harcos viszonozni akarja mindazt a szívességet, amit kapott, de éppen nincs senki, akinek címezhetné, akkor is még mindig ott van az emberi szellem számlája. Ez a számla mindig nagyon alacsony, és bármennyit teszünk is hozzá, az több, mint elég.

A tudós, miután a leggyönyörűbb és legszellemesebb módon elrendezte a világot, ötkor hazamegy, hogy elfelejtse gyönyörű elméletét.

Az emberi forma az univerzum azon energiamezőinek halmaza, melyek kizárólag az emberhez tartoznak. A sámánok azért nevezik őket emberi formának, mert az élethossznyi rutintól ezek az energiamezők meghajlanak és eltorzulnak.

A harcos tudja, hogy nem tud megváltozni, mégis feladatának érzi, hogy próbálkozzon vele. Ez a harcos egyetlen előnye a közönséges emberrel szemben. A harcos sohasem érez csalódást, ha nem sikerül megváltoznia.

A harcosoknak feddhetetlennek kell lenniük az erőfeszítésükben, hogy megváltozzanak; azért, hogy elijesszék és lerázzák magukról az emberi formát. Évek feddhetetlensége után eljön a pillanat, amikor a forma nem bírja tovább, és elhagyja az embert. Más szavakkal, ebben a pillanatban az élethossznyi rutintól eltorzult energiaszálak kisimulnak. A sámánt persze mélyen megsebzi, sőt akár meg is ölheti energiamezőinek átrendeződése, de a feddhetetlen harcos ezt is túléli.

A  harcosok egyedüli szabadsága az, ha feddhetetlenül viselkednek. A feddhetetlenség nemcsak hogy szabadság, hanem az egyetlen módja annak, hogy elijesszék az emberi formát.

Minden szokásnak minden részlete szükséges ahhoz, hogy működjön. Ha egyes részei hiányoznak, a szokás szétbomlik.

A harc itt folyik, ezen a földön. Emberi lények vagyunk. Ki tudja, mi vár ránk, és mihez van erőnk?

Az emberek világa egyszer fent van, egyszer lent, és az emberek követik a világukat, akár fel, akár le; míg a harcosoknak egyáltalán nem dolguk, hogy kövessék őket az élet viszontagságaiban.

Létezésünk lényege az érzékelés, és létezésünk csodája a tudatosság. Az érzékelés és a tudatosság szétválaszthatatlan funkcionális egység.

Csak egyszer döntünk. Eldöntjük, hogy vagy harcosok, vagy közönséges emberek leszünk.
Második választásunk nincsen. Ezen a földön nincsen.

A harcos útja új életet ajánl az embernek, de ennek az életnek tökéletesen újnak kellett lennie. Nem vihetjük magunkkal ebbe az új életbe a régi rossz szokásainkat.

A harcosok bármilyen sorozat első eseményét tervnek vagy térképnek veszik, ami megmutatja, mivé alakul a következőkben.

Az emberi lények szeretik, ha megmondják nekik, mit tegyenek, de még jobban  szeretnek szembeszállni, és nem tenni azt, amit mondtak neki; s így többnyire megutálják azt az embert, aki tanácsot ad nekik.

Mindenkinek van személyes ereje valamire. A harcos számára az  a trükk, hogy a személyes erejét elvonja a gyengeségétől, és a harcosi céljára fordítsa.

Mindenki lát, és mégis úgy döntünk, hogy ne emlékezzünk arra, amit látunk.







Évek teltek el, a tanítóm már régen eltávozott, mire megírtam  Az erő második körét. A könyvből válogatott idézetek arra emlékeztetnek, mit mondott don Juan, ám ezeket az emlékeket valójában egy új helyzet, egy új felállás generálta. Egy másik játékos jelent meg színen: don Juan harcostársa, Florinda  Matus. Tanonctársaimmal megértettük, hogy az idős Florinda  azért nem távozhatott el don Juannal együtt, mert az ő feladata valamilyen úton-módon befejezni a kiképzésünket.
– Csak akkor leszel képes veszély nélkül fogadni egy nő parancsait, ha teljessé válsz – mondta don Juan. – De ez a nő nem  lehet akármilyen nő. Különlegesnek kell lennie, erősnek és könyörtelennek; csak ezek a jellemvonások gátolhatnak meg téged abban, hogy akkora macsó legyél, amilyennek különben szereted képzelni magad.
Természetesen jót nevettem a kijelentésén. Azt hittem, tréfál. De az az igazság, hogy egyáltalán nem tréfált. Egy nap Florinda Donner-Grau és Taisha Abelar visszatértek, és együtt elmentünk Mexikóba. Egy guadalajarai áruházban ténferegtünk éppen,  amikor belebotlottunk Florinda Matusba. Nála ragyogóbb hölgyet sosem láttam. Nagyon magas volt – 178 cm, vékony, szögletes alkatú, gyönyörű arcú, egyszerre idős, és nagyon fiatalnak látszó.
– Ó! Hát  itt vagytok – kiáltotta, amikor meglátott minket. – A három muskétás. A Pep Boys – Eenie, Meenie és Mo  (A Lelkes  Fiúk; sikeres autóalkatrész-kereskedők, vállalkozásuk logója három vigyorgó férfiarcot ábrázol – a ford.)! Már mindenütt kerestelek benneteket. És minden további magyarázat helyett egyszerűen átvette a hatalmat. Florinda Donner-Grau persze mérhetetlenül el volt ragadtatva, Taisha Abelar elképesztően visszafogott és zárkózott maradt, mint mindig, én viszont megalázva éreztem magam, s majdnem dührohamot kaptam. Úgy gondoltam, kizárt, hogy ez a felállás működjön. Konfrontálódni akartam ezzel a nővel abban a pillanatban, ahogy kinyitotta a nagy száját, és ilyen szavakkal üdvözölt: „Eenie, Meenie és Mo – a Pep Boys.”
Ám tartogattam a tarsolyomban bizonyos dolgokat. Ezek a kikezdhetetlen tartalékok siettek a segítségemre, és óvtak meg attól, hogy haragos vagy bosszús legyek. Álmomban sem hittem volna, hogy képes leszek Florindával ennyire nagyszerűen   együtt dolgozni. Vaskézzel kormányzott bennünket; vitán felül ő volt életünk királynője. Rendelkezett azzal az erővel és távolságtartással, hogy behangolásunk feladatát a legkifinomultabb módon vigye végbe. Nem hagyta, hogy belemerüljünk az önsajnálatba vagy a panaszkodásba, ha valami nem a szájunk íze szerint alakult. Egyáltalán nem hasonlított don Juanra. Hiányzott belőle a józanság, melyet azonban tökéletesen kompenzált hihetetlen gyorsasága. Egyetlen szempillantás alatt  átlátott bármely helyzetet, s azonnal a tőle elvárható módon cselekedett.
Az volt az egyik kedvenc szórakozása, hogy feltett egy formális kérdést a hallgatóságának: „Van itt valaki, aki tudja, mi az a gáznyomás?”. A legnagyobb komolysággal hozta fel, s amikor azt válaszoltuk, hogy nem, nincs, közölte: „Tehát akármit mondhatok, nem igaz?”, s összehordott mindenfélét, ami csak az eszébe  jutott. Néha olyan komikus dolgokat mondott, hogy a földön fetrengtünk nevettünkben. A másik  tipikus kérdése ez volt:  „Van itt valaki, aki ismeri a csimpánzok retináját? Nem?”,  és elkezdett óriási baromságokat kitalálni a csimpánzok retinájáról. Soha életemben nem szórakoztam jobban, mint Florinda társaságában. Rajongtam érte, és feltételek nélkül követtem.
Egyszer a csípőcsontom csúcsánál  tályog alakult  ki. Tudni kell, hogy évekkel ezelőtt beleestem egy kaktusztüskékkel teli hasadékba, s huszonöt tüske fúródott a testembe. Az egyiket vagy nem sikerült teljesen eltávolítani, vagy valamiféle kosz vagy törmelék maradt  hátra,  ami évek múlva elgennyesedett.
– Semmiség – nyugtatott meg az orvosom. – Csak egy kis gennyzacskó, amit fel kell nyitni. Pár perc, és kitisztítjuk.
Florindához fordultam tanácsért.
– Te vagy a nagual – jelentette ki. – Tehát vagy meggyógyítod magad, vagy meghalsz. Nincsen harmadik lehetőség, se köpönyegforgatás. Méghogy egy nagualt felvágjon egy orvos!  Azonnal elveszítenéd minden erődet. Egy nagual, aki egy gennyes kelésbe halt bele... micsoda szégyen!
A két társam, Florinda Donner-Grau és Taisha Abelar kivételével don Juan többi inasa mit se törődött Florinda Matussal. Félelmetes alak maradt a számukra. Sose engedte nekik szabadon azt tenni, ami akartak. Sosem tapsolt a hamis samanizmusuk kétséges hőstetteihez, és minden alkalommal megálljt parancsolt, amikor letértek a harcosok ösvényéről. Az erő második körében láthattuk, mennyit küszködtek ezek a tanítványok. Don Juan többi inasa ugyanis sokat veszített –egomániások lettek, ki-ki ment a maga útján, s a saját nagyszerűségét hirdette.
Bármi is történt innentől velem, arra mélyen rányomta a bélyegét Florinda Matus jelenléte. Ám ő maga sosem tolakodott előtérbe; a háttérben tevékenykedett, bölcsen, szórakoztatóan, és könyörtelenül. Florinda Donner-Grau és én úgy szerettük,  mint még senkit azelőtt. Amikor elment, a kis Florindára hagyta a nevét, az ékszereit, a pénzét, a báját és a savoir-faire-jét (képesség, hogy ügyesen forogjunk a művelt társaságban – a ford.).
Tudtam, nem én vagyok, akinek könyvet kellene írnia Florinda Matusról. Ha valaki megteheti ezt, az a kis Florinda, mint az ő igazi örököse, az igazi lánya. Florinda Matushoz hasonlóan én is homályban maradtam. Mindkettőnket don Juan helyezett a  háttérbe, hogy megtörje a harcos magányát, s hogy élvezzük utazásunkat e földön.

2011. szeptember 12.

Castaneda: Az idő kereke - Mesék az erőről


A harcos önbizalma nem azonos a hétköznapi ember önbizalmával. A hétköznapi ember az őt szemlélők tekintetében keresi a bizonyosságot, és ezt önbizalomnak nevezi. A harcos a saját mércéje szerint törekszik a feddhetetlenségre, és ezt alázatnak hívja. A hétköznapi ember az embertársaiba kapaszkodik, amíg a harcos a végtelenségre támaszkodik.

A harcos egyszer csak sok mindent megtesz, amit évekkel azelőtt nem tett volna meg. De nem a dolgok változtak meg, hanem a harcos önmagáról alkotott elképzelése.

A harcos előtt egyetlen út nyílik: ha következetesen és fenntartások nélkül cselekszik. Egy bizonyos ponton már eleget tud a harcos ösvényről ahhoz, hogy azzal összhangban viselkedjen, de még útját állják a régi szokásai és a mindennapos beidegződései.

Ha a harcos sikerrel jár, bármiről legyen is szó, a sikernek csendesen kell érkeznie; jókora erőfeszítéssel, de semmiképp sem feszültséggel és megszállottsággal.

A belső párbeszéd köti az embereket a mindennapi világhoz. A világ csakis azért ilyen vagy olyan, mert ilyennek vagy olyannak mondjuk magunknak. Csak akkor nyílik meg a sámánok világába vezető átjáró, ha a harcos megtanulta felfüggeszteni a belső párbeszédet.

A világról alkotott elképzelésünk megváltoztatása a samanizmus döntő pontja. És a belső párbeszéd felfüggesztése a végrehajtás egyedül lehetséges módja.

Ha a harcos megtanulja felfüggeszteni a belső párbeszédet, minden lehetségessé válik; a leghihetetlenebb elképzelések is megvalósíthatóak lesznek.

Az átjárót mindazon rejtelmes és titokzatos élményhez, amit a harcos átél, az nyitja meg, hogy fel tudja függeszteni az önmagával folytatott beszélgetést.

A harcos szembenéz a sorsával, és alázatosan fogadja, bármi legyen is az. Elfogadja önmagát, de kihívásként, és nem azért, hogy ürügyet találjon a sajnálkozásra.

A harcos alázata nem a koldus alázatossága. A koldus lépten-nyomon térdre rogyik, és a földön csúszik azok előtt, akiket magasabb rendűnek tekint; ugyanakkor megköveteli a nála alantasabbaktól, hogy csússzanak-másszanak előtte. Ezzel szemben a harcos senki előtt nem hajtja meg a fejét, ugyanakkor azt sem engedi meg senkinek, hogy fejet hajtson neki.

Vigasz, menedék, félelem; ezek a szavak hangulatokat kreálnak, melyeket megtanultunk elfogadni, anélkül, hogy egyetlenegyszer is megkérdőjeleztük volna az értéküket.

Embertársaink fekete mágusok, és aki velük tart, az is fekete mágussá válik. Gondoljunk csak bele! Le tudunk-e térni az útról, amit az embertársaink kijelöltek a számunkra? Ha velük tartunk, örökre behatárolják a gondolatainkat és a tetteinket, ez pedig rabszolgaság. A harcos viszont szabad mindezektől. A szabadság drága, de nem megfizethetetlen. Tehát rettegjünk
csak azoktól, akik fogva tartanak, a gazdáinktól! Ne arra vesztegessük az időnket és az erőnket, hogy a szabadságtól félünk.

Az a baj a szavakkal, hogy örökösen arra késztetnek, hogy úgy érezzük, végre fényt derítettünk valamire, de ha szembekerülünk a világgal, akkor rendre csődöt mondanak, és megint oda lyukadunk ki, hogy értetlenül bámulunk.

A harcos ezért inkább cselekszik, mint beszél, és ennek eredményeként a világ újabb leírásához jut, ahol a beszéd elveszíti a jelentőségét, az új tetteknek pedig újak a visszatükröződéseik.

A harcos eleve halottnak tekinti magát, tehát semmit sem veszíthet. A legrosszabb már megtörtént vele, így aztán tiszta és nyugodt lelke. Akár a szavait, akár cselekedeteit tekintjük, sosem kétséges, hogy mindent meglát.

Igencsak különös ügy a tudomás, kiváltképp a harcosoknak. Egyszer csak itt van, elárasztja a harcost, aztán odébbáll.

A tudomás lebegve érkezik a harcoshoz, mint az aranypor szemcséi, ugyanaz a por, mint ami a pillék szárnyát borítja. A harcos számára a tudomás olyan, mintha esőként záporoznának rá az aranyszemcsék.

Valahányszor megszakad a belső párbeszéd, a világ összeomlik, és egészen szokatlan oldalaink bukkannak a felszínre, olyanok, amiket egyébként szigorú felügyelet alatt tartanak a szavaink.

A világ kifürkészhetetlen, akárcsak mi, és mindazok a lények, akik ebben a világban léteznek.

A harcos nem úgy diadalmaskodik, hogy fejjel megy a falnak, hanem úgy, hogy megkerüli a falat. Nem rombolja le a falat, hanem átugrik rajta.

A harcosnak azt az érzést kell táplálnia magában, hogy mindene megvan ahhoz a rendkívüli utazáshoz, ami az élete. Egyetlen dolog számít neki: életben lenni. Az élet önmagában elegendő, önmagát indokolja és maradéktalanul teljes. Így aztán minden beképzeltség nélkül elmondhatjuk, hogy életben lenni minden tapasztalatok végső tapasztalata.

Egy átlagember azt hiszi, hogyha behódol a kétségeinek és a bánatainak, az az érzékenység, a szellemiség jele. Nos, legyünk őszinték: mi sem áll távolabb egy közönséges embertől, mint az érzékenység. Kicsinyes elméje tudatosan teszi magát szörnyeteggé vagy szentté, de az igazság az, hogy mindez túlságosan kicsiny a szörnyű vagy szent mérhetetlenséghez képest.

Harcosnak lenni nem azon múlik, hogy akarunk-e harcos lenni. Inkább végtelen küzdelem, ami életünk legutolsó pillanatáig folytatódik. Senki nem születik harcosnak, ugyanúgy, ahogy senki nem születik átlagembernek. Ezzé is, azzá is mi tesszük magunkat.

A harcos nem hal meg könnyen. A halálnak küzdenie kell, hogy elragadja. A harcos nem hódol be neki.

Az emberi lények nem tárgyak; nincs szilárdságunk. Kerekded fénylő lények, határok nélkül. A tárgyak és a szilárdság világa pusztán egy leírás, ami arra szolgál, hogy kényelmesen átlábaljunk a földön.

Az emberi lényeket értelmük arra készteti, hogy elfeledjék, hogy ez a leírás csupán egy leírás.
Mielőtt ráeszmélhetnének minderre, már kelepcébe is ejtették önmaguk teljességét egy ördögi körben, amelyből ritkán tudnak kitörni életünk során.

Az emberi lények észlelők, ám az észlelt világ káprázat. Illúzió – leírás hozta létre, amit születésünk pillanatától mesélnek nekünk. Lényegében tehát azt a világot, amit az értelmünk fenn akar tartani, egy leírás teremtette, melynek merev és sérthetetlen szabályait értelmünk megtanulja elfogadni és megóvni.

Fénylényekként titkos kincsünk, hogy van valamink, amit szinte sosem használunk: a szántszándék. 

A sámánok ugyanúgy manővereznek, mint a hétköznapi emberek. Ez is, az is fenntart egy leírást, a hétköznapi ember az értelmével, a sámán a szántszándékával. Mindkét leírásnak adottak a szabályai, azonban a sámánoknak van egy előnye: a szántszándék átfogóbb az értelemnél.

Az ember csak harcosként viselheti el a tudomás útját. A harcos nem panaszkodik és semmit nem sajnál. Az élete végtelen kihívás, márpedig a kihívás nyilvánvalóan nem lehet sem jó, sem rossz. A kihívás egyszerűen az, ami: kihívás.

Az alapvető különbség a hétköznapi ember és a harcos között az, hogy a harcos mindent kihívásnak tekint, míg a hétköznapi ember áldásnak vagy átoknak.

A harcos ütőkártyája, hogy hit nélkül hisz. De nyilvánvalóan nem elég, ha csak úgy azt mondja, hogy hisz, és aztán mindent ugyanúgy csinál. Az túl könnyű lenne. Az erőfeszítés nélküli hit felment a helyzet további vizsgálata alól.

A harcos valahányszor beleveti magát a hitbe, döntésként teszi. De a harcos nem választja a hitet, neki muszáj hinnie. Ez a fajta hit részéről a legbensőbb elkötelezettség kifejezése.

A halál nélkülözhetetlen összetevője annak, amit úgy hívhatunk: muszáj hinni. A halál tudatossága nélkül  halhatatlannak érezzük magunkat. A halál tudatossága nélkül minden közönséges és kisszerű. Csak mert a harcos tudja, hogy a halál cserkészik utána, látja a világot mérhetetlen rejtélynek, és érti meg ilyenformán azt.

Az erő mindig elérhetővé teszi az esély egy morzsáját a harcos számára. A harcos művészete, hogy örökké folyékony marad, hogy bármikor lecsaphasson ezekre a morzsákra.

Az átlagemberben csak akkor tudatosul valami, amikor gondolkodnia kell róla; a harcosnak azonban az az alapállapota, hogy mindig mindennek a tudatában van.

Teljességünk szerfelett rejtélyes dolog. Igen csekélyke részével az élet legbonyolultabb feladatait is elvégezhetjük. Ám amikor meghalunk, önmagunk maradéktalan teljességével halunk meg.

A harcos aranyszabálya, hogy olyan körültekintően hozza meg a döntéseit, hogy semmi nem lepheti meg, és még kevésbé apaszthatja el az erejét.

Amikor a harcos eldönti, hogy cselekedni fog, felkészül a halálra. És amikor halálra készen cselekszik, nem eshet csapdába és nem érheti váratlan meglepetés. Minden szelíden a helyére simul, mert semmire sem számít.

A harcosnak először is arra kell megtanítania a növendékét, hogyan cselekedjen hit nélkül, az eredmény elvárása nélkül – cselekedni magáért a cselekvés kedvéért. A tanító sikere attól függ, milyen jól, mennyire harmonikusan vezeti be a tanítványát ebbe a különleges összefüggésbe. Hogy segíthessen a tanítványának eltörölni a személyes történetét, a harcosnak három technikát kell oktatnia: az önhittség elvesztése, a felelősség vállalása tetteinkért és a halál tanácsadóként való alkalmazása. E három módszer üdvös hatása nélkül a személyes történet elvesztése megbízhatatlanná, határozatlanná és fölöslegesen kétkedővé tenné a tanítványt önmagával és a tetteivel szemben.

Nincs rá mód, hogy egyszer és mindenkorra megszabaduljunk az önsajnálattól; megszabott helye és jellege van a az életünkben, jól felismerhető homlokzata. Így, amint lehetősége nyílik rá, az önsajnálat azonnal az előtérbe nyomakszik. Történelme van. De ha megváltoztatjuk az önsajnálat homlokzatát, azzal kevésbé szembetűnő helyre állítjuk. Az ember azzal változtatja meg a homlokzatot, hogy áthelyezi annak elemeit. Az önsajnálat hasznos a személynek, mert vagy fontosnak és jobb körülményekre, jobb bánásmódra méltónak érzi magát tőle, vagy mert vonakodik vállalni a felelősséget azokért a tettekért, melyek az önsajnálatot kiváltó állapotba juttatták.
De az önsajnálat homlokzatának megváltoztatása csak annyit jelent, hogy az ember másodlagos helyet jelöl ki a korábban fontos elemeknek. Az önsajnálat még mindig létező jellemvonás, csak mostantól a háttérbe húzódik; ahogy eddig a küszöbön álló halál elképzelése, az alázatosság és a felelősségvállalás is megbújt a háttérben. A harcos addig a pillanatig nem használja ezeket a létező ideákat, amíg harcos nem lesz. 

A harcos tudomásul veszi a fájdalmát, de nem hódol be neki. Így a harcos hangulatát, amikor belép az ismeretlenbe, nem valamiféle szomorúság jellemzi; ellenkezőleg, boldog, mert tudatában van a szerencséjének, bízik benne, hogy feddhetetlen a szelleme, és mindenekfölött tisztában van a tettével. A harcos boldogsága abból ered, hogy elfogadja a sorsát, és őszintén felméri, mi vár rá.









A Mesék az erőről végső bukásom tükre: abban az időben ugyanis, amikor a könyvben leírt események játszódtak, mélyreható érzelmi felzúduláson mentem keresztül – ezt az állapotot a harcos csődje kifejezéssel írhatnám le. Don Juan Matus eltávozott,   és négy tanítványát hátrahagyta. Mindegyikünk személyre szabott feladatot kapott tőle; ám én a saját feladatomra úgy tekintettem, mint egyfajta látszatgyógyszerre, mely aligha bír bármiféle értékkel, legalábbis a veszteségemhez viszonyítva.   Nem láthattam többé don Juant – keserűségemet hogyan csillapíthatta volna bármilyen alibi tevékenység?
Életemben először könyörögtem don Juannak; közöltem vele, hogy azt akarom, vigyen magával.
– Még nem állsz készen – válaszolta. – Légy realista!
– De egy szempillantás alatt fel tudok készülni! – bizonygattam.
– Nem kétlem. Biztosan készen leszel, de nem az én számomra. Én tökéletes hatékonyságot követelek. Feddhetetlen szántszándékot követelek, kikezdhetetlen fegyelmet, amivel te még nem rendelkezel. De majd fogsz. Egy nap eléred, de nem ma.
– De neked van elég erőd, hogy magaddal vigyél, don Juan, ilyen nyers és tökéletlen állapotban is!
– Valószínűleg. De nem teszem, mert az rád nézve szégyenteljes pazarlás lenne. A szavamat adom, hogy mindent el fogsz veszíteni. Ne ragaszkodj. A ragaszkodásnak nincs helye a harcosok világában.
Ennyi elég volt, hogy megtorpanásra késztessen. Belül azonban továbbra is vágytam rá, hogy elmenjek vele. Sóvárogtam a kaland után, át akartam hágni a normálisnak tartott valóság határait.
Aztán eljött a pillanat, és don Juan elhagyta a világot – színes, ködszerű fényességgé változott, tiszta energiává, ami szabadon  áramlik az univerzumban. Óriásinak éreztem a veszteséget, s legszívesebben meghaltam volna. Megtagadtam, eldobtam mindent, amit don Juan mondott, és tétovázás nélkül leugrottam a sziklapárkányról. Úgy okoskodtam, hogy ha így teszek, don Juannak ki kell ragadnia engem a halálból, és magával kell vinnie, hogy megóvja tudomásom utolsó szikráját. 
De bizonyos okokból, melyek szokványos okoskodás helyett csak sámáni nézőpontból magyarázhatók, mégsem haltam meg.  Három társam és én itt maradtunk magunkra ebben a világban, s hogy még gyötrőbb legyen a magányosságom, kezdtem úgy gondolni magamra, mint egyfajta provokatőrre vagy kémre, akit don Juan homályos céllal hagyott hátra.
A Mesék az erőről szövegéből vett idézetek megmutatják, hogy a világnak van egy eddig ismeretlen oldala is. S most nem a sámáni, hanem a hétköznapi világról beszélek. Don Juan szerint hétköznapi világunk hihetetlenül rejtélyes és gazdag, s csupán annyi kell, hogy csodáit a kellő elkülönültséggel szakasszuk le. Sőt, a szenvedély és önmagunk elengedése még az elkülönültségnél is fontosabb.
– Egy harcosnak szeretnie kell ezt a világot – figyelmeztetett don Juan. –  A világ most közönségesnek látszik, de ha szeretni tudod, meg fog nyílni, és felfedi előtted a csodáit.
A Sonorai sivatagban voltunk éppen, amikor erről beszélt.
– Fenséges érzés – mondta – itt lenni, ebben a csodás sivatagban.  Nézd azoknak a hegyeknek a szabálytalan csúcsait! Rég kihunyt vulkánok lávájából születtek. Hát nem pompás obszidiánrögök után kutatni? Ezeket a köveket hatalmas hőség hozta   létre, s máig őrzik eredetük nyomait: duzzadnak az erőtől. Egészen kivételes dolog, hogy céltalanul kóborolhatunk azok között a csipkés csúcsok között. Tudtad, hogy az itt heverő kvarckristályok fogják a rádióhullámokat?
– Lenyűgöző kép, nem igaz? De van egy szépséghibája: ennek, vagy bármely más világnak a csodáit csak egy harcos pillanthatja meg. Egy hideg, összeszedett és közömbös harcos, akit már megedzettek az ismeretlen támadásai. Te még nem vagy elég edzett, de köteles vagy törekedni erre az állapotra. Ha elérted, kezdhetünk el a végtelenben tett kalandozásról beszélni.
Harmincöt évet töltöttem azzal, hogy elérjem a harcosi érettséget. Leírhatatlan helyeket kerestem fel, miközben az ismeretlen  támadásai által megedzett harcos állapotának elérésére törekedtem. Diszkréten és észrevétlenül távoztam, és ugyanígy tértem vissza. A harcosok ténykedése csendes és magányos, jövés-menésük senkinek sem tűnik fel. A harcosi érettség keresése minden más módon felesleges figyelmet keltene, ami nem tanácsos. 
A fenti idézetek mindig meghatnak, s arra emlékeztetnek, hogy az ősi Mexikó sámánjainak szántszándéka ma is kikezdhetetlenül működik. Az idő kereke csak forog és forog kérlelhetetlenül, s arra késztet, hogy vájatokba tekintsek, melyekre nincs szó, ám amelyek mégis összefüggő tapasztalást adnak. – Elég az hozzá – jegyezte meg egyszer don Juan –, hogy mind a sámáni, mind a hétköznapi világ olyannyira magával ragadó, hogy csak eltévelyedettségünk miatt siklunk el felette. S elmagyarázni egy eltévelyedett lénynek, hogy mit jelent elveszve lenni az idő kerekének vájataiban a legabszurdabb dolog, amire harcos vállalkozhat. Éppen ezért a harcos biztos benne, hogy utazása kizárólag harcos mivoltának köszönhető.

Castaneda: Az idő kereke:- Ixtláni utazás



Nagyon ritkán jövünk rá, hogy bármit, bármikor kivethetünk az életünkből egyetlen szempillantás alatt.

Ne foglalkozzunk fényképekkel és hangfelvételekkel. Ezek egy kába élet koloncai. A szellemmel foglalkozzunk, ami mindig jelen van.

A személyes történetünket állandóan meg kell újítanunk azzal, hogy minden tettünket elmeséljük szüleinknek, rokonainknak, barátainknak. Ezzel szemben egy harcosnak nincs személyes története, ezért magyarázatra sincs szüksége; senki sem haragszik a cselekedetei miatt, senki sem csalódik benne. És ami a legfontosabb, senki sem köti gúzsba a gondolataival és az elvárásaival.

Amikor semmi sem biztos, éberek vagyunk, és mindig ugrásra készen állunk. Izgalmasabb nem tudni, melyik bokorban lapul a nyúl, mint úgy viselkedni, mintha mindent tudnánk.

Amíg valaki azt érzi, hogy ő a legfontosabb a világon, nem tudja kellően értékelni a környező világot. Olyan, mint a szemellenzős ló, csak magát látja, minden mástól elkülönülve.

A halál örökös társunk. Mindig a bal oldalunkon van, karnyújtásnyi távolságra mögöttünk. A halál a harcos egyetlen bölcs tanácsadója. Amikor csak a harcos azt érzi, hogy mindennek vége, és rögtön megsemmisül, odafordul a halálához és megkérdezi, hogy igaz-e. A halála megmondja majd, hogy téved és az ő érintésén kívül semmi sem számít. „Még nem érintettelek meg” – szól majd halála.

Amikor egy harcos elhatározza magát valamire, mindent meg kell tennie érte, de felelősséget kell vállalnia azért, amit csinál. Akármit is tesz, először is azt kell tudnia, hogy miért teszi, majd cselekednie kell, anélkül, hogy kétkedne a tettében, vagy megbánná azt.

Olyan világban, ahol a halál vadászik, nincs idő a megbánásra és a kételkedésre. Csak a döntésre van idő.

Nem fontos, mi az elhatározás tárgya. Semmi sem lehet fontosabb, sem kevésbé fontos más dolognál. Ahol a halál vadászik, ott nincs kicsi meg nagy döntés. Csak döntések vannak, amelyeket elkerülhetetlen halálunk színe előtt hozunk.

Egy harcosnak az útja egy bizonyos pontján meg kell tanulnia elérhetővé és elérhetetlenné válni. Értelmetlen folyton elérhetőnek lenni, ahogy az is értelmetlen, hogy úgy rejtőzzön, hogy mindenki tudja, hogy rejtőzik.

Egy harcos számára az elérhetetlenség azt jelenti, hogy finoman érinti a környező világot, aztán továbbáll. Tudatosan kerüli, hogy kimerítse magát és a többieket. Nem használja ki, nem facsarja ki az embereket, amíg össze nem fonnyadnak, különösen azokat, akiket szeret.

Amikor valaki aggódik, kétségbeesésében mindenhez ragaszkodik; és ha ragaszkodik, elkerülhetetlenül kimeríti azt, akihez vagy amihez ragaszkodik. Ellenben a harcos-vadász tudja, hogy újra és újra vadat fog a csapdájába csalni, nem aggódik hát. Az aggódás elérhetővé változtat. Önkéntelenül is elérhetők leszünk tőle.

A harcos-vadász közelről foglalkozik a világával, de elérhetetlen is ugyanezen világ számára. Könnyedén érinti meg, addig marad, ameddig maradnia kell, majd sebesen továbbmegy, és alig hagy nyomot maga után.

A harcos-vadász élete nemcsak abból áll, hogy csapdát állít. Egy harcos-vadász sem azért ejt zsákmányt, mert kelepcét állít, vagy mert ismeri a zsákmánya szokásait, hanem azért, mert saját magának nincsenek szokásai. Ebben rejlik az előnye. Egyáltalán nem olyan, mint a szigorúan megszabott szokású, kiszámítható furcsaságokat művelő állatok, amelyekre vadászik; ő szabad, folyékony, kiszámíthatatlan.

Egy átlagember számára azért fura a világ, mert amikor nem unja, akkor valami nem tetszik benne neki. Egy harcos számára azért fura a világ, mert rendkívüli, fenséges, titokzatos, felfoghatatlan.

Egy harcosnak felelősséget kell vállalnia, amiért itt van ezen a csodálatos világon, ebben a csodálatos pillanatban.

Egy harcosnak meg kell tanulnia minden cselekedetét értékessé tenni, mert csak rövid ideig lesz itt; túlságosan is rövid az ideje ahhoz, hogy a világ minden csodájának tanúja lehessen.

A tettekben erő van. Különösen akkor, amikor a harcos tudja, hogy az utolsó csatáját vívja. Különös, mindenünket átjáró boldogsággal jár, amikor teljes tudatában cselekszünk annak, hogy amit teszünk, könnyen az utolsó földi csatánk lehet.

A harcos figyelmét a halál és a saját maga közötti kapcsolatra összpontosítja. Megbánás, szomorúság és aggodalom nélkül összpontosít arra, hogy nincs ideje, és hagyja, hogy cselekedetei ebből fakadjanak. Minden, amit csinál, az utolsó földi csatája! Csak így lesz jogos erő a tetteiben.
Különben élete végig úgy viselkedne, mint egy bolond.

A harcos-vadász tudja, hogy a halála vár rá és könnyen lehet, hogy az, amit éppen csinál, élete legutolsó csatája a Földön. Csatának nevezi, hiszen küzdelem.

A legtöbben minden küzdelem, minden gondolkodás nélkül váltanak egyik tettről a másikra. A harcos-vadász azonban minden tettét előre felméri; és mivel bensőségesen ismeri halálát, megfontoltan cselekszik; mintha minden, amit tesz, az utolsó földi csatája lenne.

Bolond, aki nem veszi észre a harcos-vadász előnyét embertársaival szemben.

A harcos-vadász megadja utolsó csatájának a kellő tiszteletet. Magától értetődő, hogy utolsó földi csatájában a tőle telhető legjobbat adja. Így a legjobb érzés. Ez tompítja félelme élét.

A harcos tökéletes vadász, és erőre vadászik: nem részeg, nem bolond, nincs sem ideje, sem szándéka ámítani, önmagának hazudni, vagy akár egy rossz mozdulatot is tenni. Számára ehhez túl nagy a tét. A tét a saját megzabolázott, rendszeres élete, melyet oly hosszan alakított tökéletessé és összeszedetté. Nem fogja mindezt eldobni magától holmi ostoba tévedés miatt, azért, mert valamit másnak vél.

Az embernek, minden embernek kijár az emberi élet: öröm, szenvedés, szomorúság és küzdelem.

A tettek természete lényegtelen, ha valaki harcos. Ha a lelke eltorzult, akkor ki kell javítania – meg kell edzenie és tökéletesítenie –, hiszen nincs még ehhez fogható, érdemes feladat egész életünkben. A lelket nem egyengetni, egyet jelent a halál keresésével, ami nem más, mint a semmi keresése, hiszen a halál mindenképpen legyűr majd minket.

A harcos lelkének tökéletesítése átmeneti emberlétünk egyetlen igaz feladata!

A világ legnehezebb dolga a harcos hangulatának elsajátítása. Semmi értelme szomorkodni, panaszkodni, mindezt még jogosnak is érezni, és azon rágódni, hogy valaki állandóan keresztbe tesz nekünk.

Senki nem tesz keresztbe senkinek, legkevésbé egy harcosnak.

A harcos vadászik. Kiszámít mindent. Ez az uralom. De amikor kiszámította, cselekedni kezd. Elengedi magát. Ez az elengedettség.

A harcos nem a szél kényének-kedvének kitett levél. Senki sem kényszerítheti, senki sem veheti rá, hogy ártson magának, vagy a meggyőződése ellen tegyen. A harcos az életben maradásra hangolódott, és a lehető legtökéletesebb módon marad életben.

Az ember hatalma korlátolt, s a harcos csak ember. Nem képes megváltoztatni halálának tervét. De az erőt elképesztő nehézségeken keresztül gyűjtő feddhetetlen szelleme kétségtelenül meg tudja állítani a halált egy pillanatra, mely elég ahhoz, hogy utoljára örvendezzen erejének összegyűjtésében. Mondhatjuk, hogy ez gesztus a halál részéről azok számára, kiknek feddhetetlen a lelkük.

Nem fontos, hogyan nevelkedtünk. A személyi erőtől függ minden tettünk. Az ember nem más, mint személyi erejének összege, s ez határozza meg, hogyan él és hal meg.

A személyi erő: érzés. Mintha szerencsés lenne az ember. Nevezhetnénk hangulatnak is. Személyi erőt mindenki a saját származásától függetlenül szerezhet egy életen át tartó küzdelem árán.

A harcos úgy tesz, mintha tudná, hogy mit csinál, pedig tulajdonképpen semmit sem tud.

A harcos nem érez semmiféle tette miatt bűntudatot, mert énünkre érdemtelenül nagy hangsúlyt helyez, ha tetteinket kicsinyesnek, gonosznak, vagy csúnyának ítéljük.

A dolog nyitja az, hogy mit hangsúlyozunk. Vagy nyomorulttá tesszük magunkat, vagy erőssé.
Ugyanannyi munkába kerül.

Attól a naptól kezdve, hogy megszületünk, elkezdik mondani nekünk, milyen a világ, folyton mesélik, hogy így és emígy történnek a dolgok; ennélfogva természetesen nem tudjuk másként látni a világot, mint amilyennek a többi ember mondja.

A harcos művészete az, hogy kiegyensúlyozza az emberlét rettenetét az emberlét rettenetét az emberlét csodálatosságával.






Az  Ixtláni utazás című könyvemet igencsak titokzatos légkörben írtam. Don Juan Matus szélsőségesen  pragmatikus   alapelveket alkalmazott hétköznapi viselkedésemre. Felvázolt néhány gyakorlati lépést, és azt várta, hogy pontosan kövessem őket. Három feladatot adott, amelyeknek a leghalványabb közük sem volt evilági – vagy éppen bármely más világi – ténykedésemhez.
Azt akarta, hogy a hétköznapok során minden elérhető eszközzel próbáljam eltörölni a múltamat, szüntessem meg a szokásaimat és végül taszítsam le a trónjáról fontosságom érzését.
– Hogyan tudnám mindezt véghezvinni, don Juan? – kérdeztem.
– Fogalmam sincs – válaszolta. – Senki sem sejti előre, hogyan hajthat végre ilyesmit gyakorlatias és hatékony formában. De  végül mindig sikerrel járunk, anélkül, hogy tudnánk, mi sietett a segítségünkre.
– Ugyanazzal a nehézséggel nézel szembe, mint én – folytatta. – Biztosíthatlak, hogy mindkettőnk problémáját a változásra   ösztönző idea hiánya okozta. Én is ugyanezt a feladatot kaptam a tanítómtól, s ahhoz, hogy megoldjam, csupán arra az ideára  volt szükségem, hogy a feladat elvégezhető. Amikor megvolt az ideám, sikerrel jártam, bár ki tudja, hogyan. Azt ajánlom, tedd te is ugyanezt.
A legnyakatekertebb panaszkodásba kezdtem: figyelmeztettem don Juant, hogy társadalomtudósként gyakorlati vezérfonalat   szoktam követni, nem pedig homályos sejtéseket. Kézzelfogható eszközökre van szükségem, nem csodákra!
– Mondhatsz, amit akarsz – válaszolta don  Juan nevetve. – Ha kipanaszkodtad magad, úgyis elfelejted az összes aggályodat, és megteszed majd, amire kértelek.
Don Juan jól mondta. Csupán egy ideára volt szükségem, pontosabban, énem egyik titokzatos része tudattalanul valóban csupán egy ideára vágyott. Ezzel szemben annak az „énemnek”, melyet egész életemben ismertem, végtelenül többre volt  szüksége egy ideánál – azt akarta, hogy kiokítsák, ösztönözzék és terelgessék. Végül sikerrel jártam, ám ez annyira kíváncsi   tett, hogy színtiszta élvezetet leltem a szokásaim megszüntetésében, a fontosság érzetétől való megszabadulásban és a múltam eltörlésében.
– A harcos út közepébe csöppentél – magyarázta don Juan rejtélyes sikerem okát.
Lassan és módszeresen kalauzolta tudomásomat, hogy egyre intenzívebben összpontosítsak a harcoslét fogalmának absztrakt kiművelésére, amit don Juan harcos ösvénynek, harcos útnak nevezett. Kifejtette, hogy a harcos út egy ideákból álló építmény, melynek alapjait az ősi Mexikó sámánjai fektették le.
Az ősi sámánok látták az univerzumban szabadon áramló energiát, és ennek megfelelően rendezték el a tudásukat. Éppen   ezért a harcos út energetikai tények, végső igazságok kiegyensúlyozott halmaza, melyeket kizárólag az univerzumban áramló   energia folyásiránya határoz meg.
Don Juan kategorikusan kijelentette, hogy a harcos út tekintetében semmi sem képezheti vita tárgyát, semmit sem lehet megváltoztatni. A harcos ösvény önmagában tökéletes szerkezet. Követőjét megkérdőjelezhetetlen energetikai tények vezérlik,  melyeknek értékét  vagy funkcióját illetően nincs helye okoskodásnak.
A régi sámánok nevezték ezt a konstrukciót harcos útnak, mert  magában foglalt minden létező lehetőséget, amellyel egy harcos szembetalálhatja magát a tudás ösvényén. Don Juan szerint az ősi sámánok valóban képesek voltak belefoglalni absztrakt struktúráikba mindent, ami emberileg lehetséges.
A harcos út olyan építményhez hasonlatos, melynek minden eleme ugyanazt a célt szolgálja: a harcos lelkületét a sámáni   beavatott szerepében rögzíteni, hogy ténykedése egyszerre legyen könnyed és átgondolt. Don Juan egyértelműen leszögezte,   hogy a harcos út létfontosságú, s nélküle a sámáni beavatott hajótörést szenvedne az univerzum mérhetetlenségében.
Don Juan úgy vélte, a harcos út megalkotása nemcsak az ősi mexikói sámánok legdicsőségesebb tette, de egyben törekvéseik megkoronázása, s józanságuk kvintesszenciája is.
– A harcos út rettenetesen fontos, ugye don Juan? – kérdeztem tőle egyszer.
– A  rettenetesen fontos enyhe kifejezés. A harcos út minden. Mentális és fizikai egészségünk forrása. Nem tudom másképp   elmagyarázni. Hogy az ősi mexikói sámánok képesek voltak megalkotni ezt a rendszert, számomra azt jelenti, hogy elérték erejük teljét, boldogságuk, örömük tetőpontját.
Pragmatikus szinten – ahogy akkortájt szerintem megítéltem a dolgokat – lehetetlennek tűnt számomra a harcos ösvényt alaposan és torzításmentesen megvizsgálni, hogy elfogadhassam vagy elutasíthassam. Minél többet beszélt tehát don Juan a harcos útról, én annál inkább úgy éreztem, hogy az egész valamiféle csel, amivel meg akar fosztani lelki egyensúlyom maradékától is.
Látható, hogy don Juan rejtett módon próbált tanítani – ám az Ixtláni utazásból válogatott idézetek elképesztően tisztán megmutatják, hogy milyen módszert is követett. Én ugyan nem voltam tudatában, de ő rohamtempóban üldözött, mígnem végül már a nyakamba lihegett. Újra és újra felmerült bennem, hogy minden hátsó szándék nélkül egyszerűen csak el kellene fogadnom a másik kognitív rendszer létezését; aztán eltelt egy kis idő, és én megint csak fütyültem az egészre, s egyáltalán nem izgatott, hogy mi történik.
Természetesen mindig nyitva állt a menekülés lehetősége, ám végeredményben ez sem tűnt tarthatónak. Aztán valahogyan, don Juan közreműködésének vagy annak köszönhetően, hogy naponta megéltem a harcosság koncepcióját, megedződtem, s nem féltem többé. Lépre mentem, de ez már nem jelentett semmit. Csak azt tudtam, hogy ott vagyok, és abban a percben don Juannal vagyok.