A washingtoni nagy törzsfőnök azt üzente, meg kívánja vásárolni a földünket. A nagy törzsfőnök elküldte nekünk barátságának és jóakaratának szavait is. Ez megtisztelő számunkra, mert jól tudjuk, őneki a mi barátságunkra nincs szüksége. S megfontoljuk az ajánlatát, mert tudjuk, ha nem fogadjuk el, talán majd eljön a fehér ember, és puskával veszi el a földünket.
Hogyan lehet az égboltot vagy a föld
melegét megvásárolni vagy eladni? Ez a fogalom számunkra ismeretlen. Ha
nem birtokoljuk a levegő üdeségét és a víz csillámlását, hogyan
vásárolhatja azt tőlünk meg?
Majd eldöntjük, mitévők legyünk. Amit
Seattle törzsfőnök mond, abban a washingtoni nagy törzsfőnök ugyanúgy
biztos lehet, ahogy a fehér testvéreink az évszakok váltakozásában
biztosak. Az én szavaim olyanok, akár a csillagok, nem enyésznek el.
Népem gondolkodása és tapasztalata
szerint e Föld minden darabja: a fenyők fénylő levelei, a vízpart
fövenye, a sötét erdőket megülő köd, minden irtás, minden zümmögő bogár
szent. A fákban szétáradó nedvek a rézbőrű emberek emlékét éltetik
tovább.
Amikor a fehérek halottai útra kelnek,
hogy a csillagok közt bolyongjanak, elfelejtik a földet, ahol születtek.
A mi halottaink sohasem felejtik el ezt a csodás szépségű földet, mert a
föld a rézbőrű embernek édesanyja. Részei vagyunk a földnek, és a föld
része mindannyiunknak. Nővérünk minden illatozó virág, és fivérünk az
őz, a ló és a nagy szirti sas. A sziklás magaslatok, a termékeny rétek, a
ló testének és az ember testének melege – mindez összetartozik.
Egyetlen család.
Ha tehát a washingtoni nagy törzsfőnök
azt üzeni nekünk, hogy meg akarja vásárolni a földünket, sokat kíván
tőlünk. A nagy törzsfőnök azt is tudatja velünk, hogy ad majd nekünk egy
olyan helyet, ahol kényelmesen és magunk közt élhetünk. Ő lesz az
apánk, és mi a gyermekei leszünk. De vajon lehet-e ez így valaha is?
Isten a fehérek népét szereti, és
elhagyta rézbőrű gyermekeit. Gépeket ad a fehér embernek, hogy
munkájában segítse, és nagy falvakat épít neki. A fehér törzsfőnök népe
napról napra hatalmasabb. Nemsokára elárasztja ezt az egész tájat, ahogy
a váratlan esők után a vízmosásokban lezúduló folyóink szokták. Az én
népem olyan, mint a visszahúzódó dagály – csakhogy nem tér többé vissza.
Nem, mi két különböző faj vagyunk.
Gyermekeink nem játszanak egymással, és véneink nem ugyanazokat a
történeteket mesélik. Isten a fehér ember népéhez pártolt, mi árván
maradtunk.
A nagy törzsfőnök ajánlatát földünk
megvásárlására megfontoljuk. Nem lesz könnyű a döntés, mert nekünk szent
ez a föld. Szeretjük ezeket az erdőket. Valahogy mi mások vagyunk.
Számunkra a patakok és a folyók csillámló vize nem csupán víz, őseink
vére az.
Ha eladjuk a fehér embernek ezt a
földet, tudnia kell, hogy szent ez a táj, és gyermekeit meg kell
tanítania rá, hogy szent, és hogy a tavak áttetsző vizében minden
tovaringó kép az én népem életének hagyományait és eseményeit őrzi.
A víz csobogása az én őseim hangja. A
folyók testvéreink – megoltják szomjunkat. A folyók hátukra veszik a
kenuinkat, és táplálják gyermekeinket. Ha eladjuk ezt a tájat, a fehér
embernek meg kell tanulnia, és gyermekeit is meg kell tanítania, hogy a
folyók a testvéreink, a mieink és az övéik, és mától fogva jónak kell
lennie a folyókhoz, ugyanúgy, ahogy minden más testvéréhez jó.
A rézbőrű embernek folyvást hátrálnia
kell az előrenyomuló fehér ember elől, ahogy a hajnali köd húzódik
vissza napkeltekor az erdőbe. De apáink hamva szent, sírja megszentelt
föld, s így nekünk szentek ezek a dombok, ezek a fák, szent ez a darab
föld.
Tudjuk, hogy a mi érzelmeinket a fehér
ember nem érti meg. Számára ez ugyanolyan föld, mint bármely másik, mert
idegen, aki éjszaka érkezik, és elveszi a földtől mindazt, amire
szüksége van.
Neki a föld nem testvére, hanem
ellensége, és mihelyt meghódította, továbbáll. Elhagyja apái sírját – és
nem gondol többé vele. Elorozza gyermekei leendő földjét, és nem gondol
vele. Elfelejti atyái sírját és gyermekei jogát arra, hogy
megszülessenek. Úgy bánik édesanyjával, a földdel, és testvérével, az
éggel, mint holmi eladásra vagy zsákmányolásra való dologgal, eladja,
akár a juhot vagy a csillogó gyöngyöt. Mohósága elnyeli a földet, és nem
hagy hátra mást, csak sivatagot.
Nem tudom, a mi természetünk más, mint
az övé. Városai látványa fáj a rézbőrű embernek. Talán azért, mert a
rézbőrűek vadak, és nehéz a felfogásuk.
A fehérek városaiból eltűnt a csend. Nem
akad bennük egyetlen olyan hely sem, ahol tavasszal meghallani a
rügyfakadást vagy a rovarzümmögést. De meglehet, csupán azért vélekedem
így, mert én is vad vagyok, és mindezt nem értem. Ez a lárma sérti a mi
fülünket.
Mi maradhat meg az életből, ha nem hallani a madarak rikoltozását vagy éjszaka a békák civódását a tóban?
Rézbőrű vagyok, és számomra
felfoghatatlan mindez. Az indián szereti a tó tükrét simogató szél
suttogását, a déli esőben tisztára mosdott szelet s a fenyvesek nehéz
illatát. A levegő becses a rézbőrű ember számára, mert minden egyazon
levegőn osztozik. Állat, fa, ember – mind ugyanazt a levegőt szívja.
Úgy látszik, a fehér ember nem vesz
tudomást a levegőről, amelyet beszív; akárcsak a napokon át haldoklóé,
az ő szaglása is eltompult, érzéketlen a bűz iránt.
Hanem ha eladjuk neki a földünket, nem
szabad megfeledkeznie róla, hogy számunkra becses a levegő, mert a föld
lelke az, mely megosztja magát minden élővel, melyekben lakozik. A szél
volt apáink szájában az első lélegzet, s a szél lesz az utolsó
leheletünk. A szélnek kell erősítenie gyermekeinket is.
És ha eladjuk a fehér embernek a
földünket, úgy kell azt megbecsülnie, mint különleges, megszentelt
földet, mint olyan helyet, ahol ő is megérezheti a szélben a réti
virágok édes illatát.
Megfontoljuk az ajánlatát, és ha úgy
döntünk, hogy elfogadjuk, akkor csakis egy feltétellel: a fehér embernek
úgy kell bánnia e föld állataival, mint a testvéreivel. Vadember
vagyok, s én másként nem foghatom fel ezt.
Ezerszám láttam oszló bölénytetemeket,
melyeket a fehér ember hagyott maga után – a bölényeket az elhaladó
vonatból terítette le.
Vadember vagyok, és nem értem, miként
lehet az a füstölgő vasparipa fontosabb a bölénynél, amelyet mi csupán
azért ejtünk el, hogy életben maradjunk.
Mit ér az ember állatok nélkül? Ha
valamennyi állat kiveszne, az ember belepusztulna lelkének mérhetetlen
magányába. Ami ma az állatokkal történik, nemsokára az emberekkel is
megtörténik majd. Minden összetartozik. Ami baj a földet éri, az utoléri
a föld fiait is.
A fehér embernek meg kell tanítania
gyermekeit arra, hogy lábuk alatt őseink hamvai porladnak. Hogy
tiszteljék ezt a tájat, mondja el nekik, a földben őseink szelleme
lakozik. Tanítsa meg gyermekeit arra, amire mi tanítottuk a mieinket: a
föld a mi édesanyánk. Ami baj a földet éri, az utoléri a föld fiait is.
Amikor az emberek a földre köpnek, saját
magukat köpik le. Mert tudni való, nem a föld tartozik az emberhez,
hanem az ember a földhöz – ezt tudjuk. Minden összetartozik, ahogy a vér
tartja össze a családot. Minden összetartozik. Ami baj a földet éri, az
utoléri a föld fiait is.
Nem az ember teremtette a mozgást és az
életet, ő a mozgásnak és életnek csupán parányi része. Amit a fehér
ember ez ellen a mozgás és élet ellen tesz, azt önmaga ellen teszi. Nem,
nem élhet együtt a nappal és az éjszaka.
Halottaink tovább élnek a föld édes
vizeiben, évről évre visszatérnek a tavasz nesztelen lépteivel, és
lelkük ott lebeg a tó tükrét fodrozó szélben.
A fehér ember ajánlatát földünk megvásárlására megfontoljuk. Hanem azt kérdi az én népem: mit akar voltaképpen a fehér ember?
Miként vásárolható meg az égbolt vagy a
föld melege, vagy az antilop szökellése? Miként adhatjuk ezt el neki –
és miként vásárolhatja ezt meg? Vagy talán azt tehet a földdel, amit
akar, pusztán azért, mert a rézbőrű ember aláír egy darab papírt, és
átadja a fehér embernek? Ha nem birtokoljuk a levegő üdeségét és a víz
csillámlását, hogyan vásárolhatja azt tőlünk meg?
Visszaadhatja a pénze a bölények életét, ha már az utolsót is leterítette? Az ajánlatát megfontoljuk.
Tudjuk, ha nem fogadjuk el, majd eljön a fehér ember, és fegyverrel veszi el a földünket. De mi vademberek vagyunk. A fehér ember – mulandó hatalmától
megrészegülve – tán már istennek képzeli magát, aki birtokolja a földet.
De vajon birtokolhatja-e bármely ember is a tulajdon édesanyját?
Megfontoljuk a fehér ember földünk
megvásárlására tett ajánlatát, a nappal és az éjszaka nem élhet együtt –
megfontoljuk az ajánlatát, hogy vonuljunk rezervátumba. Félrehúzódva és
békében fogunk élni.
Nem fontos, hol éljük le maradék
napjainkat. Gyermekeink látták apáikat megalázva és legyőzve.
Harcosainkat megszégyenítették. Vereségeik után napjaikat henyéléssel
töltik, testüket édes étkekkel és erős italokkal mérgezik.
Nem fontos, hol töltjük el maradék
napjainkat. Már nincs sok hátra. Még néhány óra, néhány tél – és azoknak
a nagy törzseknek, amelyek egykor ezen a tájon éltek, vagy most
maroknyi csapatokban kóborolnak az erdőkben, egyetlen gyermeke sem marad
már, hogy elsirassa azt a sírba hullt népet, amely valaha ugyanolyan
erős és bizakodó volt, mint a fehér ember.
De miért keseregnék népem pusztulásán, minden nép emberekből áll, semmi egyébből.
Az emberek jönnek és mennek, éppúgy,
mint a tenger hullámai. Még a fehér ember sem, akivel Istene úgy bánik
és úgy beszél, mint barát a barátjával, még ő sem menekülhet el
mindnyájunk közös rendeltetése elől. Talán mégis testvérek vagyunk. Majd
meglátjuk.
Egyvalamit tudunk – azt, amire a fehér
ember egy napon majd csak rá fog ébredni –, a mi Istenünk és a fehér
ember Istene ugyanaz.
A fehér ember most talán azt hiszi,
Istent is uralja, ugyanúgy, ahogy a mi földünk birtoklására tör; de ezt
nem teheti. Az Isten minden ember Istene – a rézbőrűeké éppúgy, mint a
fehéreké.
Ez a táj becses számára, és megsebezni a
földet annyi, mint semmibe venni annak Teremtőjét. A fehérek is
elenyésznek, talán hamarabb, mint az összes többi törzs. Folytassák csak
hajlékuk szennyezését, és egy éjjel belefúlnak majd tulajdon
hulladékaikba.
De fényes lesz a pusztulásuk, ha majd
elemészti őket Isten haragja, aki ide vezette őket erre a földre, és
elrendelte, hogy uralkodjanak e táj fölött és a rézbőrű ember fölött. Ez
az elrendelés számunkra rejtély.
Ha majd minden bölény le lesz terítve,
és minden vadló be lesz törve, ha az erdő rejtett zugai emberek
sokaságának bűzétől lesznek terhesek, és a termékeny dombok látványát
beszélő drótok rútítják el, hol lesz akkor a rengeteg, hol lesz a sas,
és mit jelent majd búcsút mondani a gyors lónak és a vadászatnak? Az
élet végét és a tengődés kezdetét.
Valamilyen különös oknál fogva Isten
hatalmat adott a fehéreknek az állatok, az erdők és a rézbőrű ember
fölött, ez az ok számunkra rejtély. Talán megérthetnénk, ha tudnánk,
miről álmodik a fehér ember – miféle reménnyel kecsegteti gyermekeit a
hosszú téli estéken, és milyen látomásokkal népesíti be képzeletüket,
hogy folyvást a holnapra vágynak. De mi vademberek vagyunk – a fehér
ember álmai rejtettek előttünk. És mivel rejtettek, ő is, mi is a magunk
útját járjuk majd.
Mert mindenekfölött tiszteljük az ember
jogát, hogy kedve szerint éljen – tekintet nélkül arra, miben különbözik
testvéreitől. Nem sok az, ami összeköt bennünket.
A nagy törzsfőnök ajánlatát
megfontoljuk. És ha beleegyezünk, akkor csupán azért, hogy biztosítsuk
magunknak a rezervátumot, amelyet ígért. Ott talán a magunk módján
tölthetjük el rövidre szabott napjainkat. Ha majd az utolsó rézbőrű
ember is távozik erről a földről, és emléke már csak egy felhő futó
árnyéka lesz a préri fölött, ezekben a nyírfákban és ezekben az erdőkben
még mindig élni fog apáink szelleme. Mert ők szerették ezt a földet,
ahogy az újszülött szereti anyja szívének dobogását.
Ha eladjuk a fehér embernek a földünket,
szeresse úgy, ahogy mi szerettük, viselje gondját, ahogy mi viseltük,
őrizze meg emlékezetében olyannak, amilyen akkor volt, amikor birtokába
vette. És minden erejével, a lelkével, a szívével őrizze meg a
gyermekeinek, és szeresse, ahogy Isten szeret valamennyiünket.
Mert egyvalamit tudunk – a mi Istenünk s a fehér ember Istene ugyanaz. És az Istennek szent ez a föld.
A fehér ember sem kivétel, nem menekülhet el a közös rendeltetés elől. Talán mégis testvérek vagyunk. Majd meglátjuk.
Seattle főnök beszéde, amelyet 1855-ben mondott Franklin Pierce-nek, az Egyesült Államok elnökének abból az alkalomból, hogy a fehérek meg akarták vásárolni az őslakók földjét, s rezervátumot jelöltek ki számukra. A beszéd oly gyönyörű és mély értelmű tanításokat tartalmaz létrendi kérdésekről, ember és természet kapcsolatáról, hogy azt „ötödik evangéliumként” emlegetik.
F. Kováts Piroska fordítása, forrás: Közösségépítő.net
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése