„Kimenni és bemenni és egyszerre bent lenni.” Ezt kecsua nyelven yumartannak hívják, olyan, mint egy kör egy másik körben. Az egyetlen lehetőség, hogy felébredjünk az álomból: tudni kimenni és bemenni és közben bent lenni. Ez az, amit mi, emberek nem tudunk.
(A Sibundoy-mítosz, részlet)
A galaktikus szemlélet* rettenetes gondot jelenthet.
Egyrészről, vitathatatlanul logikus. A tudatosság, az
önmagunkból kilépés képessége, bizonyos távolságból szemlélni magunkat -
ez egyike az emberi lény legértékesebb tulajdonságainak. Ez az, ami az
embert emberivé teszi. A szélesebb, átfogóbb perspektíva általában
nagyobb objektivitást nyújt a megfigyelőnek a legtöbb helyzetben;
ugyanakkor ez a sajátos szemlélet lecsapolja az élet vitalitását. Ha
valaki hosszú időszakokra ezt a nézőpontot veszi fel, az folyamatos torzítást eredményez, ami végzetes lehet.
A csillagtávoli szemlélet igazi elismerése az, hogy megengedi a visszatérést abszurd életünkhöz, iróniával díszítve a kétségbeesés helyett. Korábban bemutattam a hedonista paradoxont, amelyben minél nyíltabban
üldözzük az örömöket, azok annál tünékenyebbek. Azt hiszem, hogy az igazság keresése hasonlóan paradox: minél
inkább kutatjuk azt racionálisan, annál kevésbé találjuk; a kérdések, melyeket az ember feltehet, mindig tovább fognak tartani a
válaszoknál. Az értelemre - hasonlóan az örömhöz -, indirekten kell
törekedni, mert az élet értelmes voltának érzése a bevonódás mellékterméke. A
bevonódás a hétköznapiba nem cáfolja meg a galaktikus perspektíva által
keltett létkérdéseket, hanem azt eredményezi, hogy ezek a kérdések már
nem lesznek fontosak. Ez az értelme Wittgenstein mondásának: „Az élet
problémájára a megoldás a probléma megszűnésében található.”
A bevonódás megfelelő válasz az értelemnélküliségre,
függetlenül annak forrásától. A szívvel-lélekkel bevonódás a zajló élet történéseibe nemcsak lefegyverezi a galaktikus
szemléletet, de megerősíti annak lehetőségét, hogy az ember kiegészítse
élete eseményeinek mintáját valamilyen koherens módon. Otthont találni,
gondoskodni más emberekről vagy eszmékről vagy tervekről, kutatni, alkotni,
építeni - a bevonódás minden formája kétszeresen is
jutalmazó: belsőleg gazdagít és enyhíti a létezés olykor brutális tényeiből fakadó szorongást és nyugtalanságot. Az ember tehát jól és helyesen teszi, ha beleveti magát
az élet áramába. Legyen félig biztos és teljesen elszánt - ami bizony
nem is kis teljesítmény.
A meditáció utat kínál az elszigeteltség tudatosításához.
Jóllehet a meditációt alkalmazók általában másként
fogalmazzák meg az eljárás hasznát, én úgy gondolom, az egyik
legfontosabb fejlődést ösztönző hatása abban áll, hogy a gyakorló egy
szorongásszegény állapotban (ellazulás, testtartás,
légzés, lelki megtisztulás) nézhet szembe és léphet át az
elszigeteltséghez társított szorongásán.
A meditáló megtanul szembenézni azzal, amitől leginkább fél.
A meditáció arra hív, hogy merüljünk bele az elszigeteltségbe - és ami ennél
is fontosabb, hogy felvértezetlenül, csupaszon, a tagadás megszokott
pajzsa nélkül tegyük ezt. Arra kér, hogy „engedjük el
magukat” (nem teljesítményre vagy igyekezetre van szükség), hogy ne
gondoljunk semmire (ne kategorizáljuk és elemezzük az élményt), és hogy
reagáljunk a világra és kerüljünk összhangba vele (ne irányítsuk és
ne uralkodjunk felette).
Természetesen a meditációs állapot - a
megvilágosodáshoz vezető út egyik lényeges állomása - egyik kifejezett
célja éppen az, hogy a gyakorló felismerje, a fizikai valóság
tulajdonképpen egy fátyol, ami eltakarja a valóságot, és csak akkor
képes ezt fellebbenteni, ha megtapasztalta elszigeteltségét. A
valóság illuzórikus voltának, vagy az ember teremtő funkciójának
felismerése tehát rákényszerít bennünket egzisztenciális elszigeteltségünk
tudatosítására is, annak belátására, hogy nem csupán másoktól, de
alapvetően a világtól is el vagyunk szigetelve.
Az elkülönültség az
élet velejárója, szembenézhetünk vele, de nem törölhetjük el. A szeretet nem szünteti meg az elkülönültségünket, de
a leghatásosabb fegyverünk az elkülönültség miatti fájdalom ellen.
Az én tehát kettő-az egyben: létezik egy tapasztalati én és egy
transzcendentális, teremtő én, mely megalkotja a világot és önmagát,
vagyis felelős önmagáért. Az ilyen értelemben vett felelősség
elválaszthatatlan a szabadságtól. Ha igaz az, hogy az egyén teremti meg önmagát, akkor az is igaz, hogy a
döntések a megteremtett lét atomjai. Dönteni azért fájdalmas, mert lehetőségeink korlátozását jelenti. Életünk, létezésünk mindig össze lesz szegecselve a meghalással, a
szerelem az elvesztéssel, a szabadság a szorongással és a gyarapodás a
széthullással. Azt, amink van és amit megtehetünk, általában kiszorítja a tudatunkból
az, amink nincs és amit nem tehetünk meg.
Kérdezze csak meg magától: „Kikben lakik magabiztosság, nyugalom, örök
derű?” Csak azokban, akiknek a világlátása egyszerű - a hétköznapi
emberekben és a gyermekekben. Az életet nem szabad megváltoztatni, eltiporni valami
másféle életért, ami a jövőben kínálkozik. Ha az ember számol halála
lehetőségével, eljut arra a szintre, hogy értékelje és hálás legyen a
lét számtalan csodálatos adományáért.
*galaktikus szemlélet: a teljesség, az üresség, az éntelenség látása
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése