Tökéletes csendet csak a halál hozhat.
(Baktay Ervin)
Nem a hang hiánya, hanem énünk hiánya a csend.
(Anthony de Mello)
A történet korszakában a kábaságba süllyedt embert nem a szakrális személy riasztja fel. A személy szakrális volta elveszett, és az a sok kísérlet, amely azt visszaszerezni kívánta, mind kudarccal végződött.
A történet korszakában az Élet Mestere nem az ember, hanem a könyv. Az a közvetlen kinyilatkoztatás, ami az őskorban a szakrális ember volt, most a könyv lett. A könyv a riasztó. A kakas, aki megszólal, hogy: Ébredj, ember, nehogy az álmosság démona elaltasson! A könyv létfeltétele az, hogy az emberi személy néma. Szólni, tevékeny és cselekvő szó fölött rendelkezni, az ébredésre a jelet megadni a történet ideje alatt egyedül a könyv képes. Az emberek egymással csupán individuális viszonyban állanak és állhatnak; az univerzális viszonyokat az írott szó mondja ki.
(Hamvas Béla)
Karinthyt egyszer elvitték egy telepatikus
bemutatóra. A Mester megbeszélte a közönséggel, hogy gondolati úton azt
fogja sugallni a médiumnak, hogy álljon fel, menjen a csaphoz, töltsön
meg egy poharat vízzel és hozza oda neki. A médium bejött, leültek
egymással szembe. Koncentráltak. S íme, tíz-tizenkét perc múlva a médium
felállt, kissé tétován, de odament a csaphoz, majd a Mesterhez vitt egy
pohár vizet. Tomboló siker. Mikor eltávoztak, azt mondta valaki
Karinthynek:
- Ugye, művész úr, ez igazi csoda?
- Igazi csoda, - mondta Karinthy. Ennél csak egy nagyobb csodát ismerek. Azt, hogy ha így szólok valakihez: Hozz egy pohár vizet! - odahozza. S mennyivel hamarabb.
Vagyis minden romantikus-misztikus élvezkedésünket
félretéve, észre kellene vennünk, hogy a telepátia alacsonyabb rendű
kommunikációs forma, mint a beszéd. Ősibb, fejletlenebb, kezdetlegesebb.
A rovarok, az állatok egyik közlő-rendszere. S persze, hogy az emberben
is megvan még ez a lehetőség. Kiben gyengébb, kiben erősebb archaikus maradványként.
Ám, a lehetőségei igencsak korlátozottak. Tessék csak megpróbálni
telepatikus úton elmondani egy Ady verset annak, aki nem ismeri, esetleg
egy matematikai levezetést, vagy azt, hogy ki volt I. Ulászló.
Még kevésbé szabad a telepátiát összetéveszteni azokkal az esetleg
eljövendő tudatállapotokkal, amelyekkel főként a távolkeleti bölcseletek
foglalkoznak. A telepátia még nem verbális, a manasz, a buddhi, az atma
tudatállapot már nem az. Csakhogy... Csakhogy ezek a tudatállapotok
feltételezések, futurolóiai prognózisok, amelyeknek a lehetősége talán
fel-felcsillan, de semmiképpen sem jelenvaló realitások a
mindennapi életünkben.
S főként: valljuk be őszintén, ma még szavakkal is nehezen és
pontatlanul fejezzük ki mondanivalónkat. Hebegünk, ismételgetünk,
töltelékszövegeket, kész sémákat, közhelyeket használunk, a legtöbb
embernek kicsi a szókincse, egy bonyolultabb bölcseleti szöveget nem is
ért meg. A modern szellemtudomány atyja, dr. Rudolf Steiner, egyszer
ironikusan szólt azokról, akik nem képesek megérteni az ún. lombardhitel
lényegét, de a szellemi világ titkait akarják kifürkészni.
Azt gondolom, hogy a mi életünkben már az is nagy eredmény lenne, ha
értenénk és nem félreértenénk egymást. Nem szabadna tiszteletlenül és
zagyván bánni a szavakkal, a Logosszal, az Igével. Az Írás szerint a
világ egy szó - a "Legyen!" erejéből keletkezett. S ha valaki nem hisz
ebben, akkor is eltöprenghet a régi hindu mondáson: "Ötféle halott van
az élők között: a beteg, a szegény, az idegenben élő, a mindig szolgáló
és az, aki a szavak értelmét nem érti."
"A guruszerep
hasznos. Ha valaki bölcs zen-mestert játszik, akkor ezzel kivonja magát a
racionalitás köréből, tehát semmi nem számonkérhető rajta. Ezenkívül
biztosítja magának a kommunikációban az egyoldalú hatalmat, nem kell
semmire válaszolnia, bármikor kiléphet a helyzetből. Ráadásul ez ebben a
koreográfiában nem az arrogáns hatalomgyakorlás és a válaszképtelenség,
hanem a spirituális magasrendűség bizonyítéka lesz a hallgatóság
számára.
A szerep különösen jól használható arra, hogy valaki romboljon és közben
számonkérhetetlen legyen." (forrás)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése