„Semmi nem nehezebb, mint nem tenni semmit.”
– ebből a felismerésből indul ki Jenny Odell tavaly megjelent Hogyan csináljunk semmit (How to do nothing) című
könyve, ami egy radikális újragondolása annak, hogy hogyan lehet
emberként élni az internet és a közösségi oldalak korában.
JennyOdell: Orb of Ambivalence |
Odell problémafelvetése sokban hasonlít a koreai-német filozófus, Byung-Chul Han megközelítésére. Csak míg Han a német filozófia hagyományai felől jön és elsősorban a
probléma gyökereit próbálja feltárni, Odellt sokkal jobban
foglalkoztatja az a kérdés, hogy mit kezdhetünk e problémákkal.
Mindkettejüknél
meghatározó az a gondolat, hogy az életünket teljesen leuralta a
munkánk. A fejlett országokban a nyolcvanas évektől kezdve vált
uralkodóvá az az elképzelés, hogy mindenkinek vállalkozóvá kell válnia,
és mindenki maga felelős a saját előremeneteléért és teljesítményéért.
Ez a rendkívül individualista megközelítés egyrészt szétterítette a
korábban a vállalatok és befektetők által viselt gazdasági kockázatot az
egyéni munkavállalók szintjére, másrészt az egymás ellen küzdő,
egymással versengő munkavállaló alakját tette meg normává. Arról,
hogy hogyan alakul át a munkánk és ez hogyan hat a személyiségünkre,
részletesen írtunk a Han filozófiájáról szóló cikkben, Odell számára
azonban izgalmasabb az a kérdés, hogy az alapvetően a munka világából
származó teljesítményelv és értékelési kényszer hogyan szivárgott át
életünk összes többi szférájába is.
Ennek
kulcsa az a változás, hogy hogyan vált az időnk az egyik utolsó igazán
értékes és még értékesíthető erőforrásunkká. Épp ezért is megy
olyannyira öldöklő harc a figyelmünkért: a fejlett országokban lassan
már minden kereskedelmi szempontból értékes felhasználó az interneten
van, így ezeken a piacokon bővülni már csak úgy lehet, ha ezeknek a
felhasználóknak az idejéből és figyelméből sikerül minél többet lekötni.
Ebben a küzdelemben minden egyes továbbkattintás, lejjebbgörgetés, egy
megnézett videó után elinduló újabb videó megnézése sikernek számít, és a helyzetet tovább bonyolítja, hogy nem egyszerűen passzív fogyasztói
vagyunk ennek a rendszernek, melyet Odell figyelemgazdaságnak (attention
economy) nevez, hanem már ez alakítja azt is, ahogy magunkat
elképzeljük és megéljük. Ha boldogulni akarsz a világban, akkor egy
értékesíthető személyiséggel kell rendelkezned, melyet minden
másodpercben gondoznod kell. A posztjaidra érkező reakciók egyben
visszajelzések arról is, hogy hogyan áll a személyes márkád építése,
ahogy például örökké gondolnod kell arra is, hogy az interneten magadról
megosztott tartalmakat nemcsak barátaid láthatják, hanem akár
potenciális munkaadóid is.
Az
én építésének ebben a szünet nélküli kényszerében pedig nem marad tere a
semmittevésnek. Az ugyanis, hogy épp ne csinálj semmit, egyszerűen túl
drága lett, amit nem engedhetünk meg magunknak.
Jenny
Odell szerint sok hasonlóság van abban, ahogy a gazdaság bánik a
természettel, illetve ahogy a figyelemgazdaság bánik a figyelmünkkel:
mindkét esetben erőteljes a törekvés a monokultúrák kialakítására; cél,
hogy lenyesődjön minden, ami nem hasznos, amit nem lehet kisajátítani. E
mögött szerinte azonban egy olyan téves felfogás áll, amely úgy tekint
az életre, mint ami részekre bontható és optimalizálható, nem pedig egy
olyan ökoszisztémaként, melynek minden része eleven.
A figyelemgazdaság hátrahagyása egyáltalán nem adja magát könnyen: ma már elég pontosan lehet tudni,
hogy a közösségi oldalak algoritmusai mögött mennyire tudatos tervezés
lapul, melynek célja, hogy a figyelmünk újabb és újabb görgetésekben és
frissítésekben horgonyozzon le. És semmi nem köti le úgy a figyelmet,
mint a felháborodás és a félelem.
Épp ezért sokan azt tapasztalják, hogy miközben görgetik a posztokat,
egyszerre fogja el őket a szorongás, és közben az érzés, hogy mégsem
tudnak ebből kiszakadni. A közösségi oldalak révén úgy érezhetjük, hogy
folyamatosan történik valami a világban, és mi lemaradunk róla.
(Miközben persze az sem biztos, hogy történik még bármi egyáltalán.)
Odell arról is ír, hogy a közösségi oldalak logikája már átszabta a világhoz való
viszonyunkat is: az érzékenység helyett a kapcsolódottság vált
meghatározóvá.
Az érzékenység két alapvetően eltérő elem sokszor
súrlódásoktól terhelt, kétértelmű, bizonytalan találkozása, melynek
végén elképzelhető az is, hogy a két elem maga is megváltozva keveredik
ki ebből a helyzetből. Erre példa egy beszélgetés, ami nem feltétlen
adja magát könnyen, ami tele lehet meglepetéssel, amiről te sem tudod,
hogy a végén hova fog kilyukadni.
Ezzel szemben a
kapcsolódottságban a világ egymással összevethető elemek gyors áramlása:
mindenről azonnal meg lehet mondani, hogy hol a helye, minden
felosztható, besorolható. Ez a logika a közösségi oldalak logikája is,
amit a megosztások és lájkok tartanak mozgásban, de még a pillanatnyi
felháborodások sem akasztják azt meg.
A két viszony közötti
lényeges különbség, hogy az érzékenység működéséhez térre és időre van
szükség. A figyelemgazdaságban viszont a közösségi oldalak és az
applikációk már a figyelmünk másodpercnyi töredékeinek megszerzéséért
versenyeznek egymással. És ugyanígy, a másokhoz való kapcsolódáshoz
szükség van a távolságra is, ahonnan fel tudom mérni a helyzetüket,
ahonnan nyitni tudok feléjük, ahonnan a szavaimnak mélysége és tartalma
lehet. Az érzékenységről a kapcsolódottságra való átállás pedig szerinte
ellehetetleníti a közös cselekvést, a közös narratívákat és a
szolidaritást.
A teljes cikk a !!444!!! oldalán olvasható, szerző: Horváth Bence.
Kapcsolódik a blogon: Korszellem
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése