Ne szeressen mindenkit, úgysem lehet. Akiket szeret,
azokat szeresse méltón. Méltón hozzájuk és önmagához. Akkor nem kell
félnie a kapcsolatoktól. Világosabbá válik viszonya a szűkebb
környezetével. Lesz egy menedéke, ahová visszahúzódhat, ha odakinn
goromba idők járnak.
(Vavyan Fable)
Az elmélyült szeretet mindenképpen egyfajta függést is jelent. Szabadon
vállalt függést. Tehát szó sincs arról, hogy ha egy kicsit is függő
helyzetben vagyok, az ártalmas, és ha valakivel kölcsönösen számítunk
egymásra, az a gyöngeség jele. Egy valódi meghitt kapcsolatban épphogy nem őrizzük meg a
függetlenségünket, hanem vállaljuk az egybetartozás kockázatát és
felelősségét. Amit megőrzünk, az a szabadságunk.
A szeretettől nem idegen, hogy miközben szeretek valakit, időnként
lehetnek erős negatív érzéseim és indulataim is vele szemben. Valakit
szerethetek, de pillanatokra gyűlölhetem, megharagudhatok rá, lehetek rá
féltékeny, akár félhetek is tőle. Ez mind belefér, nem mond ellent a
szeretetnek.
A szeretetkapcsolattól nem idegen az, hogy elvárások is vannak benne,
de közben - bár ez egy paradoxon - lehet ezzel együtt föltétel nélküli
is. A szeretetemnek ugyanis lehet, hogy nincs föltétele, de a
kapcsolatnak van. Hogy egy kapcsolat lényegileg az lehessen, ami, ahhoz
bizonyos föltételeknek teljesülniük kell. A házasság keretein belül az
elvárás például így fogalmazódhat meg: elvárom tőled azt, hogy hűséges
akarj lenni hozzám, és keressük közösen a megoldásokat, ha valami
nehézség adódik. Ha a szerelem vagy a szeretet nevében elhitetjük
egymással, hogy a kapcsolatunkban egyáltalán nincsenek elvárásaink,
akkor sajnos ámítjuk a másikat és önmagunkat is. Ha a kapcsolat
föltételeit kölcsönösen megteremtettük, lehetőséget biztosítottunk a
feltétel nélküli szeretethez.
😍😏
A szeretet megtapasztalása, amely elvisz a házasságig, bizonyosan nem
káprázat. Ellenkezőleg, megóvja a férjet és a feleséget attól a súlyos
szerencsétlenségtől, hogy soha nem ragadják meg az emberi személyiség
titokzatos értékét. Lehetővé teszi, hogy később megértsék gyermekeik
személyes méltóságát és személyes értékét. Enélkül nem remélhetnék, hogy
megfelelőképpen nevelik őket. Ez mintegy annak a jele, hogy a házasság
férj és feleség egymás közötti kapcsolatából jön létre, és nem közös kapcsolatukból egy harmadik személy, a gyermek (vagy bármily más cél) iránt.
Csakis az érzékek által ismerhetjük meg mások létezését és (másként ugyan, de) a lényegét. Lehetetlen tehát, hogy a bensőséges szeretet, amely pontosan az egyes személyre irányul, teljesen független legyen e személy fizikai megjelenésétől.
A szeretet legfőbb tárgya a szeretett személy mint olyan - személyi méltósága okán és, következésképpen, azon kapcsolat miatt, amely őt Isten abszolút személyiségéhez köti, akitől a teremtésben minden személy a méltóságát és azt a képességét kapja, hogy magasabb szintre emelkedjék. A szerető ajándéka a szeretettnek az, ami a személyiségben egyedüli: a teljes személy ajándéka, mind konkrétságában, mind az Abszolút Személyhez fűződő kapcsolatában. Az ilyen szeretet szükségképpen az örökkévalóság felé tekint.
Csakis az érzékek által ismerhetjük meg mások létezését és (másként ugyan, de) a lényegét. Lehetetlen tehát, hogy a bensőséges szeretet, amely pontosan az egyes személyre irányul, teljesen független legyen e személy fizikai megjelenésétől.
A szeretet legfőbb tárgya a szeretett személy mint olyan - személyi méltósága okán és, következésképpen, azon kapcsolat miatt, amely őt Isten abszolút személyiségéhez köti, akitől a teremtésben minden személy a méltóságát és azt a képességét kapja, hogy magasabb szintre emelkedjék. A szerető ajándéka a szeretettnek az, ami a személyiségben egyedüli: a teljes személy ajándéka, mind konkrétságában, mind az Abszolút Személyhez fűződő kapcsolatában. Az ilyen szeretet szükségképpen az örökkévalóság felé tekint.
(Herbert Doms - a teljes írást Heidl György blogján találtam)
(Chögyam Trungpa: A szabadság mítosza)
Az éntelenség elméletét gyakran használták arra, hogy a
születés, a szenvedés és a halál valóságát elhomályosítsák. A probléma az, hogy
ha felismerjük az éntelenség, a szenvedés, a születés és a halál tényét,
könnyedén beleeshetünk abba a tévhitbe, hogy a szenvedés nem létezik, mivel
nincs szenvedést tapasztaló én. A születés és a halál sem létezik, hiszen
nincs, aki ezeknek a tanúja lenne. Ez nem más, mint szánalmas menekülés.
Az üresség filozófiáját gyakran eltorzítják a következő elmélettel: "Nincs én, aki szenvedjen. Kit érdekel a problémád? Ha szenvedsz, az csak a te illúziód!" Ez alaptalan agyszülemény, merő spekuláció. Lehet erről olvasni és gondolkodni, de vajon akkor is képesek vagyunk megőrizni ezt a közömbösséget, amikor mi magunk szenvedünk? Hát persze, hogy nem! A fájdalom sokkalta erősebb kicsinyes eszmefuttatásainknál.
Ha valóban megértjük az éntelenséget, azzal elvágunk minden elméletet. Az éntelenség érzékelésének hiánya lehetővé teszi, hogy teljességében tapasztaljuk a szenvedést, a születést és a halált, mivel megszűnik az üres filozófiai okoskodás.
Az üresség filozófiáját gyakran eltorzítják a következő elmélettel: "Nincs én, aki szenvedjen. Kit érdekel a problémád? Ha szenvedsz, az csak a te illúziód!" Ez alaptalan agyszülemény, merő spekuláció. Lehet erről olvasni és gondolkodni, de vajon akkor is képesek vagyunk megőrizni ezt a közömbösséget, amikor mi magunk szenvedünk? Hát persze, hogy nem! A fájdalom sokkalta erősebb kicsinyes eszmefuttatásainknál.
Ha valóban megértjük az éntelenséget, azzal elvágunk minden elméletet. Az éntelenség érzékelésének hiánya lehetővé teszi, hogy teljességében tapasztaljuk a szenvedést, a születést és a halált, mivel megszűnik az üres filozófiai okoskodás.
(Chögyam Trungpa: A szabadság mítosza)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése