Én a pozitív gondolkodást
úgy definiálom, mint megoldás-centrikus hozzáállást. Tehát szembenézek a
problémával, nem panaszkodom, hanem a kiutat keresem és dolgozom
azon, hogy valamiképpen megoldódjon az adott helyzet, vagy megtanuljak
ép lélekkel együtt élni vele.
Ha valaki azt hiszi, hogy a pozitív gondolkodás rózsaszín szemüveget jelent, örökös mosolyt, és azt hogy mindig minden nagyon szép és jó, akkor az élet gondoskodni fog arról a nagy pofonról, ami segít mélyebben látni a dolgokat.
Ha valaki azt hiszi, hogy a pozitív gondolkodás rózsaszín szemüveget jelent, örökös mosolyt, és azt hogy mindig minden nagyon szép és jó, akkor az élet gondoskodni fog arról a nagy pofonról, ami segít mélyebben látni a dolgokat.
(Dr. Domján László)
Konfliktusokat ügyes furfangok vagy intelligens hazugságok sohasem
oldanak meg; hogy megoldódjanak, el kell viselni őket. Úgyszólván fel
kell izzítani őket, amíg a feszültség elviselhetetlenné nem válik;
azután az ellentétpárok lassan egybeolvadnak. Egyfajta alkimista eljárás
ez, nem pedig racionális választás vagy döntés. A szenvedés
elengedhetetlen. Minden valóságos megoldást csakis intenzív szenvedés
révén találunk meg.
(C. G. Jung)
A pozitív gondolkodás és életszemlélet nem arra való, hogy megvédjen
minket a realitásoktól vagy az élet természetes nehézségeitől. Az
önbecsülés, aminek része a pozitívan látni tudás képessége, hatalmas erőforrás, hogy az élet
valóságával merjünk találkozni. Vagyis, hogy szenvedjünk, ha arra van
szükség, hogy elsirassunk valakit, valamit, ha annak itt az ideje, és
önfeledten tudjunk örülni és boldog emberként élni. Tehát a pozitív
életszemlélet például abban segít, hogy merjünk és tudjunk gyászolni, ha
egy élethelyzet megkívánja, és nem arra, hogy megkíméljük magunkat
valamitől, ami természetes és emberi.
Az olyan helyzetekben, amikor mélyponton vagyunk, megjelenik a
félelem. Félünk, szorongunk, néha rettegünk. Ezt nem nagyon kerülhetjük
el. És nemegyszer a félelem az egyetlen ösztönző erő, ami kilendít
bennünket abból az állapotból, amiből addig nem tudunk kikerülni, mert
hatékony cselekvésre indít, és egyszer csak valahonnan megérkezik hozzá
az erő is. A
sebzettségeinkben ellentétek feszülnek egymásnak, ám éppen ezekből
nyerhetünk éltető energiákat, amelyek aztán a gyógyuláshoz segíthetnek.
Ez azt jelenti, hogy a fájdalmat csak annyira kellene enyhíteni, hogy
elviseljük, amíg dülöngélünk az egyik helyzetből a másik felé.
Szükségünk van a lázra, a fájdalomra, a szenvedésre, mert az mutatja meg
nekünk még másnap is, hogy tulajdonképpen még mindig elviselhetetlenek
vagyunk önmagunk számára. Hadd ismételjem magam: aki nem akar szenvedni,
tanuljon meg szenvedni. Aki képes átélni elviselhetetlennek tűnő
konfliktusokat, valószínűleg
nem keresett olcsó megoldásokat ott, ahol nincs olcsó megoldás.
Amikor a szükséges szenvedéseinket el akarjuk kerülni, rengeteg
szükségtelen, fölösleges szenvedésnek adunk teret. Hatalmas önámítássá
válhat a pozitív érzések, a pozitív életfilozófia hangsúlyozása, ha azt
arra használjuk, hogy akkor is jól érezzük magunkat, amikor az volna a
természetes, hogy negatív érzéseink legyenek, és valami fájjon. A valódi
reményt és életigenlést az jelenti, ha van bátorságunk rosszul lenni,
ha annak itt van az ideje.
A meditálóktól a menedzserekig sokan alkalmaznak egy pozitív
gondolkodásnak nevezett technikát. Ezek az emberek megpróbálják az
önmagukkal, másokkal és a létezéssel kapcsolatos bomlasztó gondolataikat
és berögződéseiket pozitívokra változtatni s ettől azt remélik, hogy sikeresebbek lesznek az életük számukra fontos
területein. Valóban beválik a pozitív gondolkodásnak ez a technikája? Ez
is felhasználható a tudatosság előmozdítására?
A pozitív gondolkodás
technikája nem képes átalakítani. Egyszerűen csak elnyomja személyiséged
negatív aspektusait. Ez egy választáson alapuló módszer, amely nem
tudja előmozdítani a tudatosságot; inkább ellene munkál. A tudatosság
mindig mentes a választástól.
A pozitív gondolkodás egyszerűen annyit jelent, hogy a negatívumokat a
tudattalanba kényszerítjük, tudatos elménket pedig pozitív
gondolatokkal kondicionáljuk. A baj ezzel csak az, hogy a tudattalan
sokkal hatalmasabb, kilencszer erősebb a tudatos elménél. Mihelyt tehát
egy gondolatot lekényszerítünk oda, kilencszer hatalmasabbá válik, mint
korábban volt. A régi módokon talán nem mutatkozik meg többé, de képes
új megnyilvánulási módokat találni.
Tehát a pozitív gondolkodás igencsak gyatra és sekélyes felfogású
módszer, amely szakadatlanul téveszmékkel áraszt el önmagaddal
kapcsolatban.
A pozitív gondolkodás egy bizonyos amerikai keresztény szektából
ered, amelyet „keresztény tudománynak” neveztek. Hogy másokat is
megnyerhessenek maguknak, a keresztény szót kerülendő lassan elhagyták e
régi megnevezést, és egyszerűen a pozitív gondolkodás filozófiájáról
kezdtek beszélni.
A keresztény tudomány, az eredeti forrás azt állította, hogy életed
valamennyi történése pusztán a gondolataid kivetülése. Ha gazdag
szeretnél lenni, gondolkozz és gazdagodj. A pozitív gondolkodás segíthet
hozzá a vagyonszerzéshez és a gazdagsághoz, általa kezdhetnek áradni
hozzád a dollárok.
Erről eszembe jut egy anekdota.
Egy fiatalember összetalálkozott egy idős hölggyel az utcán.
Az idős hölgy megkérdezte tőle:
- Mi történt az édesapáddal? Mostanában nem szokott eljárni a heti
gyűléseinkre a keresztény tudósoknál, pedig ő a legöregebb tagunk,
jószerivel a társaságunk alapítója.
A fiatalember így felelt:
- Apám beteg, és igen gyengének érzi magát.
Az asszony elneveti magát.
- De hiszen ez csak egy gondolat, semmi több! - mondja. - Apád azt
gondolja magáról, hogy beteg, pedig nem így van. Csak hiszi, hogy
gyenge, valójában szó sincs róla. Az élet gondolatokból áll; amit
gondolsz, azzá válsz. Mondd csak meg neki, emlékezzen a saját
szemléletmódjára, amelyet prédikálni szokott nekünk! Mondd meg neki,
hogy gondolkozzon egészségesen; gondolkozzon életerőtől duzzadón.
- Át fogom adni az üzenetet - felelte a fiatalember.
Nyolc-tíz nap múltán ismét összetalálkozik az idős hölggyel, aki így faggatja:
- Mi a baj? Nem adtad át apádnak az üzenetet? Még most sem láttam a heti gyűlésen.
- Én átadtam az üzenetet apámnak, asszonyom - feleli a fiú -, de most meg azt gondolja magáról, hogy halott!
A keresztény tudomány e megközelítésmódja hasznos lehet bizonyos
területeken. Kiváltképp azokat a dolgokat képes megváltoztatni,
amelyeket valóban a gondolataid alakítottak ki. Azonban nem az egész
életedet teremtették a gondolataid.
A pozitív gondolkodás szószólói manapság filozofikusabban
beszélnek, az alapok azonban ugyanazok maradtak - ha negatívan
gondolkodsz, negatív események fognak történni veled; ha viszont pozitív
gondolatokat táplálsz, pozitív történésekre számíthatsz. És ezt a fajta
irodalmat, különösképpen Amerikában, széles körben olvassák. A pozitív
gondolkodás a világon sehol másutt nem gyakorolt semmiféle hatást az
emberekre, annyira gyerekes. „Gondolkozz és gazdagodj!” - mindenki
tisztában van vele, hogy ez egyszerűen nevetséges.
Mi több, kártékony és veszedelmes is. Elméd negatív képzeteit nem
elfojtani kell pozitív képzetekkel, hanem feloldani. Egy olyan tudatot
kell kialakítanod, amely sem nem pozitív, sem nem negatív - ez lesz a
színtiszta tudat, amelyben a legtermészetesebb és üdvösen boldog életet
élheted.
Ha elfojtasz valamely negatív képzetet, csak mert bántó számodra - ha
például dühös vagy, s a dühödet elfojtva erőfeszítést teszel arra, hogy
valami pozitívvá alakítsd ezt az energiát, hogy szeretettel és
együttérzéssel viseltess az illető iránt, akire a dühöd irányul -, te is
tisztában vagy vele, hogy csak áltatod magad. Mélyen legbelül továbbra
is a düh munkál benned; éppen csak arról van szó, hogy szépítgetni
próbálod. A felszínen talán mosolyogsz, de ez a mosoly csak az ajkaidra
ül ki. Puszta mimikai gyakorlat marad; semmi köze hozzád, a szívedhez, a
lényedhez. Te magad építettél a mosolyod és a szíved közé egy gátat -
az elfojtott negatív érzést.
Ráadásul nem is csupán egy érzésről van szó; az életed során negatív
érzések ezrei támadnak benned. Akadnak ellenszenves emberek; még több a
nemszeretem dolog; van, hogy nem vagy kibékülve önmagaddal vagy az
életkörülményeiddel. Mindez a rengeteg hulladék csak gyűlik és gyűlik a
tudattalanban, miközben a felszínen egy álszent születik, aki azt
szajkózza: „Én mindenkit szeretek, hiszen a szeretet a kulcs a
boldogsághoz!” Ám egy szikrányi boldogságot sem látsz az életedben;
inkább a pokol minden indulata tombol a bensődben.
Az ilyen emberek képesek megtéveszteni másokat, és ha elég sokáig
folytatják az ámítást, még önmagukat is megtéveszthetik. Ám ez nem
jelent változást, csupán azt, hogy elpocsékolják az életüket - amely
roppant értékkel bír, hiszen az ember többé nem kaphatja vissza.
A pozitív gondolkodás egyszerűen az álszentség filozófiája - hogy
nevén nevezzük a dolgot. Amikor úgy érzed, hogy sírnod kellene, azt
tanítja, hogy fakadj dalra. Ha erősen próbálkozol, persze képes vagy rá,
de azok az elfojtott könnyek egy bizonyos ponton, egy bizonyos
élethelyzetben úgyis elő fognak törni. Az elfojtásnak is megvan a maga
határa. Az a dal pedig, amelyet énekeltél, az égvilágon semmit sem
jelentett; nem érezted át, nem a szívedből fakadt. Csupán azért
született, mert a filozófiád arra int, hogy mindig a pozitívat válaszd.
Én feltétlenül ellenzem a pozitív gondolkodás módszerét. Meg fogsz
döbbenni rajta, hogy ha nem választasz, ha megmaradsz a választás
nélküli tudatosságnál, az életedben milyen intenzíven kezd majd
megnyilvánulni valami, ami túlmutat pozitívon és negatívon egyaránt, ami
magasabb rendű mindkettőnél. Úgyhogy korántsem leszel vesztes. Életed
nem lesz sem negatív, sem pozitív, hanem egzisztenciális.
Ha könnyek folynak a szemedből, szépség fog rejleni bennük; a
könnyeknek meglesz a maguk dala. Nem kell semmilyen dalt rájuk
erőltetned; könnyeid maguk is az örömödből, a beteljesülésedből
fakadnak, nem szomorúságból vagy kudarcból. És ha a dal feltör a
torkodból, nem a könnyek, a kétségbeesés elűzésére szolgál; nem szól
majd semmiért és semmi ellen - egyszerűen az örömöd megnyilvánulása
lesz. Dalod egyszerűen önnön lényed kivirulását jelenti; ezért nevezem
én egzisztenciálisnak.
A pozitív gondolkodás igencsak tévútra vezette az embereket; hiszen
álszentté tette őket. Ez ma Amerika legbefolyásosabb filozófiája, holott
valójában még csak nem is nevezhetjük filozófiának - hiszen színtiszta
bárgyúság. Köze sincs az ember lélektanához; nem a pszichológia
felfedezéseiben gyökerezik, és nem is a meditáció még mélyebb
felismeréseiben. Egyszerűen csak reményt ad az embereknek - akik már épp
felhagytak a reménykedéssel. És becsvágyat ébreszt bennük.
A szegény ember azt hiszi, hogy ha eltökélten gondolkodik, akkor
egyszerre a nagy semmiből egy Cadillac fog megjelenni a garázsában -
noha jelen pillanatban még garázsa sincs, úgyhogy először inkább egy
garázsra kellene gondolnia. A pozitív gondolkodás majd varázsol neki egy
garázst, azután teremt bele egy Cadillacet is.
S még, ha ez meg is történik, a világért sem szabad beülnie abba a
kocsiba - túl veszedelmes lenne. Hiszen nincs kocsi, és nincs garázs sem - az illető csak hallucinál. Nincs józan eszénél.
Az életben mindenért meg kell dolgozni.
(Forrás: lelkunktitkai.lapunk.hu)
Az a gyakorlat és hozzáállás, amit a pozitív pszichológia ajánl, hogy mindig pozitív dolgokra gondoljunk, minden helyzetben találjunk meg a pozitívat, folyamatosan erősítsük magunkat pozitív gondolatokkal, pszichológiai szinten valójában súlyosbítja a problémákat.
Ezek hátterében hátterében ugyanis döntően az áll, hogy az ember a negatív érzéseit, gondolatait lenyomta a tudattalanba és ennek a feszültsége jelenik meg az olyan kellemetlen pszichológiai tünetekben, mint a szorongás, pánikroham, depresszió. A pozitív gondolatok mantrázása ezt az elfojtást erősíti, aminek következtében szépen felerősödik a szorongás, pánikroham és a depresszió.
A másik hatása a pozitív gondolatok állandó ismételgetésének az, hogy az ember kiszáll ezzel a valóságból. Egy pánikroham közben azt mondogatni például, hogy nincs semmi baj, az tiszta őrület, hiszen, ha az embernek pánikrohama van, az éppen elég nagy baj. A világ tele van rosszakkal, amiket látni kell, és van egy csomó helyzet, amiben semmi pozitív nincs. Ha ezekben a helyzetekben nem látjuk meg a rosszat, mert álpozitívumokkat vakítjuk magunkat, akkor ezt a helyzetet átengedtük a rossznak. Ha az ember kiszáll a valóságból, letagadja a problémákat, letagadja a rosszakat, akkor semmi esélye sincs arra, hogy kezelni tudja azokat, meg tudjon velük küzdeni.A gyógyuláshoz pont az ellenkező irányba kell menni: szembe kell nézni a negatív érzésekkel, meg kell fogalmazni a problémákat, és végig kell gondolni, hogyan lehet azokat kezelni.
Először is meg kell fogalmazni a negatív érzéseket: fáj, haragszom, félek, nyomorultul érzem magam, stb. Ez gyakran egyáltalán nem olyan könnyű. S nem véletlenül. Mert azért fáj, azért haragszom, félek, azért érzem magam nyomorultul, mert valaki bántott. Vagy most vagy régebben vagy mindkettő, a mostani kisebb bántás a régi nagy bántások fájdalmát idézi fel. Nagyon nehéz azzal szembenézni, hogy olyanok, akiknek szeretniük kéne, korlátozottan vagy egyáltalán nem szeretnek. Nehéz a bántásokra adott saját - adott esetben nagyon heves - reakcióinkkal is szembesülni.
Mégis, nincs más. Mert csakis ezekkel a negatív érzésekkel való szembenézésen keresztül tudjuk megfogalmazni a tényleges problémákat. S csak ha ez megtörtént, lehet azon gondolkodni, hogy mit kell tegyünk a helyzetünk javításáért. Aztán azt meg is kell tenni.
Mindez kétségtelenül nehezebb, mint lila ködökben úszkálni. Viszont megvan az az előnye, hogy ennek eredményeképpen ténylegesen megjavul az életünk. (forrás)
Az a gyakorlat és hozzáállás, amit a pozitív pszichológia ajánl, hogy mindig pozitív dolgokra gondoljunk, minden helyzetben találjunk meg a pozitívat, folyamatosan erősítsük magunkat pozitív gondolatokkal, pszichológiai szinten valójában súlyosbítja a problémákat.
Ezek hátterében hátterében ugyanis döntően az áll, hogy az ember a negatív érzéseit, gondolatait lenyomta a tudattalanba és ennek a feszültsége jelenik meg az olyan kellemetlen pszichológiai tünetekben, mint a szorongás, pánikroham, depresszió. A pozitív gondolatok mantrázása ezt az elfojtást erősíti, aminek következtében szépen felerősödik a szorongás, pánikroham és a depresszió.
A másik hatása a pozitív gondolatok állandó ismételgetésének az, hogy az ember kiszáll ezzel a valóságból. Egy pánikroham közben azt mondogatni például, hogy nincs semmi baj, az tiszta őrület, hiszen, ha az embernek pánikrohama van, az éppen elég nagy baj. A világ tele van rosszakkal, amiket látni kell, és van egy csomó helyzet, amiben semmi pozitív nincs. Ha ezekben a helyzetekben nem látjuk meg a rosszat, mert álpozitívumokkat vakítjuk magunkat, akkor ezt a helyzetet átengedtük a rossznak. Ha az ember kiszáll a valóságból, letagadja a problémákat, letagadja a rosszakat, akkor semmi esélye sincs arra, hogy kezelni tudja azokat, meg tudjon velük küzdeni.A gyógyuláshoz pont az ellenkező irányba kell menni: szembe kell nézni a negatív érzésekkel, meg kell fogalmazni a problémákat, és végig kell gondolni, hogyan lehet azokat kezelni.
Először is meg kell fogalmazni a negatív érzéseket: fáj, haragszom, félek, nyomorultul érzem magam, stb. Ez gyakran egyáltalán nem olyan könnyű. S nem véletlenül. Mert azért fáj, azért haragszom, félek, azért érzem magam nyomorultul, mert valaki bántott. Vagy most vagy régebben vagy mindkettő, a mostani kisebb bántás a régi nagy bántások fájdalmát idézi fel. Nagyon nehéz azzal szembenézni, hogy olyanok, akiknek szeretniük kéne, korlátozottan vagy egyáltalán nem szeretnek. Nehéz a bántásokra adott saját - adott esetben nagyon heves - reakcióinkkal is szembesülni.
Mégis, nincs más. Mert csakis ezekkel a negatív érzésekkel való szembenézésen keresztül tudjuk megfogalmazni a tényleges problémákat. S csak ha ez megtörtént, lehet azon gondolkodni, hogy mit kell tegyünk a helyzetünk javításáért. Aztán azt meg is kell tenni.
Mindez kétségtelenül nehezebb, mint lila ködökben úszkálni. Viszont megvan az az előnye, hogy ennek eredményeképpen ténylegesen megjavul az életünk. (forrás)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése